This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
l'Esprit 2008!!Ska korka upp en flaska i kväll, vad tycker ni? Andre Jacquart 2007 eller l'Esprit 2008?
23€ är ganska högt pris för en NV från en odlare/litet hus! Men tveklöst är den bra om den levererar bättre än en lagrad P.R får skaffa en flaska och prova.NV Paul-Etienne Saint Germain Champagne Charme
För att vara en champagne som kostade 23 euro vid inköp har den här fasiken nästan allt. Bra doft, med mängder av mogna äpplen, äpplemos, nötter, lite grädde och smörkola, och en schysst nyans av toast över det hela. Smakmässigt är den fyllig, balanserad och riktigt angenäm. Kanske inte den längsta smaken, men fortfarande ruskigt bra. 88p
NV Pol Roger Champagne Brut Réserve
För mig bleknar den här i jämförelse med föregående. Båda provades blint, och Pol Rogern kändes sluten, stram och på gränsen till obalanserad till en början. Mycket syra och väldigt lite annat, men som tur var blev det bättre efter ett tag i glaset. Skarp, krispig, mycket citrustoner och en viss närvaro av kritsten. Gott, men för mig inte alls i närheten av vad Charme'n presterade blint. 86p
Kan bara instämma med föregående talare (@Daniel B alltså) och säga att Paul-Etienne sopade banan med Pol Roger! Den förstnämnda saknade egentligen ingenting förutom en mer uttalad mineralprofil och kanske en lägre dosage, för den kändes lite söt, men där Pol Roger hade just den där kritiga, svavliga stenen så fanns där ingen frukt istället.
Jag misstänker att Pollen kommer från ett gäng flaskor som jag köpte åt mina föräldrar för typ fyra år sedan när jag åkte Ålandsfärja. Priset var drygt 100 kr billigare än på SB så jag högg några stycken; det är alltså en flaska med lite "ålder" på så jag väntade mig nog mer av den när etiketten väl avtäcktes.
Ok. Visste inte om att den var med i paketet. Det gör mig inte mer impad av den dock.Fel, Pol Rogern kommer från en leverans från Plus-de-Bulles för några veckor sedan.
Vill minnas att du höll med oss andra om att PR Vintage 2006(?) var relativt medioker sist i Göteborg också?Ok. Visste inte om att den var med i paketet. Det gör mig inte mer impad av den dock.
Hehe, nej, jag var lite ute och cyklade där och satte den som ett bra mousserande vin från Nya Världen. Vad hade vi, tre som sade icke-champagne och fem som sade champagne? Just den var väl dessutom BdB? Om jag jämför med deras vanliga Vintage så tyckte jag att 2004 var bra och dessutom är ju Winston Churchill riktigt vass, så jag tror inte att det beror på husstilen eller så.Vill minnas att du höll med oss andra om att PR Vintage 2006(?) var relativt medioker sist i Göteborg också?
Har du vägarna förbi Svalbard (eller Epernay ) så är det bara att plocka upp en flaska.23€ är ganska högt pris för en NV från en odlare/litet hus! Men tveklöst är den bra om den levererar bättre än en lagrad P.R får skaffa en flaska och prova.
Vad står på programmet ?Sovdags. Åker till champagne tidigt imorgon. Kan bli nån uppdatering därifrån.
Kul tips - några flaskor beställdaFirade födelsedagen med Jacquesson 737 och Jose Michel 2002. Även om jag gillade Jacquesson måste jag säga att Jose Michel, särskilt med hänsyn till priset, imponerar på mig. Mognadstoner av höstäpplen och marsipan i doften och smak med inslag av sötaktig citrus, fyllig och lång eftersmak. I vart fall 92 p för mig.
Kul bild, jag har undrat vad du gör med dina bilder.Lite sent men bättre sent än aldrig. I måndags blev vi lite sugna, så jag plockade fram en en flaska, som jag fick för något år sedan. Inget märkligt egentligen, finns på bolaget som Pertois-Moriset BdB på bolaget. Bra doft av bröd och frukt, smaken är fruktig men kanske lite för hög dosage för min smak. Egentligen inget att skriva om, en helt OK champagne för priset, inte mer, men jag har den här roliga appen i min telefon så jag bara måste lägga in en manipulerad bild:
Visa bifogad bild 5186