Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

tobbe81

Medlem
löjrom och Mailly bdb 2002 match made in heaven sjukt härlig doft utav surdeg och jäst syrliga smaknoter och lite exotisktfrukt bra syra och härligt längd i avslutet denna kan lätt lagras många år framöver är glad att jag har tre flaskor kvar i lagringsskåpet 93P
12923273_10156776471400008_5752984825004788224_n.jpg

grappa

Medlem
Vin och Deli mässan med lite champagner.
20160402_170916[1].jpg
20160402_152102[1].jpg
20160402_152048[1].jpg
20160402_152133[1].jpg

Som vanligt tycker jag mycket bättre om champagne efter bubblorna har minskat i antal och efter tid i glaset och temperaturen gått upp. Testade Henriot 2006 efter 3 h i öppnad flaska utan kylning i jämförelse med Henriot 2006, Pol Roger 2006, Pol Roger NV och Gosset 2002 samtliga välkylda och nyöppnade. Klar vinnare Henriot vid 18 grader och efter 3 h.
Henriot rumstempererad 90 p, Henriot och Pol Roger 2006 båda 88 p, Gosset 85 p, Pol Roger 83 p.

MartinE

Medlem
Ping @Deppodi och @MartinE
Sitter just nu och dricker St Anne och kan konstatera att de senaste flaskorna som jag köpte som också är Pinot dominerade (65%) inte känns lika tillgängliga som de mer chardonnay dominerade flaskorna tidigare var. Just nu hoppas jag i framtiden att de går tillbaka till att öka chardonnay innehållet. Sedan känns det också som denna batch av flaskor som jag just nu dricker skulle vinna på att minst få ett år på sig att utvecklas. Funderar på att låta resterande flaskor ligga några månader och se om det hänt något.
Är flaskorna degorgerade så sent som i januari 2016, som @Deppodi skrev i sitt inlägg, är det inte så konstigt om du upplever dem som mindre tillgängliga. Låt dem ligga i två år till så kommer du att ha en helt annan champagne!

mnor

Medlem
Är flaskorna degorgerade så sent som i januari 2016, som @Deppodi skrev i sitt inlägg, är det inte så konstigt om du upplever dem som mindre tillgängliga. Låt dem ligga i två år till så kommer du att ha en helt annan champagne!
Sant att de kommer att bli bättre. Det jag inte fick fram i mitt inlägg tidigare är att jag så gott som alltid druckit St Anne väldigt snart efter degorgering och tyckte att den flaska som jag drack nu var mindre tillgänglig än vad jag varit van vid tidigare.

Daniel A

Administratör
Les Halles i Lund fortsätter att erbjuda trevlig champagne!

2008 Deutz, BdB
Rostat bröd, citrus, äppelskal. Något återhållsam i doften, trots att den varit öppen flera timmar, vilket är synd. På tungan förvandlas den generiska citrusen till lime, äppelskalen blir äpplen, sedan tillkommer även päron och, inbillar jag mig, lite lychee. Även om syran är rätt påtaglig så är det löjligt lättdrucket. Eftersmaken sjunger länge och väl. Riktigt smaskigt, helt enkelt. 90p

GMQHKKG.jpg

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ikväll kommer min bror med familj på middag och han nämnde för några månader sedan att han aldrig provat Dom Pérignon. Det ska vi ändra på ikväll. Jag har lagt en 2002:a på kylning. Ska bli spännande att se hur den är nu - jag har inte druckit den på några år.

Hur fasen har detta gått till, jag trodde din släkt var marinerad i champagne?:eek: Är du ogin mot din bror eller gör du som jag och håller finflaskorna borta från släkten. :D

Per Stade

Lege artis
Hustrun var sugen på lite champagne igår så jag tog fram en flaska Pol Roger 2002.
image.jpeg
Vi hade varit på Sydkoster och sett filmen Jag är Ingrid och köpt färsk röding på ICA av alla ställen. Stekt i smör med lite kokt färskpotatis blev det en utsökt kombination. Less is more!
Den här flaskan var mer mogen än jag väntat mig, kraftfull doft och smak som verkligen fyllde hela munnen. Massor av pinot i smaken och mycket väl balanserad syra. Lite svag mousse i glaset men det kan bero på min överdrivna renlighet, i munnen kändes betydligt mer men den var fortfarande mjuk och fin. Låååång eftersmak.
Som @MartinE har skrivit tidigare i den här tråden, lagra champagnen minst 2 år efter köp!

