Fantastiskt bra bok. Har nu läst de första 100 sidorna + avsnitten om Margeaux, Sauternes och Pomerol. Är nu inne på Lalande de Pomerol.
Bra skrivet, mycket information och kartorna med jordmån är utmärkta. Gillar att det är mycket fokus på klimat/jordmån och inte bara producenterna. Med lite detektivarbete kan man leta upp andra producenter som på pappret har samma förutsättningar som sin favoritproducent.
På minussidan:
- Ibland lite väl mycket information om adel- och avelshistoria under producentprofilerna för min del. Fast vissa älskar så klart det.
- Anson rankar om slotten men av någon outgrundlig anledning använder hon samma rankingskalor som används idag. Alltså olika beroende på område. Pomerolproducenterna rankas följdriktigt inte alls... För mig helt obegripligt och irrationellt om man nu bemödar sig med att göra en egen ranking som dessutom garanterat upprör några fransmän. Märks att hon bott i Frankrike en längre tid.
- Hade varit önskvärt med mer specifika omdömen om viner och årgångar. Framförallt bra viner som inte är från toppårgångar. Nämns för en del producenter i brödtexten men finns ingen systematik. För exempelvis avsnittet Sauternes konstateras det att bra årgångar inte är samma som för röda viner utan att nämna vilka dessa årgångar är.
- Hade önskat info om vilka druvor som odlas och andel samt information om faten i sammanfattningen om varje producent. Allt står visserligen i brödtexten.
Nu är det här randanmärkningar. Finns det någon bättre vinbok om Bordeaux eller något annat område för den delen så vill jag gärna veta vilken den boken är!
Neil Martins "Pomerol" har jag dessvärre inte läst. Var inte tillräckligt intresserad när den kom och fick nästan en hjärtattack när jag såg priset på andrahandsmarknaden för några år sedan.