Per Stade
Lege artis
Precis samma noteringar på dom två flaskor jag druckit, otroligt skön bra gul frukt men märkbart svag syra för att
vara en -04.
Drick nu och va glad!
Håller med, vi kommer att dricka 2004orna före 2002orna.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Precis samma noteringar på dom två flaskor jag druckit, otroligt skön bra gul frukt men märkbart svag syra för att
vara en -04.
Drick nu och va glad!
Odlare som är populära/stor efterfrågan har en tendens att släppa sina NV lite väl unga, man får bra utdelning om man kan spara nåt år i källaren.Idag avslutade vi ett ettårigt projekt hos en kund vilket firades med lite mingel och bubbel. Senast bjöds det på prosecco, men idag hade de kört på NV André Clouet Grande Reserve. Som vanligt ett trevligt vin, men jag har alltid haft lite svårt för den skarpa syran och den kraftiga kartigheten som för mig ständigt tar över när jag testar det här vinet. Visst finns det ett uns till brödighet och lite toast, men den är på gränsen till obefintlig och räddar inte särskilt mycket. Men det är väl alltid trevligt att testa bubbel en helt vanlig onsdag.
2009, Grand Cellier Rubis Rosé, Vilmart
Ung och knuten de första minuterna, men det tog sig rejält med luft och värme. Min favorit i heatet. Makalös längd och intensitet. Fullkomligt briljant i munnen. Saknar möjligen lite komplexitet i dagsläget, men var ett rent nöje att prova ändå. Smultron, apelsinkrokant, ett uns bröd, persika och mängder av syrlig grapefrukt. Antydan till sötma i eftersmaken, men helt klart på rätt sätt. Jävligt bra bubbel! 92p
Har du några ytterligare kanaler att tipsa om på Vilmart?Jag älskar Grand Cellier Rubis Rosé! Kul att den var så bra och tack för påminnelsen om att källaren behöver fyllas på. Vilmart finns det gott om men inte just rosén.
Har du några ytterligare kanaler att tipsa om på Vilmart?
Själv har jag bara (lätt maniskt) handlat från Franska Vinlistan när de dyker upp..
Frågade efter den när jag hälsade på hos Vilmart för lite sedan och de sa att den var helt slutsåld.Har du några ytterligare kanaler att tipsa om på Vilmart?
Själv har jag bara (lätt maniskt) handlat från Franska Vinlistan när de dyker upp..
Någon som vet hur man kan lista ut deg-datum på en N.V. André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru?
Jag tror att den har funnits hos oss sedan 2008 men vet inte säkert. På ett ställe på etiketten står det L05BEXP, kan det ha med åldern att göra?
Är en riktigt bra NV. Kan även rekommendera Vve Fourny & Fils Cuvée RProvade Vve Fourny & Fils Cuvée R Extra Brut igår och idag. Det var någon som tipsade om den här på forumet så jag beställde en flaska. Druvor från Vertus, 90 % Chardonnay och 10 % Pinot Noir, två på varandra följande årgångar (50 % vardera), ekfatslagrad, ofiltrerad och 3-4 gram dosage. En väldigt bra champagne till rena fyndpriset i beställningssortimentet.
Initialt mycket chardonnay på näsan och citrus i munnen. Ung och fräsch. Men med lite luft och värme började det hända grejer. Tropisk frukt, lite skumbanan, mineraler och en skön gräddighet. Jag sparade ett par deciliter till idag och den var lika bra idag. Det skulle vara intressant att ställa den blint mot Selosse Initial - jag tror på Cuvée R!
I början på september provade jag Vve Fourny & Fils champagner på Champagnebaren Forssén& Öberg här i Göteborg. Dom tre som jag speciellt gillade var: Cuvée "R" tätt följd av Millésimé 2009. Ett litet hack efter kommer Brut Nature. Det har blivit köp av alla tre.Är en riktigt bra NV. Kan även rekommendera Vve Fourny & Fils Cuvée R
För mig ser detta ut och vara från årgång 2005 L05, B ingen aning vad det står för, EXP troligen kort för Experience. På denna info går det inte att ¨lista¨ut deg datum. Finns det någon info på korken?Någon som vet hur man kan lista ut deg-datum på en N.V. André Jacquart Champagne Expérience Premier Cru?
Jag tror att den har funnits hos oss sedan 2008 men vet inte säkert. På ett ställe på etiketten står det L05BEXP, kan det ha med åldern att göra?