Idag arrangerades en Krug Grande Cuvée-provning hos
@Jos med undertecknad,
@Crist(al)ian 77,
@vintomas,
@Elvis,
@Thirsty,
@v00alex och
@Rasmus Åkesson. Det var som vanligt väldigt trevligt, lärorikt och som Elvis sade, väldigt gott! Tack till alla inblandade!
Uppställningen för dagen:
-Den allra första Grande Cuvéen med basår 78-82
-159 ème (03)
-160 ème (04)
-162 ème (06)
-163 ème (07)
-164 ème (08)
-166 ème (10)
-167 ème (11)
Totalt åtta olika flaskor. Allt provades halvblint. Innan vi avtäckte flaskorna så valde vi alla ut våra personliga topp 3. Bästa flaskan fick 3 poäng, näst bästa fick 2 poäng och tredje bästa fick 1 poäng. Vi räknade sedan ihop allt till en totalpoäng för varje och fick på så sätt fram en vinnare för kvällen. Flaskorna presenteras nedan i den ordning som det slumpades att vi provade dem i.
Visa bifogad bild 19210
1. Krug Grande Cuvée 163 ème (07-bas)
Rätt ljus i färgen med små långsamma bubblor. Kraftfull och rejäl doft som lägger sig lite. Lite antydan till ålder. Det finns en viss syra som är påtaglig. Lite beska? Rätt fin.
Omdömen som kom upp från andra: äpplen, citrus, fräsch, bra balans, lång syra och smörig.
Totalt 5 poäng.
2. Krug Grande Cuvée 164 ème (08-bas)
Även denna var rätt ljus i färgen med små fina bubblor. Elegant doft, inte lika kraftig. Smak av gröna äpplen med en hög syra.
Omdömen som kom upp från andra: krut, svavel, brödig, pizzakrydda, svampbuljong, kraftfull, kurvig och mognad. Många trodde att detta var 06an.
Totalt 7 poäng.
3. Krug Grande Cuvée 159 ème (03-bas)
Aningen mörkare i färgen och mer fart på bubblorna. Lite antydan till mognad i doften och kraftigt. Mognad och ålder i smaken, bra balans, lite honung, gyllene. Så len efter några timmar.
Omdömen som kom upp från andra: brödig, marmelad, röda äpplen, lite mer ålder, rundare, torkad frukt, kola, varm, karamellig, fullt utvecklad och kraftigare än andra.
Totalt 8 poäng.
4. Krug Grande Cuvée 160 ème (04-bas)
Tillbaka till den ljusa färgen. Snabba bubblor, dock ej så mycket. Svag doft till en början men efter flera timmar kommer det lite gräddkola. Smaken är inte så utvecklad för mig med en viss syra. Efter ett par timmar så är den verkligen balanserad, fin och len.
Omdömen som kom upp från andra: brödig, krut, kaffe, kola, bra balans, frisk syra, tight, stack ut med tropisk frukt och lite vanilj.
Totalt 3 poäng.
5. Krug Grande Cuvée 167 ème (11-bas)
Intensiva bubblor och ljus färg. Len doft av blommor. Även viss blommig smak och lite frän till en början men hittar balansen efter ett tag i glaset. Sticker verkligen ut för mig och jag får BdB-vibbar av denna.
Omdömen som kom upp från andra: citrus på näsan, orena toner, vanilj, högre syra, BdB?, örter, lakrits (fishermans friend), mineral och avvikande.
Totalt 0 poäng.
6. Krug Grande Cuvée (1978-1982-bas)
Dagens enklaste vin att sätta rätt med sin väldigt mörka färg och distinkta doft och smak. Inga bubblor kvar men härlig ändå. Så mycket mognad och ålder. Nektar och len i munnen. Viss syra och lång smak.
Omdömen som kom upp från andra: källare, rotfrukt, karamell, ålder, mysdricka, svamp, apelsinmarmelad, lång smak, känner igen stilen, apelsinskal och frisk syra. Alla gillade den och flera hade den på gränsen till topp 3 så poängen är kanske missvisande låg.
