Hej , Ska ha en lite större bjudning hemma ( 12 personer ) och börjar spåna på vin till detta såklart..
Förrätt: Rostad Bruschetta med rubbad vitlök, Grillad Avakado, Toppad med smetana/löjrom och Krasse
Varmrätt: Kryddstekt( Shezuanpeppar) anka med bakat plommon (varm) Confiterad kålrabbi med rostade hasselnötter och grönkål. Rotfruktsterrine med höstsvampar och syrad rödkål ,Ljummen Smörkokt majs i vitlök och örter. Potatis med brynt grädde och purjolök
Mellanrätt: Blåkornblomst( mild blåmögel)med säsongsmarmelad
Dessert:Bakad chokladganach , havtornscurd ,timjanmarän,karamelliserad råg
Förrätten är given , blir Champagne. Troligtvis Delamotte BDB-08
Huvudrätt: Tänker främst på PN , men kanske behövs något fruktigare pga av pepparn, kålen Cab/Bdx ? Förslag 400-600 SEK/flaskan. SB eller handlar i EU funkar. Skulle gärna ha något lite mognare.
Mellanrätt: Port alt Söt Riesling eller kanske Sauternes ?
Dessert : Helt lost i dessertviner/matchning, förslag 200-400 SEK ?
Tacksam för input.
Först om menyn: låter underbart men är det inte nästan lite väl överdådigt till huvudrätten?
Anka med szechuanpeppar
kålrabbi med hasselnötter och grönkål
Rotfruktsterrine med höstsvampar och syrad rödkål
Majs, smör, vitlök, örter
potatis, brynt grädde och purjo
Nu är du säkert bättre än jag på matlagning men det är väldigt mycket i en rätt. Jag skulle få svårt med balansen. För egen del hade nog majsen rykt först.
Oavsett så har du ju mycket smöriga och gräddiga toner, så bra fatat, kraftfullt vitt eller en mognare PN hade jag gått på även om jag tror att en mognare Bdx passar utmärkt också. Jag kanske skulle prova med en bra rioja. Kanske
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/la-rioja-alta-746206/ (Magnum är perfekt när man är många också), finns också i vanlig flaska från 2009.
Du har fått bra förslag på dessertvin men till både blåmögel och choklad tycker jag att vintage port passar bra. Det finns inga riktigt vällagrade på bolaget men det finns några att tillgå från 1997-2008 som jag tror skulle vara bra till båda. Nu är det kanske roligare att ha två olika viner när man ändå är 12 personer, men vintage port är ju aldrig fel