@Christer J ,
@LeChat ,
@Ekdahl och jag samlades i fredags för att fira både diverse födelsedagar och nya jobb!
Tema var lite löst men mogen prestige hade nämnts...
Jag stressade halvt ihjäl mig på jobbet för att hinna i tid. Hade avtalat med kollegor att jag skulle kunna gå lite tidigare. Sen är det ju alltid något som f*****r upp
så missade så klart tåget jag siktat in mig på och kommer till slut fram 50 minuter för sent.
Pulsen är hög, är irriterad och frustrerad (övervägde allvarligt att begå en våldshandling mot nån som höll dörrarna öppna på spårvagnen för att kompisen skulle hinna med för att sedan upptäcka att de var på fel spårvagn och började käfta med föraren att hon skulle stanna och släppa av dem...)... kroppen vill egentligen vila och kändes som sådär upplagt för finskumpa.
Idel glada miner mötte mig och fick ett glas rosé i handen, en sniff senare och allt elände tidigare på dagen glömdes!
Here we go!
Välkomstglaset bjuder på smultron, grillad citron och röda vingummin i näsan.
I munnen är det mjukt och söta röda bär. Röda remmar och söt citrus. Sötma finns det men den är inte på något sätt klumpig eller kladdig som det ibland kan bli, snarare elegant (9g dosage, helt perfa för denna skumpa!) Tappar lite kraft i mitten av loppet men fin eftersmak.
Gissade 2005/06/07 som årgång. Funderade på Moet men det var inte rätt. Vännerna hade ju redan gått genom allt så efter lite ledtrådar stod jag mellan Philliponat och Taitinger. Gissade Taitinger mest för att det varit mer omtalat.
Rätt svar:
Taitinger Comtes Rosé 2006
God men kanske den behöver lite mer tid för att blomma ut mer.
89p
Vi orkade inte blinda för oss själva så det egna vinet var öppet.
1: I doften är det äppelcider. Ek. Citrusskal. Syrligt godis. Efter att passionsfrukt nämndes var denna doft (och smak) dominerande.
I munnen är det syrligt i kvadrat. Men gott! Passionsfrukt! Syrliga äpplen, Skalbeska. Massiv frukt och smak. Fräscht Känns ungt! Potential.
Gissade BdB 2012. Kommer inte ihåg om jag sa nån producent.
Rätt var:
Roederer Cristal 2012.
Hoppsan! Det förklarar mycket...
Alldeles för ung så klart men så kul att smaka nu! Svårt att sia hur detta blir efter hur det smakade i kväll men har druckit tillräckligt med Cristal i ålder 20+ år för att tänka att detta blir nog riktigt bra med tiden. Frukt och syra finns det nog av i alla fall!
Ikväll blev det
89++p
2: I näsan är det moget. Ekad vanilj. Banan. Cognac. Kåda och granskott (så kul att LeChat också hade skrivit kåda och Ekdahl julgran...) Karamelliserat socker. Sniffarskumpa av första klass!
I munnen är det moget men med en massiv syra som håller allt på plats. Vinöst! Mer bananer och gran. Burkchampinjon. Konserverad citron och creme brulee.
Mitt vin så gissade inte men blev väldigt positivt överraskad då CT sista åren hade beskrivit detta som "over the top", "not exceptional" och "drink now."
Rätt svar:
Diebolt Fleur de Passion 1998
Jäklar denna var god ikväll! Slutade som
WOTN (2 första röster och 2 andra).
94p
3: Doft med Vanilj. Cognac. Kolafudge. Svamp. Mogen.... vi var flera som tyckte den var väldigt lik vin #2 men lite mer återhållen...
I munnen är det moget, bra syra men inte lika massiv som förra vinet. Bränd karamell. Smörstekt svamp. Konserverad citron. Lite svag mousse.
Gissade BdB igen. Tänkte årgång och slog till med 1998.
Rätt var:
Gosset Celebris Multivintage 1995/96/98/99.
Frustrerande att inte ta denna efter att ledtrådar om att det var en multivintage och det vanligtvis var en single vintage. Jag har läst om vinet och kände igen det men kunde inte komma ihåg vilket....
91p
4: Enda vi visste på förhand var att det var en prestige på magnum... Förväntningarna låg på topp nu.
I näsan har vi citrusskal. Rostat bröd och kaffe. I början tändsticksplån som sedan ger vika för en underbar gräddig doft när det har fått andas nån timme eller två.
I munnen är det Limesaft och zest. Olivspad. Rostad ek. Blommar och grädde. En trevlig hint av kinin och mint. Elegant i kvadrat.
Gissade.... huff. Inte ens med den slutliga ledtråden att just denna årgång gjordes på magnum fick jag det rätt, och då gissade jag ändå att årgången var 1998 och hade läst det om magnum nånstans... ödmjukhetspaj
och tillbaka till böckerna en vända till!
Rätt var :
Piper Hiedsieck Rare 1998
Hur god som helst och så nära att bli WOTN... (fick 2 första röster, en andra röst och en tredje)
93+p ...helt klart potential att gå om FdP med tiden. Kändes som om denna precis öppnat dricksfönstret och kommer fortsätta utvecklas till något riktigt vackert!
Fantastisk kväll och precis vad jag behövde. Och även om jag missade producenter till höger och vänster så tröstar jag mig med att jag lyckades riktigt bra med att gissa årgångar i alla fall..
Visa bifogad bild 19206