Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Savart-1.jpg

NV Michel Arnould & Fils Brut Tradition

Det här är en lättillgänglig men samtidigt komplex champagne som smakmässigt ligger nära Bollingers standard. Det är mycket smak för pengarna och en utmärkt huschampagne för att lura in vinnördar som befinner sig i riskzonen till champagneberoende. Med lätthet en av de absolut bästa standardchampagnerna du kan köpa.
Doften domineras av knäck, rostade hasselnötter och croissant.
Smaken är komplex med initial syra, sedan frukt och en avslutning med syra igen – raffinerat. Kroppen smakar croissant, rostade pinjenötter, aprikos, vanilj, röda äpplen och gurkvatten. I eftersmaken kommer hasselnötter fram. Glasutvecklingen adderar krut i doften.

Som många andra BdN-standarder klarar den uppvärmning mindre bra. Begränsad flaskutveckling.

Betyg: 80 (81) poäng

MartinE

Medlem
Henri Giraud Argonne 2004
Min nya kärlek i champagne och tredje vinet jag provar från huset med odlarstil på några månader. Här finns det mesta, rostat kaffe, äpplen och choklad med en touch av mosad banan. Smaken är mer äpple och choklad med en lång eftersmak. Elegant och komplext och inte lika maskulint som fantastiska Fut de Chene. Kvällens bästa vin om man nu får välja sitt eget...
Ja, visst är den underbar! Själv öppnade jag en tre år gammal Fût de Chêne igår och den rockade också ordentligt!

Elvis

Medlem
Besök på Hedone och Ledbury i förra veckan och en massa viner att skriva om. På Ledbury tog jag in en flaska Pierre Peters l'Esprit 2009 och den var en riktigt besvikelse. Jag tycker att l'Esprit, precis som Les Chetillons, alltid brukar leverera men den här kändes tunn och svagare än en vanlig NV. Märkligt. Var 2009 ett svagt år för Chardonnay? Jag har druckit ett par andra svaga blanc de blancs från 2009 den senaste tiden.

Återkommer med fler intryck från London senare.

magnum

Epernay, Frankrike
Besök på Hedone och Ledbury i förra veckan och en massa viner att skriva om. På Ledbury tog jag in en flaska Pierre Peters l'Esprit 2009 och den var en riktigt besvikelse. Jag tycker att l'Esprit, precis som Les Chetillons, alltid brukar leverera men den här kändes tunn och svagare än en vanlig NV. Märkligt. Var 2009 ett svagt år för Chardonnay? Jag har druckit ett par andra svaga blanc de blancs från 2009 den senaste tiden.

Gällande PP l'Esprit 2009 fick du nog en riktigt svag flaska! Som år tycker jag 2009 är lite ojämnt.

Louis-Massing-1.jpg

2005 Louis Massing

Denna årgångschampagne gjordes i 5 000 exemplar på 100% chardonnay från odlingar i Avize. Som många andra odlare i Champagne har man en föråldrad Flash-hemsida som inte uppdateras vilket gör det omöjligt att få information om vinifieringen. Dosagen är iaf på 8 gram/liter.
2005 är en årgång som utvecklas relativt snabbt och det märks här. Detta är en lättdrucken champagne utan finess och mineraler.
Doften innehåller vit sparris, päron, apelsinskal, jäst och Mariekex.
Smaken är vegetabilisk med medelstor syra och relativt kort och outvecklad smak. Liten kropp av skorpor och citrus. Eftersmaken ökar fruktigheten något men som helhet saknas mineralitet och koncentration.
Viss glasutveckling av mandel och ökad aromatisk doft.
Betyg: 75 (77) poäng

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...

Det var ju ett förhållandevis varmt år på många ställen i krokarna. jag tycker det är lite genomgående samma som i bourgogne; jag gillar inte bourgogne 2005 och 2009, jag gillar inte champagne 2005 och 2009. Utan att försöka dra alla över en kam. Men det blir ofta lite jolmigt när det är för varmt ute. Trist när det händer.

Sörplarn

Medlem
Tarlant Prestige 2000

Provat årgångarna 1998 och 1999 prestige, men 2000 är den läkraste av alla med mitt facit i hand.
Doften är underbart delikat och man känner av en bra mognad, lime och rostade nötter fångar in en i trans, mysigt ja mysigt är det, så att smilbanden rör sig upp. Rackarn trollbinder sinnet och man tänker snabbt det här är bra skit.

När man får grepp om den aggressiva syran (imponerande) så inser man att ligga på rygg ytterligare 10 år bör nog ej va ett problem, härligt krämig smak, bubblorna även aggressiva och en lång härlig syra som håller i sig rejält i truten, rostade nötter går mer åt hassel hållet efter en stund, trots sin arga hållning så kommer det en silkeslen behandling av gom och en mjuk mognad med honung börjar träda fram efter lek med glaset även lite mariekex kan man även finna.

Lät en del ligga kvar i flaskan över natten och sörpla med god min igen till frukosten mackan och kunde njuta av en klart godkänd kvalité, kvalar in bra på min lista. Samtidigt märker man ju av att så värst trött dagen efter är den inte. Klockan ringer och säger till mig att det finns nog potential för Tarlanten -00 ett tag till. Nu gick trion ner till två så hoppas man på fortsatt god utveckling.

image.jpeg

Ha en fortsatt trevlig Kristi himmelsfärdsdag.

Geoffroy-1.jpg

2004 René Geoffroy Extra Brut
Årets fynd för mig och kanske det mest prisvärda som går att köpa på Systembolaget nu.

Årgångsvinet är Geoffreys prestigechampagne och druvsammansättningen varierar en hel del mellan de olika årgångarna. Medelåldern på stockarna är imponerande 50 år, där de äldsta stockarna planterades 1926. Endast första pressningen, jäsning på ekfat, ingen malo, andra jäsningen med naturkork och åtta år på jästfällningen.
Dosage på 2 gram per liter, degorgerad i december 2011. 71% chardonnay och 29% pinot noir. Total produktion på 6 096 helflaskor och 367 magnum.

Här har verkligen vinmakaren träffat rätt i balansen mellan frukt, dosage och ek. Låt dig inte avskräckas av att det står Extra brut på flaskan, det här är en champagne som äger det överanvända adjektivet ”välbalanserad”.
Doften är koncentrerad och dominerad av honung, nougat och aceton.
Den initiala smaken är matig och utvecklad med nötter, honung och mogna krusbär. Medelstor syra. Eftersmaken är lång med hasselnötter och viss mineralitet.
Glasutveckling ger tropisk frukt och generellt nedtonad fruktighet. Producenten själv rekommenderar 30 minuters dekantering (ej karaff).

Betyg: 85 (86) poäng

Mattias Schyberg

Administratör
@Marcus Hansson: Du är ju ny här och har möjligen inte lärt känna forumets jargong. Man kan bli retad för mindre än så här, men det är med glimten i ögat. Du verkar dessutom ha koll på din skumpa och skriver matiga inlägg, så ha överseende med att forumet roas av din smålustiga tolkning av dekantering.

Den man gillar agar man! ;)

Toppen