Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel A

Administratör
Samma sort? identiskt vin eller samma varunummer?
Jag skulle säga samma sort. Lämnade tillbaka ett två-tre år gammalt vin för några veckor sedan, som inte på något sätt fanns kvar i deras system. Jag hade förvisso kvittot kvar, men det användes bara för att kolla priset. Det var aldrig något snack om att jag inte skulle kunna reklamera det.

MartinE

Medlem
Jag skulle säga samma sort. Lämnade tillbaka ett två-tre år gammalt vin för några veckor sedan, som inte på något sätt fanns kvar i deras system. Jag hade förvisso kvittot kvar, men det användes bara för att kolla priset. Det var aldrig något snack om att jag inte skulle kunna reklamera det.
Man behöver inte visa upp något kvitto - de har priset i systemet!

Silex

Medlem
Nja, 2 olika årgångar kan ha samma varunummer i SB värld är det samma vin!
Precis! Jag tror det beror på vinet, butiken och framför allt vem i personalen man pratar med. Är det ett vin som finns i butiken och personen på golvet känner igen etiketten det så skulle man nog komma undan med att det är ett annat år nio gånger av tio. De bryr sig ju ofta inte så mycket om årgångar på SB. Är det däremot ett vin från beställningssortimentet eller små partier som de inte känner igen så kollar de nog mer noggrannt.

mmh

Medlem
Tack! Underligt, fått info att den skall släppas i slutet av 2016. Ruggigt bra -08, ett måste köp!
Jag hörde igår att min kvartersbutik (Lea&Sandeman) får in 2008 Legras Cuvee St Vincent) inom en mycket nära framtid. Priset kommer att ligga på ungefär 67£ per flaska eller 62£ om man köper 6 valfria flaskor. För tillfället säljer de 2000 för 57£ respektive 53£. Du som har koll, @magnum, har Legras skippat alla årgångar mellan 2000 och 2008 för St Vincent? Verkar konstigt att släppa 2008 före tex. 2002.

MartinE

Medlem
Precis! Jag tror det beror på vinet, butiken och framför allt vem i personalen man pratar med. Är det ett vin som finns i butiken och personen på golvet känner igen etiketten det så skulle man nog komma undan med att det är ett annat år nio gånger av tio. De bryr sig ju ofta inte så mycket om årgångar på SB. Är det däremot ett vin från beställningssortimentet eller små partier som de inte känner igen så kollar de nog mer noggrannt.
De scannar streckkoden i kassan, så man ska nog inte utgå från att man komma undan med det! :)

Jag upplever däremot att de har en snäll inställning i allmänhet, men där kan det så klart bero på vem i personalen man talar med!

magnum

Epernay, Frankrike
Jag hörde igår att min kvartersbutik (Lea&Sandeman) får in 2008 Legras Cuvee St Vincent) inom en mycket nära framtid. Priset kommer att ligga på ungefär 67£ per flaska eller 62£ om man köper 6 valfria flaskor. För tillfället säljer de 2000 för 57£ respektive 53£. Du som har koll, @magnum, har Legras skippat alla årgångar mellan 2000 och 2008 för St Vincent? Verkar konstigt att släppa 2008 före tex. 2002.
Ja det är ett glapp mellan 2000 och 2008 dem har gjort Presidence vissa av årgångarna 2002,2005 och 2007 om jag minns rätt. 2002 gjordes även Evanescence. Skall dit på tisdag på besök återkommer med info!

Last edited:

rs14

Medlem
Vad kostade Legras 2000 tidigare innan sänkningen?

Apropå prissättning. Pol Roger BdB 2008 borde väl vara på gång närsomhelst nu. Frågan är om den kommer ligga kvar på sitt nuvarande pris eller om den hamnar på typ 749 kr. Fast å andra sidan får väl inte importörerna höja priset hursomhelst på produkter som ligger i det fasta sortimentet.

Daniel A

Administratör
1997 Vincent Couche, Sensation
Deg. april 2015, 5150 flaskor. Tror det är 50 % PN, 50 % chard, men inte säker (och orkar inte bekräfta...).
Lite mörk gyllengul. Oxiderade toner, med nötter och namnlös torkad frukt i spetsen (inte helt olikt en väldigt återhållsam madeira), äpplen i olika stadier av mognad och ett släng digestivekex. Förnimmer även något vagt kryddigt, som med lite fantasi skulle kunna vara torkad ingefära som legat i sin glasburk ungefär fem år för länge. På tungan återkommer det mesta utom kryddigheten - digestivekexen är väl blandade med något bröd. Smaken är intensiv, bubblorna spelar fint i bakgrunden, och syran är pigg som attan. Glaset njuts långsamt (som sig bör, en eftermiddag efter avslutad arbetsvecka!). 92p

k7Ph1Xl.jpg

Kommer inte riktigt upp i 1995 Fleurys klass, men de påminner mycket om varandra, och det är jävligt trevlig dricka.

Mattias Schyberg

Administratör
Deg. april 2015, 5150 flaskor.
Lite mörk gyllengul. Oxiderade toner, med nötter och namnlös torkad frukt i spetsen (inte helt olikt en väldigt återhållsam madeira), äpplen i olika stadier av mognad och ett släng digestivekex. Förnimmer även något vagt kryddigt, som med lite fantasi skulle kunna vara torkad ingefära som legat i sin glasburk ungefär fem år för länge. På tungan återkommer det mesta utom kryddigheten - digestivekexen är väl blandade med något bröd. Smaken är intensiv, bubblorna spelar fint i bakgrunden, och syran är pigg som attan. Glaset njuts långsamt (som sig bör, en eftermiddag efter avslutad arbetsvecka!). 92p

k7Ph1Xl.jpg

Kommer inte riktigt upp i 1995 Fleurys klass, men de påminner mycket om varandra, och det är jävligt trevlig dricka.
Härligt otraddig etikett!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Deg. april 2015, 5150 flaskor. Tror det är 50 % PN, 50 % chard, men inte säker (och orkar inte bekräfta...).

k7Ph1Xl.jpg

Cool! Tror inte jag druckit någon 97:a alls faktiskt...

MartinE

Medlem

k7Ph1Xl.jpg

Trevligt målande recension - i vanlig ordning! Och jag kan bekräfta att druvmixen är precis den du uppger.

Jag drack för övrigt den här i december. Jag håller med om att det är en mycket trevlig champagne - även om jag inte var riktigt lika generös med poängen som du! :)

Cool! Tror inte jag druckit någon 97:a alls faktiskt...
1997 var ju en relativt svag årgång i champagne, framförallt i förhållande till årgångarna direkt före och efter! Men det fåtal 97or som man fortfarande stöter på brukar hålla hög klass. Allra bäst är nog Salon 97!

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
NV Chartogne Taillet Saint Anne Brut

Ser inte fram emot att jobba hela påskhelgen, så jag tröstar mig med lite champagne ikväll.
35% Chardonnay och 65% Pinot noir.

60% av druvorna är från 2013 och 40% från 2012. 5,5gr/L när det gäller dosage.
Deg januari 2016.

"Natural work in the wineyard, no herbicides, or insecticides used. Horse ploughing..."

Doft av smörblomma och jäst. Med värme i glaset blir det mer tropisk fet frukt och en lätt bris av citrus. Väldigt torr champagne som är ganska fyllig i och kraftig i munnen men lite kort i avslutet. Smakar som bäst efter en timme i glaset och lite värme. Gott! Ganska enkelt! Billigt och köpvärd! 295kr/flaskan från Franska Vinlistan när de har kampanj. 88p.

image.jpg

Toppen