MartinE
Medlem
Det ser jag fram emot!Vi dricker Rose'n nästa gång du kommer till champagne
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det ser jag fram emot!Vi dricker Rose'n nästa gång du kommer till champagne
Bra och trevlig genomgång!Inte ofta jag skriver i den här tråden, men nu blev det ändå lite champagne provat i veckan som gick.
Anne Johanne på BraVin hade bjudit hit Bruno Vesselle från firma Georges Vesselle för en liten provning av några olika champagner ur sortimentet. Bruno, som är marknadsansvarig på Vesselle, är en mycket sympatisk och lågmäld figur som ständigt bad om ursäkt för sin bristfälliga engelska. Han är troligen ändå betydligt mer utåtriktad än brodern Eric, som mår dåligt om han inte varje dag får se kyrkan i Bouzy.
Nåväl, på plats i ett källarvalv i Gamla Stan så får vi först en liten genomgång av firmans historia och andra fakta. Familjen har funnits i Bouzy sedan 1700-talet, Georges tog över 4ha 1951 vilket idag har vuxit till 17ha och 250.000 flaskor per år. 90% är Pinot Noir och resten Chardonnay. Georges Vesselle producerar också en del stilla rött vin, Bouzy Rouge, inom ramen för AOP Coteaux Champenois. Tyvärr fick vi inte prova något sådant vin och Anne Johanne har heller inga planer på att ta hem det.
NV Champagne Georges Vesselle Brut Grand Cru
90% PN, 10% Chardonnay. Basårgång 2013 (70%), reservvin från 2012. Dosage 6g.
Svagt gyllengul färg. Frisk doft av röda äpplen, nötter och mandelmassa. Livlig fin mousse, kraftig frukt, välstrukturerad med en liten beska. Smaken drar åt omogna röda äpplen. 86p
NV Champagne Georges Vesselle Extra Brut Blanc de Noir Grand Cru
100% PN. Basårgång 2012 (100%), alltså inget reservvin. Dosage 3g.
Gyllengul. Fin sötaktig doft med röda äpplen, röda vinbär, skogshallon och bulldeg. Lite sötaktig (märkligt att lägre dosage ändå känns sötare, är det valet av druvor som avgör?), röda bär, ganska fyllig känsla med bra längd. Friskt och gott. 87p
2009 Champagne Georges Vesselle Brut Nature Grand Cru
90% PN, 10% Chardonnay. Ingen dosage (såklart, det är en brut nature)
Gyllengul med dragning åt rött. Intensiv och elegant doft av röda äpplen (igen), röda vinbär (igen) men också en del citrus. Hög syra, kraftig mousse, smak av syrliga röda äpplen och röda vinbär. Torr, strukturerad med mycket bra längd. 89p.
Den här överträffades enbart av 98:an, mycket trevlig tyckte både jag och frugan.
NV Champagne Georges Vesselle Cuvée Juline Grand Cru
80% PN, 20% Chardonnay. Blandning av 5-10 årgångar. Dosage 5g.
Denna Champagne verkar vara den som Bruno är mest stolt över, men vi tyckte nog att den var den minst intressanta i fältet. Doften är lätt oxiderad, ganska blyg, en del tropisk frukt, kryddig (?) men framförallt en lite otrevlig kemisk doft som blir mer framträdande efterhand. Smaken är småsöt, röda äpplen och vinbär, gräddig mousse och bra längd. Doften gör dock att den landar på lite snåla 85p.
1999 Champagne Georges Vesselle Collection Millésimes Grand Cru
90% PN, 10% Chardonnay.
Nu händer det grejer. Mogen champagne är ju ganska intressant. Mörkt gyllengul. Dov, kraftig doft av bokna äpplen, skogschampinjoner och övermogna röda vinbär. Helt torr, men med frukt, röda mogna äpplen och oantastlig längd. 89p
Enligt Anne Johanne är den fantastiskt till trattkantareller, oavsett form.
1998 Champagne Georges Vesselle Collection Millésimes Grand Cru
WOTN. Mörkt gyllengul med stor mogen doft av röda bokna äpplen och undervegetation. Lite lätt oxiderad. Lite sötaktig, fyllig och fruktig smak av mogna äpplen, fin mousse och lång, lång, lång. Räckte ända till Slussen faktiskt. 91p.
Trevlig kväll som alltid när BraVin ordnar. Ska nog köpa någon flaska av Brut Nature och 1998 Collection Millésime.
Där sken ju min bristande champagne-erfarenhet igenom Jag borde naturligtvis ha frågat.Bra och trevlig genomgång!
Fick du reda på när 98:an och 99:an var degorgerade?
Jag tycker i o f s att vi kan definiera den frågan som på gränsen till överkurs, så det finns absolut ingen anledning att känna sig skamsen!Där sken ju min bristande champagne-erfarenhet igenom Jag borde naturligtvis ha frågat.