Elvis

Medlem
Grappe-kväll igår med några vänner, bl.a. @Jimmy Forsman som tog flitiga anteckningar. Jag nöjer mig med en lista över de champagner vi drack så fyller Jimmy säkert på med smaknoter.

Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru, deg 2008
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999
Jacquesson Aÿ Vauxelle Terme 2002
Cuvée William Deutz 1990
Cristal 1973 på magnum
Pierre Péters Cuvée Spéciale 1996 (tyvärr korkad)
Winston Churchill 1999
Krug 1988

EDIT: Nu såg jag att Jimmy redan skrivit i gamla "Idag dricker vi"-tråden.

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Grappe-kväll igår med några vänner, bl.a. @Jimmy Forsman som tog flitiga anteckningar. Jag nöjer mig med en lista över de champagner vi drack så fyller Jimmy säkert på med smaknoter.

Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru, deg 2008
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999
Jacquesson Aÿ Vauxelle Terme 2002
Cuvée William Deutz 1990
Cristal 1973 på magnum
Pierre Péters Cuvée Spéciale 1996 (tyvärr korkad)
Winston Churchill 1999
Krug 1988

EDIT: Nu såg jag att Jimmy redan skrivit i gamla "Idag dricker vi"-tråden.

"Flitiga anteckningar" – jag skrev ned vinernas namn och ordning i en bok. :D

ChristianB

DipWSET
Från helgens provning kommer här lite anteckningar! ;)

1. NV André Jacquart: Ljus guld i färgen. Citrus, krita, omogen persika, toast, grönt äpple. Sluten. I smaken är det påtagligt hög syra, lätt kropp, omogen frukt, citronskal. Kort och koncis, lite kemisk i eftersmaken.
2. 2000 RL Legras Cuvée St Vincent: Medium guld. Rostade mandlar, kaffebönor, mocca, ljus choklad, torkad frukt. Härliga mognadstoner! Fin syra, lite klen mousse. Toast, nötter, mocca, kaffe, choklad, russin, torkad persika. Lång och fin eftersmak. :)
3. 2007 Perrier-Jouet Belle Epoque: Blekt guldfärgad. Toffee, rök, krut, krita, blöt sten, vit persika och citronzest. Komplex och lager-på-lager! Torr och frisk i smaken, färskskuren persika, vita blommor, äpplen av olika form, citrusfrukt, på det hela väldigt välbalancerad! Långt avslut!

4. NV Bollinger Special Cuvée: Blekt guld. Ren, flintartad, något rökig/fatig, skrynkliga vinteräpplen, citronskal, småkakor. Mest röda vinteräpplen i smaken med lite citrus, ihåligt mittenparti och allmänt småtrist. Bubblig och lättdrucken.
5. 2002 Bollinger R.D: Medium guld i färg. Kanderade äpplen, sötaktiga kryddor, torkade äpplen, komplex-som-fasen, jästig, honung, blöt sten... Superfräsch syra i smaken, ung och fin potential för framtiden! Fyllig, blöta stenar, bakade äpplen, äpplepaj (med smördeg och kanel!), vanilj, ek, brioche, jäst... Riktigt, riktigt bra! :D Fortfarande syndigt ung!
6. NV Krug Grande Cuvée: Medium guld. Bröd, bakad persika, apelsin, småkakor, citron. Väldigt sluten först med krutrök och flinta. Grillad ananas efter typ en timme i glaset. Torr och fräscht brödig, inkråm i baguette, krutrök, sten, citrusfrukt, komplex. Tar lång tid att öppna sig!

Kvällens vinnare blev Bollinger R.D. med Belle Epoque tätt efter! Krug var lite för krånglig och bråkig för att få en högre placering även om den var riktigt fin! Kvällens bottennapp gick Bollinger Special Cuvée som i retrospekt är onödigt dyr och trist...

