Heat 2: Krug
Det här med glas. Krug dricker man i stora glas och inte små, trånga, designade bubbelglas utan det ska vara mer som ett mindre akvarium. Så lät rekommendationen lite hårddraget så jag släpade med dessa från Lehman 45 cl och det ångrade jag inte. Värdet på krossade glas hemma hos mig är nog någonstans i Krug GC klassen per år , så länga tunna stjälkar ger mig rysningar på gott och ont. Dom här fungerar hyfsat i diskmaskinen.
1998 Krug Clos du Mesnil Nu skapades uttrycket en "tia" . Det ska vara rättvist och med hjälp av ett mätglas fick alla sin beskärda del av flaskans innehåll.
@Crist(al)ian 77 hävdade att det går lika bra på fri hand men röstades ned. Till detta vin serverades det en hummersallad med pinjenötter, sultanrussin mm. Att russin och champagne skulle passa så bra ihop. När jag fick min ranson var det bara att stoppa ned nosen för att känna ingenting. Efter lite snurrande och mer sniffande började vinet släppa ifrån sig frukten. Lång härlig smak som sitter kvar länge i munnen. Tillsammans med hummern var det kanon.
1996 Krug Clos D'Ambonnay Nu dyk fysikerna fram och det diskuterades ytspänning på 10:an. Här fanns doften direkt men smaken kändes till en början stum och mineralig. Sen hände det något lime och citron i ljuvliga toner kommer fram och det är bara att sitta sippa, sniffa och sniffa. Drack hälften i väntan på min egen vertikal som skulle bestå av några cl av varje Krug som öppnats under kvällen. Till vinet serverades det en Pata Negra Bellota Reserva. Magisk känsla att äta den fettdrypande Bellotan och skölja ned den med Ambonnay. .
NV Krug GC (magnum) Vi slutar som vi börjar. Missade bas-året på denna men men som någon sa så ska man drick Krug så är det magnum som gäller. Den bättre. Vi enades om detta faktum och bad värden om en 10a till. Den söta päron/ingefära kompotten satt mycket bra så här på slutet.
Även denna kväll kom det fram en flaska klädd i folie för an avslutande Quiz. Vad dricker vi? I glaset finns det något som skimrar i rött och guld. Madeira toner och utan bubblor Diskussionen avslutas med att vi inte vet vad vi dricker. Vi var iallafall överens om att det inte var en rosé. Det var en
NV Krug förstås. Etiketten användes 78-82 så resten får bli gissningar.
Idag har jag lärt mig att Krug Rosé är inget jag kommer att köpa. Jag ska köpa CV på magnum. Det blir mitt beslut idag efter att ha sörplat i mina slattar. 2000 Krug sätter jag på önskelistan. Mesnil och Amboonnay förpassas åter till "våta drömmars skafferi"
Tack alla för en härlig kväll. Det här måste vi göra om med samma viner men om tio år. För vi vill väl veta vad som hände sen?