This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Är flaskorna degorgerade så sent som i januari 2016, som @Deppodi skrev i sitt inlägg, är det inte så konstigt om du upplever dem som mindre tillgängliga. Låt dem ligga i två år till så kommer du att ha en helt annan champagne!Ping @Deppodi och @MartinE
Sitter just nu och dricker St Anne och kan konstatera att de senaste flaskorna som jag köpte som också är Pinot dominerade (65%) inte känns lika tillgängliga som de mer chardonnay dominerade flaskorna tidigare var. Just nu hoppas jag i framtiden att de går tillbaka till att öka chardonnay innehållet. Sedan känns det också som denna batch av flaskor som jag just nu dricker skulle vinna på att minst få ett år på sig att utvecklas. Funderar på att låta resterande flaskor ligga några månader och se om det hänt något.
Sant att de kommer att bli bättre. Det jag inte fick fram i mitt inlägg tidigare är att jag så gott som alltid druckit St Anne väldigt snart efter degorgering och tyckte att den flaska som jag drack nu var mindre tillgänglig än vad jag varit van vid tidigare.Är flaskorna degorgerade så sent som i januari 2016, som @Deppodi skrev i sitt inlägg, är det inte så konstigt om du upplever dem som mindre tillgängliga. Låt dem ligga i två år till så kommer du att ha en helt annan champagne!
Ikväll kommer min bror med familj på middag och han nämnde för några månader sedan att han aldrig provat Dom Pérignon. Det ska vi ändra på ikväll. Jag har lagt en 2002:a på kylning. Ska bli spännande att se hur den är nu - jag har inte druckit den på några år.
Grappe-kväll igår med några vänner, bl.a. @Jimmy Forsman som tog flitiga anteckningar. Jag nöjer mig med en lista över de champagner vi drack så fyller Jimmy säkert på med smaknoter.
Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru, deg 2008
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999
Jacquesson Aÿ Vauxelle Terme 2002
Cuvée William Deutz 1990
Cristal 1973 på magnum
Pierre Péters Cuvée Spéciale 1996 (tyvärr korkad)
Winston Churchill 1999
Krug 1988
EDIT: Nu såg jag att Jimmy redan skrivit i gamla "Idag dricker vi"-tråden.
"Flitiga anteckningar" – jag skrev ned vinernas namn och ordning i en bok.
Jag är copy, jag gillar papper och penna. Kan dock inte läsa skiten.Analoga anteckningar imponerar alltid på mig.
Du var jätteduktig!Jag är copy, jag gillar papper och penna. Kan dock inte läsa skiten.
Skitunge.Du var jätteduktig!
Puss!Skitunge.
Jag vill minnas att vi haft den här diskussionen för några år sedan också, i något forum! Själv är jag väldigt färgad av att Dom Ruinart 1988 är en av de bästa champagner jag druckit. Men bortsett från den har du naturligtvis rätt - det är sällan som Dom Ruinart håller samma klass som Comtes de Champagne!Det förvånar mig inte att Comtes 1996 slår Dom Ruinart 1996. Jag har provat många årgångar av Dom Ruinart men jag tycker aldrig att den är i nivå med de bästa prestigerna från andra hus. Det kan däremot Dom Ruinart Rosé vara i ljusa stunder.
Håller med om att 88an är sanslöst bra, en favorit. Men -96 och framförallt -02 är mycket stora besvikelser. Vi dricker Rose'n nästa gång du kommer till champagneJag vill minnas att vi haft den här diskussionen för några år sedan också, i något forum! Själv är jag väldigt färgad av att Dom Ruinart 1988 är en av de bästa champagner jag druckit. Men bortsett från den har du naturligtvis rätt - det är sällan som Dom Ruinart håller samma klass som Comtes de Champagne!
Dom Ruinart Rosé har jag tyvärr aldrig druckit.