Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

2002 Paul Goerg
För alla champagnehipsters som hatar dosage är det här verkligen ett vin att posta på Instagram. Vi som vill ha ett uns av balans och möjlighet att kombinera till mat får titta någon annanstans.
Det känns orimligt att dosagen ligger på 7-8 gram när syrakäftsmällen slår till direkt. Länge sedan jag drack en sådan obalanserad champagne, inklusive zero dosage.
Doften är initialt dominerad av källare och hav och öppnar upp mot champinjoner och hyacinter.
Smaken har överdrivet hög syra med smak av riktigt omogna gröna äpplen och havskräftskal. Helt avsaknad av fruktkoncentration som klarar av att stå upp mot syran. Visst, det är ok att de inte tar dosagegenvägen men det skulle verkligen behövas i detta fall.
Glasutvecklingen efter tre timmar är begränsad men tillför sparris och brioche. Fortfarande ogenomtränglig syra.
Kan nog vinna på lagring. 100+ års lagring.
65p (68)

Savart - 1 (2).jpg
 

Larseman

Medlem
Inte ofta jag skriver i den här tråden, men nu blev det ändå lite champagne provat i veckan som gick.

Anne Johanne på BraVin hade bjudit hit Bruno Vesselle från firma Georges Vesselle för en liten provning av några olika champagner ur sortimentet. Bruno, som är marknadsansvarig på Vesselle, är en mycket sympatisk och lågmäld figur som ständigt bad om ursäkt för sin bristfälliga engelska. Han är troligen ändå betydligt mer utåtriktad än brodern Eric, som mår dåligt om han inte varje dag får se kyrkan i Bouzy.

Nåväl, på plats i ett källarvalv i Gamla Stan så får vi först en liten genomgång av firmans historia och andra fakta. Familjen har funnits i Bouzy sedan 1700-talet, Georges tog över 4ha 1951 vilket idag har vuxit till 17ha och 250.000 flaskor per år. 90% är Pinot Noir och resten Chardonnay. Georges Vesselle producerar också en del stilla rött vin, Bouzy Rouge, inom ramen för AOP Coteaux Champenois. Tyvärr fick vi inte prova något sådant vin och Anne Johanne har heller inga planer på att ta hem det.

NV Champagne Georges Vesselle Brut Grand Cru
90% PN, 10% Chardonnay. Basårgång 2013 (70%), reservvin från 2012. Dosage 6g.
Svagt gyllengul färg. Frisk doft av röda äpplen, nötter och mandelmassa. Livlig fin mousse, kraftig frukt, välstrukturerad med en liten beska. Smaken drar åt omogna röda äpplen. 86p

NV Champagne Georges Vesselle Extra Brut Blanc de Noir Grand Cru
100% PN. Basårgång 2012 (100%), alltså inget reservvin. Dosage 3g.
Gyllengul. Fin sötaktig doft med röda äpplen, röda vinbär, skogshallon och bulldeg. Lite sötaktig (märkligt att lägre dosage ändå känns sötare, är det valet av druvor som avgör?), röda bär, ganska fyllig känsla med bra längd. Friskt och gott. 87p

2009 Champagne Georges Vesselle Brut Nature Grand Cru

90% PN, 10% Chardonnay. Ingen dosage (såklart, det är en brut nature)
Gyllengul med dragning åt rött. Intensiv och elegant doft av röda äpplen (igen), röda vinbär (igen) men också en del citrus. Hög syra, kraftig mousse, smak av syrliga röda äpplen och röda vinbär. Torr, strukturerad med mycket bra längd. 89p.
Den här överträffades enbart av 98:an, mycket trevlig tyckte både jag och frugan.

NV Champagne Georges Vesselle Cuvée Juline Grand Cru
80% PN, 20% Chardonnay. Blandning av 5-10 årgångar. Dosage 5g.
Denna Champagne verkar vara den som Bruno är mest stolt över, men vi tyckte nog att den var den minst intressanta i fältet. Doften är lätt oxiderad, ganska blyg, en del tropisk frukt, kryddig (?) men framförallt en lite otrevlig kemisk doft som blir mer framträdande efterhand. Smaken är småsöt, röda äpplen och vinbär, gräddig mousse och bra längd. Doften gör dock att den landar på lite snåla 85p.