Totalt 2 poäng.
7. Krug Grande Cuvée 166 ème (10-bas)
Väldigt snabba och intensiva bubblor och ljus färg. Mycket doft. Fräsch, fin lång syrlighet, bubblorna är påtagliga i munnen, livlig och härlig. Fin balans efter två timmar.
Omdömen som kom upp från andra: krut, kola, citrus, krämig, bra syra, äpplen, pigg syra, mycket av den!, kraft, bröd, power, (lite) mognad, mer att utveckla, gudomlig (stod ut), fin balans och ung.
Totalt 18 poäng.
Hälften hade denna som vinnare och samtliga hade den som topp 3.
Dagens överlägsna vinnare!
8. Krug Grande Cuvée 162 ème (06-bas)
Lite mörkare i färgen med mycket bubblor. Rejäl doft, bl.a. citrus. Lite mognad, härliga bubblor, smälter i munnen. Äpplen kommer efter några timmar. Min favorit!
Omdömen som kom upp från andra: lite sluten på näsan, krut, gröna toner, grönsaker, lite anonym och kort, friskhet syra,inte så utvecklad med mycket potential kvar.
Totalt 5 poäng.
Slutranking
1. 166 ème (10-bas) - 18 poäng
2. 159 ème (03-bas) - 8 poäng
3. 164 ème (08-bas) - 7 poäng
4. 163 ème (07-bas) - 5 poäng
4. 162 ème (06-bas) - 5 poäng
6. 160 ème (04-bas) - 3 poäng
7. 1978-82 - 2 poäng
8. 167 ème (11-bas) - 0 poäng
Bonusflaskor
Vi provade dessutom tre st bonusflaskor blint.
Visa bifogad bild 19209
Moët & Chandon Silver Jubilee Cuvée
@Jos flaska. Han berättade att flaskan togs fram till drottningens silverjubileum 1977, 25 år på tronen.
@Elvis tog senare reda på att det är en non vintage med basår 1971.
Väldigt mörk. Inga bubblor kvar och lite grumlig nästan. Ändå häftig. Så mycket mognad och ålder. Jag kunde verkligen inte placera rätt producent eller år men att den var gammal var det ingen tvekan om. Väldigt roligt att prova. Sherry och kaffe nämndes bland de andra.
Nicolas Feuillatte Palmes d'Or 2006
Min flaska. Jag hade läst att
@Jos skrivit om Nicolas Feuillatte här nyligen, att de varit skit men höjt sig, så jag tänkte att vi kunde prova denna tillsammans och se vad omdömena blev blint. Jag hade aldrig druckit den tidigare så den var ny även för mig även om jag visste vad jag serverade till skillnad från de andra.
Full av liv, väldigt intensiva bubblor och en frisk doft. Bra balanserad med härliga bubblor i munnen, äpple, en viss syra, väldigt frisk och lite kortare i smaken. Det här är ju något helt annat än Krug och det går egentligen inte att jämföra men jag gillade det.
De flesta gillade det med undantag för
@Crist(al)ian 77 Omdömen som aningen kryddig, NV?, rätt bra, lite mognadstoner, lik en bra enklare Charles Heidsieck, utveckling, rostade toner och rätt bra syra. Ingen kunde plocka vinet direkt men med ett gäng ledtrådar så.
Taittinger Comtes de Champagne 2006
@Crist(al)ian 77 öppnade upp denna flaska.
Ljus färg och långsamma bubblor. Försiktig doft av bl.a. päron. Lite sötma. Den är fin och delikat. Känns rätt ung trots att den inte har så stark syra. Blommigt vilket fick mig att tänka på BdB och med en ledtråd av Kristian plockade jag årgången. Producenten fick jag inte fram men det löste andra.
Flera insisterade på den rökiga doften och krutet. Jag kunde verkligen inte känna det själv dock, har mycket kvar att lära. Även mineraler kom fram.