Mattias Schyberg
Administratör
Ja, men det gick sönder direkt. Svårt ställe att limma tror jag. Gör nog ett nytt försök och låter det härda lite längre, men det känns inte som att det kommer funka.Tjusigt.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja, men det gick sönder direkt. Svårt ställe att limma tror jag. Gör nog ett nytt försök och låter det härda lite längre, men det känns inte som att det kommer funka.Tjusigt.
Ja, men det gick sönder direkt. Svårt ställe att limma tror jag. Gör nog ett nytt försök och låter det härda lite längre, men det känns inte som att det kommer funka.
Du har väl Riedel, liten risk att det kommer skeÄsch, hade hoppats att det skulle hållt bättre än så. Jag började själv fundera på hur praktiskt det vore att bara limma ihop glasen om de gick sönder.
Du har väl Riedel, liten risk att det kommer ske
Jag förstår inte riktigt vad du menar för glas? Kan du ta en bild och lägga upp? I övrigt så tar man vad man haver eller så köper man glas man gillar att dricka ur. Stor kupa och gärna att den smalnar av upptill, lite som en tulpan, är bra val generellt.Jag har enfärgade remmare (äldre, svensktillverkade). Kan jag bara använda dessa till tyskt vitvin?
Om jag har ett franskt vitvin återstår då bara för mig Kostas Gripsholm men dessa känns "för tunga" för vitvin och dessutom är de ofärgade.
Visst går de att använda men det finns såklart en brist hos dessa och det är främst hur stora de är i öppningen upptill. Remmare normalt sett är ganska vida och raka vilket gör att aromerna har en tendens att glida iväg. Däremot finns då fördelen (om man nu gillar det) att vinet får en större fruktig/blommig nyans och syran kan kännas mindre. Inget är rätt eller fel, bara olika smak. Jag hade helt klart kört på remmare om du inte har något bättre alternativ. Kosta Gripsholm vitvinsglas är inte jättestora, är det rödvinsvarianten du har?Jag har enfärgade remmare (äldre, svensktillverkade). Kan jag bara använda dessa till tyskt vitvin?
Om jag har ett franskt vitvin återstår då bara för mig Kostas Gripsholm men dessa känns "för tunga" för vitvin och dessutom är de ofärgade.
Hur är det möjligt att syran i grundsmaken skulle påverkas av vinglasets öppning? Menar du att syran försvinner ihop med aromerna?och syran kan kännas mindre.
Hur är det möjligt att syran i grundsmaken skulle påverkas av vinglasets öppning? Menar du att syran försvinner ihop med aromerna?
Min övertygelse är att glasets betydelse sätts helt ur spel så fort vinet nått munnen. Enda undantaget är möjligen att vinet "luftas" lite olika beroende på glasform, men om vinet redan har luftats/dekanterats faller ju även den teorin.
"Syrlig doft" (surt känns på tungan, men man kan associera till surt i aromen, typ citrus) säger jag inget om, men syran i smaken är något annat.Nu kanske jag är ute o cyklar helt men jag upplever att smalare glas eller med smalare öppning koncentrerar det syrliga i doften medans om det är en mer generös öppning så "blommar" det ut på ett annat sätt. Främst har jag upplevt detta med mousserande och stilla vita med hög syra. Så det har mer att göra med luftningen som du skrev, inte smaken, även om det blir en kombination vid själva sippen.
Usch vad jag är dålig på att förklara. Med syrlig doft menar jag citrus som citron, lime etc."Syrlig doft" (surt känns på tungan, men man kan associera till surt i aromen, typ citrus) säger jag inget om, men syran i smaken är något annat.
För övrigt, en annan tanke. Om aromerna påverkas på det vis du upplever, borde inte krispiga vita viner och ung stram champagne må bra av att serveras i stora öppna glas med liten tulpanform för att få mer rondör och komplexitet? Och omvänt så borde fylliga viner må bra av att serveras i avlånga glas med liten öppning (tulpanformat) där vinets rondör får mer "syrlig topp-not"?Usch vad jag är dålig på att förklara. Med syrlig doft menar jag citrus som citron, lime etc.
Exakt vad jag upplever. Just Champagne föredrar jag i tulpanglas eller vitvinsglas alla dagar i veckan, bjuder på så mycket mer.För övrigt, en annan tanke. Om aromerna påverkas på det vis du upplever, borde inte krispiga vita viner och ung stram champagne må bra av att serveras i stora öppna glas med liten tulpanform för att få mer rondör och komplexitet? Och omvänt så borde fylliga viner må bra av att serveras i avlånga glas där vinets rondör får mer "syrlig topp-not"?
En större kupa bjuder tveklöst på mer arom och är nästan alltid att föredra med få undantag. Där är vi överens!Exakt vad jag upplever. Just Champagne föredrar jag i tulpanglas eller vitvinsglas alla dagar i veckan, bjuder på så mycket mer.
Fick feeling här på morgonen och passade i sann forumanda på att googla lite. Det enda jag kan hitta (förstasidan på google) med empiriska studier från oberoende försök är att formen på glaset spelar mycket liten roll blint och att det i princip enbart handlar om olika aromintensitet beroende på kupans storlek i kombination med glasets öppning.Exakt vad jag upplever. Just Champagne föredrar jag i tulpanglas eller vitvinsglas alla dagar i veckan, bjuder på så mycket mer.
Spännande, då borde man maximera vinets yta mot luft samt ha en öppning som precis passar din näsa för att maximera aromintensiteten. Då kan man helt plötsligt med hjälp av bara två diametrar välja glas, om det nu bara är att maximera aromen man är ute efter. Fick helt plötsligt lust att mäta och jämföra glasen hemma, det blir nog vin ikvällprincip enbart handlar om olika aromintensitet beroende på kupans storlek i kombination med glasets öppning.
En aspekt är ju även att aromintensiteten kan bli för stor. Jag menar, ett portvin i bourgognekupa kan ju lätt bli för mycket av det goda, men man behöver ju å andra sidan inte dofta med samma inandningsstyrka.Spännande, då borde man maximera vinets yta mot luft samt ha en öppning som precis passar din näsa för att maximera aromintensiteten. Då kan man helt plötsligt med hjälp av bara två diametrar välja glas, om det nu bara är att maximera aromen man är ute efter. Fick helt plötsligt lust att mäta och jämföra glasen hemma, det blir nog vin ikväll
En aspekt är ju även att aromintensiteten kan bli för stor. Jag menar, ett portvin i bourgognekupa kan ju lätt bli för mycket av det goda, men man behöver ju å andra sidan inte dofta med samma inandningsstyrka visserligen.
Men mer troligt av vällust än avsky!Tänk dig den där Sercialen från 1937 i bourgognekupa... risk att man svimmar!
Äsch, med inandningsstyrka blev ju återigen verkligheten svårare för en empiriker som mig. Vad gäller olika vintyper kan man ju annars tänka sig att man kan definiera ett diameter/diameter värde för varje vintyp. Är det kanske det som glastillverkarna gjort när de pratar om sina olika glas-serier?En aspekt är ju även att aromintensiteten kan bli för stor. Jag menar, ett portvin i bourgognekupa kan ju lätt bli för mycket av det goda, men man behöver ju å andra sidan inte dofta med samma inandningsstyrka.