1999 Champagne Georges Vesselle Collection Millésimes Grand Cru
90% PN, 10% Chardonnay.
Nu händer det grejer. Mogen champagne är ju ganska intressant. Mörkt gyllengul. Dov, kraftig doft av bokna äpplen, skogschampinjoner och övermogna röda vinbär. Helt torr, men med frukt, röda mogna äpplen och oantastlig längd. 89p
Enligt Anne Johanne är den fantastiskt till trattkantareller, oavsett form.

1998 Champagne Georges Vesselle Collection Millésimes Grand Cru
WOTN. Mörkt gyllengul med stor mogen doft av röda bokna äpplen och undervegetation. Lite lätt oxiderad. Lite sötaktig, fyllig och fruktig smak av mogna äpplen, fin mousse och lång, lång, lång. Räckte ända till Slussen faktiskt. 91p.

Trevlig kväll som alltid när BraVin ordnar. Ska nog köpa någon flaska av Brut Nature och 1998 Collection Millésime.
 

MartinE

Medlem
Inte ofta jag skriver i den här tråden, men nu blev det ändå lite champagne provat i veckan som gick.

Anne Johanne på BraVin hade bjudit hit Bruno Vesselle från firma Georges Vesselle för en liten provning av några olika champagner ur sortimentet. Bruno, som är marknadsansvarig på Vesselle, är en mycket sympatisk och lågmäld figur som ständigt bad om ursäkt för sin bristfälliga engelska. Han är troligen ändå betydligt mer utåtriktad än brodern Eric, som mår dåligt om han inte varje dag får se kyrkan i Bouzy.

Nåväl, på plats i ett källarvalv i Gamla Stan så får vi först en liten genomgång av firmans historia och andra fakta. Familjen har funnits i Bouzy sedan 1700-talet, Georges tog över 4ha 1951 vilket idag har vuxit till 17ha och 250.000 flaskor per år. 90% är Pinot Noir och resten Chardonnay. Georges Vesselle producerar också en del stilla rött vin, Bouzy Rouge, inom ramen för AOP Coteaux Champenois. Tyvärr fick vi inte prova något sådant vin och Anne Johanne har heller inga planer på att ta hem det.

NV Champagne Georges Vesselle Brut Grand Cru
90% PN, 10% Chardonnay. Basårgång 2013 (70%), reservvin från 2012. Dosage 6g.
Svagt gyllengul färg. Frisk doft av röda äpplen, nötter och mandelmassa. Livlig fin mousse, kraftig frukt, välstrukturerad med en liten beska. Smaken drar åt omogna röda äpplen. 86p

NV Champagne Georges Vesselle Extra Brut Blanc de Noir Grand Cru
100% PN. Basårgång 2012 (100%), alltså inget reservvin. Dosage 3g.
Gyllengul. Fin sötaktig doft med röda äpplen, röda vinbär, skogshallon och bulldeg. Lite sötaktig (märkligt att lägre dosage ändå känns sötare, är det valet av druvor som avgör?), röda bär, ganska fyllig känsla med bra längd. Friskt och gott. 87p

2009 Champagne Georges Vesselle Brut Nature Grand Cru

90% PN, 10% Chardonnay. Ingen dosage (såklart, det är en brut nature)
Gyllengul med dragning åt rött. Intensiv och elegant doft av röda äpplen (igen), röda vinbär (igen) men också en del citrus. Hög syra, kraftig mousse, smak av syrliga röda äpplen och röda vinbär. Torr, strukturerad med mycket bra längd. 89p.
Den här överträffades enbart av 98:an, mycket trevlig tyckte både jag och frugan.

NV Champagne Georges Vesselle Cuvée Juline Grand Cru
80% PN, 20% Chardonnay. Blandning av 5-10 årgångar. Dosage 5g.
Denna Champagne verkar vara den som Bruno är mest stolt över, men vi tyckte nog att den var den minst intressanta i fältet. Doften är lätt oxiderad, ganska blyg, en del tropisk frukt, kryddig (?) men framförallt en lite otrevlig kemisk doft som blir mer framträdande efterhand. Smaken är småsöt, röda äpplen och vinbär, gräddig mousse och bra längd. Doften gör dock att den landar på lite snåla 85p.

1999 Champagne Georges Vesselle Collection Millésimes Grand Cru
90% PN, 10% Chardonnay.
Nu händer det grejer. Mogen champagne är ju ganska intressant. Mörkt gyllengul. Dov, kraftig doft av bokna äpplen, skogschampinjoner och övermogna röda vinbär. Helt torr, men med frukt, röda mogna äpplen och oantastlig längd. 89p
Enligt Anne Johanne är den fantastiskt till trattkantareller, oavsett form.

