This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Eller också handlar det om en Amontillado från Manzanilla, vilket är ganska ovanligt. Jag tror dock mer på Malaga, då det trots allt inte är en regelrätt sherry med tanke på geografin, vilket stämmer bättre på det "lokala" namnet i quizen.Málaga?
I just de fallen är det kul att vara moderator så man kan se det ursprungliga inlägget. Men det skulle jag ju aldrig välja att titta på å andra sidan.Jag har just tagit bort det jag skrev för det var helt uppåt väggarna fel!!!
Jag befinner mig i sydamerika/centralamerika i tanken so far.Vinet härtappades lokalt, alltså exporterades i fat från ursprungsland till destinationsort där det sedan lagrades lite till och buteljerades. Det fick ett lokalt namn på det lokala språket.
Rent teoretiskt skulle Systembolaget kunna ha gjort samma sak med sina härtappade viner på den tiden det begav sig. Men nu är vi utanför Sverige, och den här seden började redan på 1500-talet. När Boney sen kom på "besök" i början av 1800-talet blev han väldigt förvånad över den höga kvaliteten.
Nu borde det ha smalnat av betänkligt i antal möjliga alternativ!
Jag tror faktiskt aldrig att gubben tog sig över Atlanten.Jag befinner mig i sydamerika/centralamerika i tanken so far.
Stämmer att det skeppades mängder till St Helena där han var i exil, men lokalt namn och lagring där?Hm, vill som vanligt absolut inte vinna, men det här handlar väl om importerat vin, Constantia, från sydafrika?
Det nämndes redan i första ledtråden, jag var själv inne på det spåret för ett tag sedan.Hm, vill som vanligt absolut inte vinna, men det här handlar väl om importerat vin, Constantia, från sydafrika?
Ja det bör det vara.Rotspon?
Nu blev jag enormt sugen på en resa till Lübeck bara för att prova rotspon.
Ok, håll i hatten svenne för nu kör vi! Jag söker ett vin från nya världen. Både vinet och producentens namn kan härledas till skotska höglandet där vinmakaren jobbat som skogshuggare. 1997 gjordes det första vinet och det är(enligt experterna) de första årgångarna som håller högst klass. Det görs bara 1500 lådor per år av vinet och det är en blend på shiraz/viognier. Vinet kostar skjortan, vilket är vinet?