LeroyHilarious
Medlem
De Sousa cuvee de caudalies extra brut NV - hur länge ligger den på fat innan buteljering?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Mejla Martin och fråga. Jag hade liknande tankegångar, fast inte relaterade till värmen - är i Japan hela juli så kan inte ta emot en leverans - och mejlade och frågade om det gick att ta leveransen senare. Det gick bra om jag mejlar och påminner när betalning sker.Ni som beställt från Fanwine, man kan inte välja att få vinerna skeppade vid en senare tidpunkt, eller?
Var ju sugen på att fylla på med lite Damien Hugot, men känns ju inte så lockande att skeppa viner i den rådande värmen…
Jag tänkte göra det men kunde inte hitta någon mailadress eller kontaktuppgifter någonstans. Någon som har mailadressen?Mejla Martin och fråga. Jag hade liknande tankegångar, fast inte relaterade till värmen - är i Japan hela juli så kan inte ta emot en leverans - och mejlade och frågade om det gick att ta leveransen senare. Det gick bra om jag mejlar och påminner när betalning sker.
Martin@fanwine.seJag tänkte göra det men kunde inte hitta någon mailadress eller kontaktuppgifter någonstans. Någon som har mailadressen?
Beställ nästa vecka, 20 grader då.Ni som beställt från Fanwine, man kan inte välja att få vinerna skeppade vid en senare tidpunkt, eller?
Var ju sugen på att fylla på med lite Damien Hugot, men känns ju inte så lockande att skeppa viner i den rådande värmen…
Inte i Frankrike dock…Beställ nästa vecka, 20 grader då.
Det ser ut att vara en jättefin champagne, som förut hette Piper-Heidsieck Rare, påstår wine-searcher. Mycket höga poäng här och var, men just den här årgången verkar vara ganska ’rare’, för ett sällsynt vin.Aldrig druckit tidigare och ska bli kul att prova när den legat till sig lite.
Visa bifogad bild 32565
Har för mig att det är ganska många år sedan dom började dra ner på lagringstiden på jästen. Drack en för några år sedan som var med basårgång -15 som var ganska medioker men väldigt ungdomlig vilket gjorde oss lite förvirrade pga informationen att dom har mycket reservviner i sin N/V. Har köpt några flaskor av samma basårgång som du men kommer nog att vänta några år med att provtrycka dom.Beställde ett 6-pack Charles Heidsieck NV efter senaste kampanjen på philipson wine. Blev lite förvånad över att se att det är basårgång 2019, lagd i källaren 2020 med degdatum 2023. Jag vet att CH medvetet dragit ner på tiden på jästen senaste åren för att öka lönsamheten (de gjorde förluster tidigare) men detta är det kortaste avståndet mellan skörd och deg som jag hittills sett på CH . Vid senaste köpet i vintras var det bas 2018 med deg 2023. Är hursomhelst säkert gott och 2019 ska ju vara en väldigt bra årgång, så det slinker nog ner ändå.
Ja, var bas 2012 och kanske 2013 som de senast hade längre tid på jästen. 2012orna som jag köpte var deggade 2018. Efter det har CH sakta men säkert kapat tiden mellan skörd och deg till nu 4 år.Har för mig att det är ganska många år sedan dom började dra ner på lagringstiden på jästen. Drack en för några år sedan som var med basårgång -15 som var ganska medioker men väldigt ungdomlig vilket gjorde oss lite förvirrade pga informationen att dom har mycket reservviner i sin N/V. Har köpt några flaskor av samma basårgång som du men kommer nog att vänta några år med att provtrycka dom.
Ändringen av tid på jästen går det att läsa om på sidan 2 i denna tråd samt exempelvis här: https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-276#post-178834Ja, var bas 2012 och kanske 2013 som de senast hade längre tid på jästen. 2012orna som jag köpte var deggade 2018. Efter det har CH sakta men säkert kapat tiden mellan skörd och deg till nu 4 år.