1998 Champagne Georges Vesselle Collection Millésimes Grand Cru
WOTN. Mörkt gyllengul med stor mogen doft av röda bokna äpplen och undervegetation. Lite lätt oxiderad. Lite sötaktig, fyllig och fruktig smak av mogna äpplen, fin mousse och lång, lång, lång. Räckte ända till Slussen faktiskt. 91p.

Trevlig kväll som alltid när BraVin ordnar. Ska nog köpa någon flaska av Brut Nature och 1998 Collection Millésime.
Bra och trevlig genomgång!

Fick du reda på när 98:an och 99:an var degorgerade?
 

Larseman

Medlem
Bra och trevlig genomgång!

Fick du reda på när 98:an och 99:an var degorgerade?
Där sken ju min bristande champagne-erfarenhet igenom :oops: Jag borde naturligtvis ha frågat.
Jag tror att de är degorgerade nyligen, så här säger de själva:
This champagne was aged neck down and disgorged at the last minute to preserve its freshness.
Varje gång de släpper en årgångschampagne så behåller de ca 1500 flaskor som lagras på sin jästfällning i ytterligare ca 10 år innan de släpps som Collection Millesimes.
 

MartinE

Medlem
Där sken ju min bristande champagne-erfarenhet igenom :oops: Jag borde naturligtvis ha frågat.
Jag tycker i o f s att vi kan definiera den frågan som på gränsen till överkurs, så det finns absolut ingen anledning att känna sig skamsen! :)

ag tror att de är degorgerade nyligen, så här säger de själva:
This champagne was aged neck down and disgorged at the last minute to preserve its freshness.
Varje gång de släpper en årgångschampagne så behåller de ca 1500 flaskor som lagras på sin jästfällning i ytterligare ca 10 år innan de släpps som Collection Millesimes.
Fast den texten tappar tyvärr en del i betydelse om man inte vet när den skrevs. Och om jag tolkar dina anteckningar rätt bör flaskorna rimligen ha hunnit få viss tid på korken!
 

Vino fino

Medlem
Moët & Chandon Imperial Brut på halvflaska direkt ur flaskan sent igår. Jag skäms förstås. Får jag forumets förlåtelse? Till mitt försvar kan jag säga att det var på en jobbresa i Moskva och jag hade druckit en hel del whisky innan (ur glas).
Inget att skämmas för! Att halsa vin är acceptabelt så länge vinet är dyrt.

Om vinet är väldigt dyrt kan det t.o.m. vara extremt upphetsande. Glömmer aldrig synen av en fantastiskt attraktiv kvinna som halsade Margaux '86 i kön utanför en klubb i London för många år sedan. En Jungiansk uppenbarelse för mig.
 
Inget att skämmas för! Att halsa vin är acceptabelt så länge vinet är dyrt.

Om vinet är väldigt dyrt kan det t.o.m. vara extremt upphetsande. Glömmer aldrig synen av en fantastiskt attraktiv kvinna som halsade Margaux '86 i kön utanför en klubb i London för många år sedan. En Jungiansk uppenbarelse för mig.
En fantastisk bild - bara beskrivningen är ju arketypisk - gissar att det satte ännu större avtryck IRL...
 

Alter Ego

Medlem
Inget att skämmas för! Att halsa vin är acceptabelt så länge vinet är dyrt.

Om vinet är väldigt dyrt kan det t.o.m. vara extremt upphetsande. Glömmer aldrig synen av en fantastiskt attraktiv kvinna som halsade Margaux '86 i kön utanför en klubb i London för många år sedan. En Jungiansk uppenbarelse för mig.
Så vackert du skriver.
 

Wintermute

Medlem
Obildad som jag är så blev jag tvungen att googla – okunskapen kvarstår dessvärre!

Tur att min mentala bild av denna attraktiva dam är riktigt läcker som plåster på såren. :)
Jag (med min måttliga allmänbildning) tänker på "Människan och hennes symboler", som är det enda jag läst av dr Jung, där han driver tesen att det hos alla människor och i alla kulturer finns genomgående symboler/arketyper som låter sig översättas mellan kulturerna. Att se en vacker kvinna halsa Margaux '86, känns som en sådan symbol. Kristallklart!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag (med min måttliga allmänbildning) tänker på "Människan och hennes symboler", som är det enda jag läst av dr Jung, där han driver tesen att det hos alla människor och i alla kulturer finns genomgående symboler/arketyper som låter sig översättas mellan kulturerna. Att se en vacker kvinna halsa Margaux '86, känns som en sådan symbol. Kristallklart!
Wikipedia rockar och symbolik är kul, speciellt när kontexten innefattar vackra damer och gott vin!

