Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Alter Ego

Medlem
Hmm, upptäckte att fulbutiken i kvarteret har en Sir Winston Churchill 2000 på hyllan och blev sugen, men vad säger ni, är den bättre eller sämre än 2002 / 2004 som finns några hundra meter längre bort?

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Instämmer i att 2000 är bättre idag. Vad som händer imorgon kan vi inte veta med säkerhet.

Carpe diem!

Drack 2002 på nyår och upplevde den som väldigt knuten medan 00 är en av de bästa champagnerna jag druckit direkt från hyllan.

Mattias Schyberg

Administratör
@magnum är en kille med bra smak - men i det här fallet håller jag med @Mattias S
Svårt att veta om jag skall tolka kommentaren positivt eller om jag skall se det som "hönan som för en gångs skull lyckats hitta ett korn". Lite som undantaget som bekräftar regeln. :D

Jag vet vad jag gillar och inte sällan har jag hittat guldkorn även åt er champagnenördar trots allt...eller några av er åtminstone! ;)

MartinE

Medlem
Svårt att veta om jag skall tolka kommentaren positivt eller om jag skall se det som "hönan som för en gångs skull lyckats hitta ett korn". Lite som undantaget som bekräftar regeln. :D

Jag vet vad jag gillar och inte sällan har jag hittat guldkorn även åt er champagnenördar trots allt...eller några av er åtminstone! ;)
Ha-ha - sorry! :D

Jag förstår hur det kunde tolkas men jag menade det ju inte alls så. Jag har betydligt högre tankar om dig än så - även när det gäller champagne! :kyss:

Haha, jo det är bolaget, huserar på Söder så jag har ett par butiker att välja på och det var den vars kundkrets känns minst benägen att handla Sir Winston Churchill som fortfarande hade anno 2000 i lager.
Rosenlundsgatan? Folkungagatan? Dvs vilket bolag på Södermalm har den kundkrets som är minst benägen att handla 1 flaska skumpa istället för 170 st https://www.systembolaget.se/dryck/ol/fem-komma-tvaan-162515
Spännande tävling!

gece

Man vänjer sig.

Swedish

Medlem
Hmm, upptäckte att fulbutiken i kvarteret har en Sir Winston Churchill 2000 på hyllan och blev sugen, men vad säger ni, är den bättre eller sämre än 2002 / 2004 som finns några hundra meter längre bort?
Ha då i åtanke att den, med 99% sannolikhet, har stått rakt upp och ner på en hylla i närmare två år (när släpptes 2002?) i en lokal som är 21-24 grader...
Ser man en sån flaska på en SB-hylla ska man inte tänka "vilken kul överraskning" men istället ha reflexen "vad fan gör den här? hur mår den stackars lilla flaskan?"... Sällan ett bra köp mao...¨
Just saying...

Alter Ego

Medlem
Ha då i åtanke att den, med 99% sannolikhet, har stått rakt upp och ner på en hylla i närmare två år (när släpptes 2002?) i en lokal som är 21-24 grader...
Ser man en sån flaska på en SB-hylla ska man inte tänka "vilken kul överraskning" men istället ha reflexen "vad fan gör den här? hur mår den stackars lilla flaskan?"... Sällan ett bra köp mao...¨
Just saying...

Jo, tanken slog mig. Antar att förvaringen backstage på Ringen är mer anpassad för pall än Sir Winston.

jrick

Medlem
Jo, tanken slog mig. Antar att förvaringen backstage på Ringen är mer anpassad för pall än Sir Winston.
Å andra sidan är väl Bolis reklamationsrätt så vid så att du kan köpa och om du när du dricker den har minsta misstanke om defekt kan du gå tillbaka och få pengarna tillbaka. Tror jag.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Alldeles för länge sedan jag drack champagne, säker flera veckor senast. Men i fredgas var det dags igen hemma hos goda vänner på en fantastisk middag i all enkelhet!

Körde årgångarna -96 och -08 och slås än en gång av hur bra dessa är!

Legras saint-vincent -96 (den gröna etiketten)
Inget pfffft alls när korken (med viss möda) drogs upp, blev lite orolig då. Sedan kom en utsökt näsa med championer som legat på ekfat och sedan mosats ner i äppelmos gjort på gula höstäpplen. I munnen kom det fina små bubblor som bar med sig en skarp syra, övermogna äpplen, guldnougat och härliga mognadstoner. Dricker perfekt nu, underbar!!

Veuve Clicqout rosé -08

Mest röda äpplen i doft med stänk av röda bär och en förnimmelse av lufttorkad skinka när värmen kommit upp lite i glas och flaska. Första smakerna för tankarna till en vanlig skumpa med äpplen, syra och fina mineraler men eftersmaken skvallrar tydligt om att det de facto är en rosé i glaset. Typiska pinot-toner med röda bär och lite örter.
Ännu en -08 som jag verkligen gillar. Känns som årgången inte kan göra fel!

Toppen