NV De Venoge Blanc de Noirs Reserve Brut
Den flaska som nämndes tidigare i tråden! En flaska som ursprungligen är en studentpresent till min sambo, inköpt någon gång 2012, garderobslagrad i åtta år för att sedan slutligen hittas och lämna sambons föräldrahem och komma hem till två nyfikna vinintresserade! Kommer den floppa eller skrälla? Har den passerat sin peak med råge eller är den månntro i sin absoluta toppform?
Dag 1 (vågat att ha dricka den över två dagar!)
Relativt bra tryck i flaskan, inte den kraftigaste poppen men definitivt kolsya kvar! Det här bådar gott! Vinet har en mörkt gul, gyllene äppelfärg när den hälls upp i glaset. Skummar lagom, än så länge bara positiva tecken. Små bubblor med bra fart. Doftmässigt har den precis allt som jag vill ha i en champagne; mogna äpplen, lite "skruttigt" nästan, mariekex, nötter, honung och en uns av toast och smörkola. Just det sista kommer fram mer och mer i doften allt eftersom den får stå i glaset!
I smaken är den djup, rund och otroligt fyllig med bra mousse och krämighet. Mängder av mogna äpplen, både syrliga och krispiga röda äpplen och lite mer gula och bokna äpplen. En sötma som påminner om någon form av florsockrad fruktkaka. Lite konstigt rökig men absolut inget som förstör upplevelsen.
Det enda som är negativt med vinet är att det är relativt kortlivat i glaset. De små fina bubblorna som finns kvar försvinner ganska snabbt men med tre andra viner som ska drickas under kvällen på två pers så tar vi ändå risken och försluter flaskan i kylskåpet för att se hur den är dag två!
Dag 2
Grymt bra vin även dag två! Utmärkande är att en tydlig ton av vit choklad har kommit i doften och den på dag ett ganska framfusiga kexigheten har lugnat ned sig. Bubblorna är fortfarande där, men den når inte fram riktigt hela vägen! Med lite hemlagad pasta med krämig skaldjurssås på gång känns det som att vinet kommer bli en bra partner!
Totalt sett ett för mig komplett vin på många sätt. Kul när man kan bli fullständig häpen över hur bra en så gammal och halvdåligt lagrad flaska kan vara, och en fröjd att få dricka! Kanske för mig ett av de bästa mousserande jag druckit det senaste året, åtminstone topp 3, men framförallt en rolig upplevelse och ett bevis på att det är värt att köpa bra NV och glömma bort i källaren.
91p får nog ändå utdelas!