Jag tänkte mer på att se sin egen manlighet och intellektet symboliserat av vinflaskan och kvinnan den sexuella lusten (skönheten). I slutändan blir det lite som onani – eller enkelt förklarat sex med sig själv. Alternativt (och lite roligare) att den vackra damen tömmer en 75:a, det vill säga mig. ;)

(Så mycket svammel och inget vin i glaset :eek:)

Psykologin bakom min tankar och tolkningar lämnar jag till proffsen!
 

Vino fino

Medlem
Jag (med min måttliga allmänbildning) tänker på "Människan och hennes symboler", som är det enda jag läst av dr Jung, där han driver tesen att det hos alla människor och i alla kulturer finns genomgående symboler/arketyper som låter sig översättas mellan kulturerna. Att se en vacker kvinna halsa Margaux '86, känns som en sådan symbol. Kristallklart!
Precis så. Amazonen som i det ögonblicket var helt i kontakt med sin Animus. Det var svårt att sluta stirra.
 

Sörplarn

Medlem
Tja dags att dra ett af får till strå och stacken.

En grön märkt Cuvée ST Vincent 2000, jösses silken doft, skriker av en sådan fin mogenhet att små gossar på nattligt besök hos "golden days" får extra servetter av bartendern att torka dräglet med, du vet när något med ålder i fast form pröjsar entré. Jo här har man redan nu mogen god champagne som får bjuda en på rejäla äppelskrutt, och i sann anda går jag off topic då man har själv inte fattat hur man etikettar sina pavor hos R&L, grön med liten munk eller "trams färg" med stor munk, hallå eller? Skitsamma denna gröngöling är god och har mer att leverara med åren då jag lät flaskan ligga ett par dar i kylskåpet och flera avsmakningar tills sista slurken som var väl lite sisådär, men kvalitén fanns kvar, imponerande måste jag säga. Honung och annat klassisk BdB med ålder finns där, utvecklad Chardonnay med bubblor är mys, jo så är det bara.

Perrier-Jouët Belle Epoque 2007, jag blir bara mer kluven på denna årgång likaväl som 2009, och mer man får chans att hälla en 07 på glas så märker man att det finns riktigt bra potential jämfört med till ex den mogna 2003:an, ner klassade år ja, men dom producenter som släpper bubblor av dessa årgångar gör det riktigt bra av just nämnda 07 och även 09, mer man får terra ju mer kluven är jag, 05 är ett jävla spöke det med........

Hursomhelst 07 Beppe är super nice som 08 sa, doften är lite klen, men när tungan får hejd på moussen så märker man av varm kärlek, och denna blend (50% chardonnay, 45% PN och 5% PM) gör ett bra jobb som brucan i ninja format. Det utvecklas mer och mer när herr luft får göra sitt jobb, fö fan detta är "riktigt nice" ju, ung absolut, av de 07 som finns ute just nu så levererar BE högst för nuet (obs min lista). Att inte ha någon av nämnda årgångarna ute i djungeln i källaren kan vara en miss. jag kommer börja reka 07:eek:r även om jag hatten får äta, eller så har äntligen PJ BE gjort en makalös champagne!?

Perrier-Jouët Belle Epoque 1996, äh perfekt och skall ej lagras längre, så drick och njut. Dock en av de svagare -96:a jag provat, men levererar på topp just nu, men observera att det finns varnings tecken för längre tids lagring (enligt mig)!!

Oh bruno min bruno, lustigt namn finns det någon som heter gulo!? En av mina nya favorit bubblare, ja det är Bruno Paillard och ikväll bjuds det på en BdB 2004 på en mysig 04 (sa jag inte det precis?), men serveras från en sketen 0,750 usch och fy vad liten flaska det är, men innan jag börjar skryta måste man väl få berätta eller upplysa lite? Jo så här är det denna skumpa gör precis som Mouton herr rödsköld (Rothschild) har på sina dyra pavors etikett, en konstnär såklart (04 målad av Chen Jiang Hong) varje årgång eller släpp av årgångs BdB som duger har olika motiv på etiketten, jo där ser man att fransmän kan kombinera konst och fylla är man inte överraskad? Något BiB pöbeln som kör åt vänster har att lära sig och diverse andra glass jägare. Paillard är en riktigt bra producent och är en hantverkare att räkna med, jag hoppas ni skall ta visdoms orden till er och prova, innan andra får nys, senast släppet är 06 och med så läcker etikett att en tom flaska smyckar källaren eller glas återvinningen.