Fast den texten tappar tyvärr en del i betydelse om man inte vet när den skrevs. Och om jag tolkar dina anteckningar rätt bör flaskorna rimligen ha hunnit få viss tid på korken!ag tror att de är degorgerade nyligen, så här säger de själva:
This champagne was aged neck down and disgorged at the last minute to preserve its freshness.
Varje gång de släpper en årgångschampagne så behåller de ca 1500 flaskor som lagras på sin jästfällning i ytterligare ca 10 år innan de släpps som Collection Millesimes.
Inget att skämmas för! Att halsa vin är acceptabelt så länge vinet är dyrt.Moët & Chandon Imperial Brut på halvflaska direkt ur flaskan sent igår. Jag skäms förstås. Får jag forumets förlåtelse? Till mitt försvar kan jag säga att det var på en jobbresa i Moskva och jag hade druckit en hel del whisky innan (ur glas).
Obildad som jag är så blev jag tvungen att googla – okunskapen kvarstår dessvärre!En Jungiansk uppenbarelse
Har det nåt med carl jung att göra?Obildad som jag är så blev jag tvungen att googla – okunskapen kvarstår dessvärre!
Tur att min mentala bild av denna attraktiva dam är riktigt läcker som plåster på såren.
Ett bra alternativ om man tycker det är för folkligt att använda "freudianskt"Har det nåt med carl jung att göra?
En fantastisk bild - bara beskrivningen är ju arketypisk - gissar att det satte ännu större avtryck IRL...Inget att skämmas för! Att halsa vin är acceptabelt så länge vinet är dyrt.
Om vinet är väldigt dyrt kan det t.o.m. vara extremt upphetsande. Glömmer aldrig synen av en fantastiskt attraktiv kvinna som halsade Margaux '86 i kön utanför en klubb i London för många år sedan. En Jungiansk uppenbarelse för mig.
Så vackert du skriver.Inget att skämmas för! Att halsa vin är acceptabelt så länge vinet är dyrt.
Om vinet är väldigt dyrt kan det t.o.m. vara extremt upphetsande. Glömmer aldrig synen av en fantastiskt attraktiv kvinna som halsade Margaux '86 i kön utanför en klubb i London för många år sedan. En Jungiansk uppenbarelse för mig.
Jag (med min måttliga allmänbildning) tänker på "Människan och hennes symboler", som är det enda jag läst av dr Jung, där han driver tesen att det hos alla människor och i alla kulturer finns genomgående symboler/arketyper som låter sig översättas mellan kulturerna. Att se en vacker kvinna halsa Margaux '86, känns som en sådan symbol. Kristallklart!Obildad som jag är så blev jag tvungen att googla – okunskapen kvarstår dessvärre!
Tur att min mentala bild av denna attraktiva dam är riktigt läcker som plåster på såren.
Wikipedia rockar och symbolik är kul, speciellt när kontexten innefattar vackra damer och gott vin!Jag (med min måttliga allmänbildning) tänker på "Människan och hennes symboler", som är det enda jag läst av dr Jung, där han driver tesen att det hos alla människor och i alla kulturer finns genomgående symboler/arketyper som låter sig översättas mellan kulturerna. Att se en vacker kvinna halsa Margaux '86, känns som en sådan symbol. Kristallklart!
Precis så. Amazonen som i det ögonblicket var helt i kontakt med sin Animus. Det var svårt att sluta stirra.Jag (med min måttliga allmänbildning) tänker på "Människan och hennes symboler", som är det enda jag läst av dr Jung, där han driver tesen att det hos alla människor och i alla kulturer finns genomgående symboler/arketyper som låter sig översättas mellan kulturerna. Att se en vacker kvinna halsa Margaux '86, känns som en sådan symbol. Kristallklart!
Men här får man väl tolkade det som så att dosage är av ondo och inte ger balans i vinet!!2002 Paul Goerg
För alla champagnehipsters som hatar dosage är det här verkligen ett vin att posta på Instagram. Vi som vill ha ett uns av balans och möjlighet att kombinera till mat får titta någon annanstans.
Det känns orimligt att dosagen ligger på 7-8 gram när syrakäftsmällen slår till direkt. Länge sedan jag drack en sådan obalanserad champagne, inklusive zero dosage.
Doften är initialt dominerad av källare och hav och öppnar upp mot champinjoner och hyacinter.
Smaken har överdrivet hög syra med smak av riktigt omogna gröna äpplen och havskräftskal. Helt avsaknad av fruktkoncentration som klarar av att stå upp mot syran. Visst, det är ok att de inte tar dosagegenvägen men det skulle verkligen behövas i detta fall.
Glasutvecklingen efter tre timmar är begränsad men tillför sparris och brioche. Fortfarande ogenomtränglig syra.
Kan nog vinna på lagring. 100+ års lagring.
65p (68)
Visa bifogad bild 6814
sensoriska sensei @Mattias S