Ett gott glas champagne blir man alltid glad av!
Men stämmer verkligen den druvmixen?
Eller hur Det stod på baksidan av flaskan, så jag hoppas det!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ett gott glas champagne blir man alltid glad av!
Men stämmer verkligen den druvmixen?
Intressant! Tidigare har den varit chardonnay-dominerad alternativt 50/50.Eller hur Det stod på baksidan av flaskan, så jag hoppas det!
Intressant! Tidigare har den varit chardonnay-dominerad alternativt 50/50.
Sorry om jag förvirrade dig - jag skrev fel först men ändrade sedan till chardonnay-dominerad!Nu är den 65% pinot noir, i min värld är den fortfarande pinot dominerande! Har det varit ännu mer PN i blandning förut?
Sorry om jag förvirrade dig - jag skrev fel först men ändrade sedan till chardonnay-dominerad!
Druvmixen har varierat från år till år, men vad jag minns har det alltid varit mer chardonnay än pinot noir. Eller åtminstone lika mycket.
Du har just upptäckt den enda kända nackdelen med att dricka vin!Jaha! Lite svårt att tänka logiskt just nu
Vi ska inte överdriva nu! Chartogne-Taillet gör en mängd olika cuvéer, där Cuvée Saint-Anne får ses som den enklaste. Det aktuella utbudet av druvor styr i slutändan vad som hamnar i flaskorna och där misstänker jag att Cuvée Sainte-Anne fungerar lite som en uppsamlingsstation för det som blir över.Intressant att dem bytt stil helt då, från hur de brukar producera sina viner!
Tack för fina ord!Trevligt målande recension - i vanlig ordning! Och jag kan bekräfta att druvmixen är precis den du uppger.
Jag drack för övrigt den här i december. Jag håller med om att det är en mycket trevlig champagne - även om jag inte var riktigt lika generös med poängen som du!
Trevligt målande recension - i vanlig ordning! Och jag kan bekräfta att druvmixen är precis den du uppger.
Jag drack för övrigt den här i december. Jag håller med om att det är en mycket trevlig champagne - även om jag inte var riktigt lika generös med poängen som du!
1997 var ju en relativt svag årgång i champagne, framförallt i förhållande till årgångarna direkt före och efter! Men det fåtal 97or som man fortfarande stöter på brukar hålla hög klass. Allra bäst är nog Salon 97!
både comtes 02 o vilmart 08 är skarpt unga, men beror på vad ni äter såklartIdag fyller min fru år och vi ska ha några vänner på middag. Hon fick välja mellan Krug, Dompa och Vilmart och valde Vilmart. Nu ligger en Vilmart Grand Cellier d'Or 2008 på magnum på kylning. Barnarov kanske men också gott, mycket gott. Har också en Krug Grande Cuvée och en Comtes 2002 i kylen om Vilmart är defekt.
Oh, 1990 Cave Privéen är en av mina topp tre champagneupplevelser. Rosén från 89 är avgjort tråkigare men ändå ett fantastiskt vin. Som att dricka honung.1989 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Vintage Rosé Cave Privée
Yay, idag blev det gammalt och gott! Mycket smörkola, apelsin/jordgubb/hallon/aprikos-marmelad, lite blommig och ovispad grädde. Oväntat pigg med bra syra och närvarande bubblor! Egentligen alldeles för dyrt för vad man får med tanke på att det inte är något spektakulärt, men samtidigt en mycket rolig champagne att ha testat. Mer rosé och mer ålder framöver! 92p
NV Pierre Moncuit Grand Cru Blanc de Blancs Brut. Tre år i källaren har gjort underverk! Doft av hav, bokna äpplen, mogna bananer och citrus. Relativt kraftig och frisk smak av citrus och gråpäron, hög syra. Skön munkänsla. Massor av mineraler och lite grapefrukt i eftersmaken. Inköpt på plats för, om jag minns rätt, 25 EUR. Ett kap. 91p.
Ping @Deppodi och @MartinEJaha! Lite svårt att tänka logiskt just nu men ok! Intressant att dem bytt stil helt då, från hur de brukar producera sina viner!