Jo ack ej glömma en smak not måste ju in efter allt pladder, komplex, fräsch och finess, men 9 plus 1 år gör sitt jobb, intensiv och stark, knivskarp med bra längd och komplexitet, huhu ordinärt... poäng top-notch!

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
2002 Paul Goerg
För alla champagnehipsters som hatar dosage är det här verkligen ett vin att posta på Instagram. Vi som vill ha ett uns av balans och möjlighet att kombinera till mat får titta någon annanstans.
Det känns orimligt att dosagen ligger på 7-8 gram när syrakäftsmällen slår till direkt. Länge sedan jag drack en sådan obalanserad champagne, inklusive zero dosage.
Doften är initialt dominerad av källare och hav och öppnar upp mot champinjoner och hyacinter.
Smaken har överdrivet hög syra med smak av riktigt omogna gröna äpplen och havskräftskal. Helt avsaknad av fruktkoncentration som klarar av att stå upp mot syran. Visst, det är ok att de inte tar dosagegenvägen men det skulle verkligen behövas i detta fall.
Glasutvecklingen efter tre timmar är begränsad men tillför sparris och brioche. Fortfarande ogenomtränglig syra.
Kan nog vinna på lagring. 100+ års lagring.
65p (68)

Visa bifogad bild 6814
Men här får man väl tolkade det som så att dosage är av ondo och inte ger balans i vinet!!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att blivit utsatt för en hisklig mängd rödtjut veckan innan med göteborgsgänget och mitt andra utdelade spöstraff till en bandolkopia så var det dags för lite kompensation med likasinnade.

EVS 2016 april.jpg



Veuve Rosé 2008
Rödbärig doft med lite blommor. Fina fat och drag av kognac med hög syra och lång smak. Gissade först 2010 men andra gissningen blev 08 och med uteslutningsmetoden blev det en gissning på Veuve. Riktigt bra vin som lätt kan rekommenderas, påminner dock inte från vad jag associerar med Veuve, dvs tunga pinotdrivna champagner.

Henri Giraud Argonne 2004
Min nya kärlek i champagne och tredje vinet jag provar från huset med odlarstil på några månader. Här finns det mesta, rostat kaffe, äpplen och choklad med en touch av mosad banan. Smaken är mer äpple och choklad med en lång eftersmak. Elegant och komplext och inte lika maskulint som fantastiska Fut de Chene. Kvällens bästa vin om man nu får välja sitt eget...

Jacquart 1996 magnum

Doft av rök och svamp, första intrycket var dompa vilket flaskägaren höll med om. Helt fantastisk doft och kvällens bästa, smaken höll dock inte hela vägen utan var lite platt och kort i smaken. Var inne på 95 eller offår som 93, gissade 90 när det visades vara magnum. Helt fel och ytterligare en 96 som ska drickas nu. Jag drack upp min sista för två år sedan och då var den lite piggare men bra valuta för pengarna och återigen visas magnums storhet.

Henri Giraud Code Noir
Kände citrus och grapebeska med lite russin. Beskan fick mig att gissa äldre Deutz vilket var fel, citrusen ledde mig in på BdB vilket också var helfel... Märkliga är att jag har för mig att flera gjorde samma misstag på en provning veckan innan då jag hade med mig en flaska. Man kan ju tycka att det borde ringt en klocka för när ska det annars göra det!? :oops: Å andra sidan kunde finewines sensoriska sensei @Mattias S gå bet på mars forumvin blint några veckor senare så jag är i gott sällskap. Inte alls lika imponerad av vinet blint som när jag själv hade med det och hade det som WOTN. Får skylla på den berömda "flaskvariationen" som sannolikt är en eufemism för jagvariation...

Castellane 2002
Skräp! Tyckte om detta vinet för några år sedan men de tre senaste gångerna varav en blind och en halvblint har jag ratat det.

André Jacquart 2002

Hade svårt för den i början men den öppnade upp sig och visade på skön chardonnaymognad. Detta gjorde även att jag trodde det var pinot i. Lite fat och nougat med power i smaken även om jag är osäker på om han kör ek i årgången. En hade det som WOTN men kan lagras mer utan problem.

Bonusflaskan från ett odlarkooperativ var riktigt tråkig och behöver inte recenseras.

Ranking
Argonne 04
Jacquart (näsa #1)
Veuve Rosé
André Jacquart 02
Code Noir
Castellane 02
 
Toppen