Jamie Goode Wine Science upplaga 3 (2021)
Visa bifogad bild 23951
Ny upplaga av Wine Science.
@buteljen och
@Omar Khayyam har tidigare visat intresse så här kommer en recension och en sammanfattning av vad som är nytt. Begränsning satt av förläggaren så samma sidantal i båda böckerna.
Tidigare böcker av Goode har jag recenserat här:
I Taste Red
Flawless och Wine Science
Innehåll upplaga 2
Visa bifogad bild 23953
Upplaga 3
Visa bifogad bild 23952
Största skillnaden är att tredje delen som handlar om hur vi uppfattar vinet är borta, förutom kapitlet om objektivt mätbara aromer som flyttat till andra delen om vinmakning. Självfallet beror det på att Goode senare har skrivit "I Taste Red" som handlar enbart om interaktionen mellan människa och vin. Avsnitten om biodynamik, brett, reduktion, alkoholreduktion och flaskförslutningar är också borta. Brett och reduktion har Goode skrivit om i "Flawless" men samtidigt är det en stor del av vinmakningen i många fall och när det gäller reduktion så är det även ofta ett medvetet stilistiskt val. När sidantalet är begränsat så måste något så klart bort men saknar verkligen avsnittet om reduktion i en bok som ska beskriva vinmakning från ett vetenskapligt perspektiv. Alkoholreduktion är väl också intressant med tanke på klimatförändringarna och trenden bort från monsterviner. Hade själv sett fram emot nya rön när det gäller skruvkapsyler men blev inget med det.
Att kapitlet om biodynamik försvann känns också lite märkligt. Visst har det inte mycket med vetenskap att göra men samtidigt har det stor inverkan på hur många producenter jobbar i vingårdarna oavsett om de är certifierade eller inte.
Klart det är lätt att klaga på det som är borta men inte lätt att välja bort andra kapitel heller. Får hoppas att upplaga 4 saknar sidbegränsning för synd att kasta Goodes kunskaper i papperskorgen!
Vad som tillkommit är exempelvis, klimatförändringarna och teknik för att samla in koldioxid (Torres), bioskydd mot bakterier för att undvika svavel (Chateau Hospitalel Naturae), hur (varmt/kallt) och när (före/efter fermentering) man extraherar ämnen från druvskalen, Georgiska lertunnor (Qvevri), klarning av musten med "flotation" och "stabulation" samt ett nytt kapitel om söta viner.
Upplagan som helhet känns mer genomarbetad än andra upplagan. Bättre ordningsföljd på kapitlen och det är få upprepningar. I andra upplagan märktes det att text var infogad från första upplagan. Tredje upplagan har bättre flyt.
Sämsta med boken är referenshanteringen som jag tidigare klagat på men som var utan anmärkning i "Flawless" som hade noter och riktiga referenser. Nu är Goode obegripligt tillbaka till lekmannanivå. Väldigt otydligt vad som är publicerat, opublicerat eller bara muntliga uppgifter. Goodes egen förklaring är att det ska vara lättläst vilket jag inte köper. Blir man störd av en fotnot i en bok som handlar om vin ur ett vetenskapligt perspektiv ska man nog gå tillbaka till att titta i Aftonbladet...
Huvudfrågan är vilken bok man ska köpa och är det värt att uppdatera med tredje upplagan om man redan har andra upplagan?
- Huvudtipset är att köpa tredje upplagan tillsammans med "I Taste Red" och "Flawless" för att få full täckning.
- Ska man bara köpa en bok finns det skäl att överväga upplaga 2 som är bredare och exempelvis behandlar både reduktion och hur vi uppfattar vin utförligt till skillnad från upplaga 3.
- Har du upplaga 2 är det mer givande att köpa "Flawless" eller "I Taste Red" för att fördjupa sig.
- Gillar du böcker och tycker du som jag att Goode alltid är läsvärd är det inget dåligt köp. Själv tänkte jag att repetition är inlärningens moder och att det är roligare att läsa en ny upplaga för det ändamålet.