LeChat

Medlem
image.jpeg

Här var det syra! Provar en Vilmart från senaste beställningen från Franska vinlistan. Man vet ju på förhand att det är tokungt och därför rätt idiotiskt att plocka en flaska redan nu. Men kul att prova i de nyköpta glasen från Lehmann. Men vänta helst ett par år med att öppna första flaskan.

MartinE

Medlem
Tre 96or. Eller, om man så vill: Den mogne, Den gode, Den fule.

IMG_9621.JPG

Juillet & Lallement Special Club 1996 (den mogne): Mogen och kryddig doft med sherrytoner. Inslag av russin, mörk choklad, hasselnötter, pumpernickel, honung och röda äpplen. Mogen och frisk smak av röda äpplen, citrus, hasselnötter och choklad. Mycket bra och helt klart på toppen av sin förmåga! 88 p.

Dom Ruinart 1996 (den fule): Klart vresig och ogästvänlig till en början! Man skulle nästan kunna tro att någon spelat mig ett spratt och satt en 1996-etikett på en champagne som egentligen kommer från 2002 eller 2007… För den här känns fortfarande förhållandevis ung och obalanserad – syran är fortfarande totalt dominerande! Men den blir lyckligtvis bättre efter hand, även om den här flaskan känns svagare än den jag drack senast (i nov 2013). Doften kan i alla fall beskrivas som utvecklad, komplex och kryddig med rostade toner och med inslag av grädde, krita, lemoncurd, passionsfrukt, ananas, mango och kardemumma. Smaken blir till slut torr, fruktig, bitter och något utvecklad. Jag hittar exotiska frukter, grapefrukt, apelsinskal och ägglikör. Hög 96-typisk syra! Jag dricker flaskan över två dagar och andra dagen är bitterheten inte lika framträdande. Förstå mig rätt, det här är helt klart en fantastisk champagne men det var inte rätt tid att dricka den idag! Jag kommer att spara nästa flaska i minst tre år. 90 p.

Comtes de Champagne 1996 (den gode): Sällan har väl ett epitet känts mer rätt, för det här är verkligen en makalöst god champagne! Den är klart utvecklad samtidigt som den fortfarande känns oerhört vital. Intensiv, utvecklad, komplex och kryddig doft med rostade toner. Inslag av rostade hasselnötter, popcorn, kakao, rostad brioche, honung, nektar, gula äpplen och nougat. Underbart koncentrerad, frisk, syrlig och utvecklad smak. Det är massor av gul frukt samt söt citrus, gräddkola, apelsinskal och äppelskal. Hög syra. Det här är en stor champagne idag och den kommer tveklöst att fortsätta utvecklas i många år till! Även denna dracks över två dagar och den är ännu bättre dag två; doften är mer intensiv då och smaken ännu mer koncentrerad! 96 p.

Last edited:

MartinE

Medlem
Det förvånar mig inte att Comtes 1996 slår Dom Ruinart 1996. Jag har provat många årgångar av Dom Ruinart men jag tycker aldrig att den är i nivå med de bästa prestigerna från andra hus. Det kan däremot Dom Ruinart Rosé vara i ljusa stunder.
Jag vill minnas att vi haft den här diskussionen för några år sedan också, i något forum! Själv är jag väldigt färgad av att Dom Ruinart 1988 är en av de bästa champagner jag druckit. Men bortsett från den har du naturligtvis rätt - det är sällan som Dom Ruinart håller samma klass som Comtes de Champagne!

Dom Ruinart Rosé har jag tyvärr aldrig druckit.

magnum

Epernay, Frankrike
Jag vill minnas att vi haft den här diskussionen för några år sedan också, i något forum! Själv är jag väldigt färgad av att Dom Ruinart 1988 är en av de bästa champagner jag druckit. Men bortsett från den har du naturligtvis rätt - det är sällan som Dom Ruinart håller samma klass som Comtes de Champagne!

Dom Ruinart Rosé har jag tyvärr aldrig druckit.
Håller med om att 88an är sanslöst bra, en favorit. Men -96 och framförallt -02 är mycket stora besvikelser. Vi dricker Rose'n nästa gång du kommer till champagne

Toppen