Det är lustigt hur olika vi människor reagerar på dofter.
Hur luktar räv?
Eftersom jag och min hustru älskar att plocka svamp så är vi mycket i skogen sommar och höst.
Känner ofta den typiska doften av räv som revirmarkerat.
Den påminner om limmet (Revell) som jag använde till att bygga plastmodeller när jag var barn.
Men vi har också mycket räv på Koster.
Många gånger när jag har promenerat tillsammans med andra så har jag sagt: ”här luktar räv”.
Och fått ett förvånat svar: ”jag kände ingenting”.
Samma sak gäller Brocards viner.
Jag tycker att de alltid doftar mer eller mindre kloak.
Länge trodde jag att det beror på att Brocard jäser sina viner på ståltankar.
Men jag har känt samma doft i mindre utsträckning från andra viner.
Vilket har fått mig att tro att det är Chardonnaydruvan, som kan ge sådana aromer.
På samma sätt som jag inte gillar den druvtypiska doften av kattpiss från Sauvignon Blanc eller doften av eldningsolja (vem fan har kommit på uttrycket ”petroleum) från Riesling så uppskattar jag inte den druvtypiska kloakdoften från Chardonnay.
Det märkliga är att det inte verkar vara många eller ens någon som delar min upplevelse.
Samma sak gäller ekfatslagrad Chardonnay, som jag verkar vara överkänslig emot.
Ett riktigt snyggt ekat vin är fantastiskt där den skarpa syran filas av med vanillinsötman från eken.
Men tyvärr är det vanligare att det slår över i min mun och det blir för mycket eksmak.
Som flera andra i den här tråden blev jag nyfiken nät tillfälle gavs att dricka Chablis från 1997.
Och som påpekats ovan så borde det vara bättre chans att få något bra om den kom direkt från producentens källare.
I lördags tänkte jag att det kunde vara dags att testa den mot senaste årgången.
Jag har druckit det här vinet tidigare i andra årgångar och då tyckt att det var det bästa av Brocards chabliser.
Den gamla flaskan hade kork, som var helt murken.
Djupt honungsfärgad, närmast brons.
Typisk kloakdoft med ton av sherry och föga överraskande var vinet oxiderat och smakade mest dålig sherry.
Men det känner jag igen från alla chabliser med lite ålder.
Flaskan från 2019 hade skruvkork, så inga korksmulor i vinet här.
Ljusgul färg och typisk kloakdoft.
Och något stämmer inte i smaken, vinet hänger helt enkelt inte ihop.
Ingen balans mellan frukt och syra.
Det här är inga viner, som jag rekommenderar, det finns många bättre vita viner för samma pengar.
Vi åt citronmarinerad lax med kokt färskpotatis och hemlagad romsås.
.