Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Alldeles för länge sedan jag drack champagne, säker flera veckor senast. Men i fredgas var det dags igen hemma hos goda vänner på en fantastisk middag i all enkelhet!

Körde årgångarna -96 och -08 och slås än en gång av hur bra dessa är!

Legras saint-vincent -96 (den gröna etiketten)
Inget pfffft alls när korken (med viss möda) drogs upp, blev lite orolig då. Sedan kom en utsökt näsa med championer som legat på ekfat och sedan mosats ner i äppelmos gjort på gula höstäpplen. I munnen kom det fina små bubblor som bar med sig en skarp syra, övermogna äpplen, guldnougat och härliga mognadstoner. Dricker perfekt nu, underbar!!

Veuve Clicqout rosé -08

Mest röda äpplen i doft med stänk av röda bär och en förnimmelse av lufttorkad skinka när värmen kommit upp lite i glas och flaska. Första smakerna för tankarna till en vanlig skumpa med äpplen, syra och fina mineraler men eftersmaken skvallrar tydligt om att det de facto är en rosé i glaset. Typiska pinot-toner med röda bär och lite örter.
Ännu en -08 som jag verkligen gillar. Känns som årgången inte kan göra fel!

StV 96 är riktigt bra och jag med flera höll den högst på en blindprovning förra året. Före t.ex. GA 96.

Nu har även 08an kommit...

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Födelsedagsfirande och tillfälle för lite champagne! Första serverades blint, de andra två oblint.

2002 Françoise Bedel Champagne L'âme de la Terre
Mycket mognadstoner, äppelmos, hasselnötter, mandel och en hel del lime/citrustoner. Smakmässigt tyckte jag den saknade lite syra och sting, och det var svårt att få någon bra koll på om det var medelungt/medelgammalt. Vi var flera som enades om att det fanns en ganska bitter eftersmak som gjorde upplevelsen sämre, men att det fortfarande var ett bra vin. Jag gissade rätt på årtalet och att det var en blend, men längre än så kom jag inte. För mig inte något spektakulärt vin, så endast 87p.

NV Perrier-Jouët Champagne Grand Brut
Enkel men god. Tycker alltid att den här är bra. Välgjord, torr, krispig och välsmakande med mycket citrus och äpple omsvept av en subtil ton av toast och trall. 87p

NV Pol Roger Champagne Brut Réserve
87p

Passar på att fråga om någon druckit 1989 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Vintage Rosé Cave Privée nyligen och kan uttala sig om den?

MartinE

Medlem
2002 Françoise Bedel Champagne L'âme de la Terre
Mycket mognadstoner, äppelmos, hasselnötter, mandel och en hel del lime/citrustoner. Smakmässigt tyckte jag den saknade lite syra och sting, och det var svårt att få någon bra koll på om det var medelungt/medelgammalt. Vi var flera som enades om att det fanns en ganska bitter eftersmak som gjorde upplevelsen sämre, men att det fortfarande var ett bra vin. Jag gissade rätt på årtalet och att det var en blend, men längre än så kom jag inte. För mig inte något spektakulärt vin, så endast 87p.

Under 2014 drack jag två flaskor från det förra släppet, där flaskorna var degorgerade i november 2010. Vid båda tillfällena var det en fantastisk champagne, som samtidigt lovade ännu mer!

Jag misstänker att er flaska var från senaste släppet, med degorgeringsdatum i november 2014? Jag skulle rekommendera att man väntar med att dricka dessa flaskor i minst två år till (men gärna ännu längre). Alla 2002or behöver tid och jag är övertygad om att man kommer få utdelning för sitt tålamod - inte minst när det gäller denna champagne!

Passar på att fråga om någon druckit 1989 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Vintage Rosé Cave Privée nyligen och kan uttala sig om den?

Ja. Se http://champagne-bloggen.blogspot.se/2016/03/1989-veuve-clicquot-vintage-rose-cave.html

gece

Man vänjer sig.
Under 2014 drack jag två flaskor från det förra släppet, där flaskorna var degorgerade i november 2010. Vid båda tillfällena var det en fantastisk champagne, som samtidigt lovade ännu mer!
Jag med (alltså deg -10 druckna under -14), men mitt bestående minne av dem var hur besviken jag blev. Bra doft men klarade inte av att leverera smakmässigt, lovar runt men håller tunt. Och jag brukar ändå vara ganska förtjust i Françoises grejer.

MartinE

Medlem
Jag med (alltså deg -10 druckna under -14), men mitt bestående minne av dem var hur besviken jag blev. Bra doft men klarade inte av att leverera smakmässigt, lovar runt men håller tunt. Och jag brukar ändå vara ganska förtjust i Françoises grejer.
Intressant! Har du gillat övriga årgångar av L'Ame de la Terre?

gece

Man vänjer sig.
Intressant! Har du gillat övriga årgångar av L'Ame de la Terre?
Inte provat andra årgångar, däremot stora delar av Bedels övriga sortiment (såvitt jag minns: Origin'elle, Entre Ciel et Terre, Dis Vin Secret, Comme Autrefois) och gillar den köttiga, funkiga och oxidativa stilen. Men just de två L'Ame de la Terre jag petat i mig har inte riktigt berört mig. Har en kvar, får väl se till att ha koll på min biodynamiska kalender och avnjuta den på en fruktdag :)

Silex

Medlem
Drack den för ett tag sedan (deg -10) och tror jag lämnade en smaknot här på FW (borde vara sökbar), och var också besviken. Just den störande bitterheten som @Daniel B nämner drog ner poängen, och den var ganska trist överlag.

MartinE

Medlem
Inte provat andra årgångar, däremot stora delar av Bedels övriga sortiment (såvitt jag minns: Origin'elle, Entre Ciel et Terre, Dis Vin Secret, Comme Autrefois) och gillar den köttiga, funkiga och oxidativa stilen. Men just de två L'Ame de la Terre jag petat i mig har inte riktigt berört mig. Har en kvar, får väl se till att ha koll på min biodynamiska kalender och avnjuta den på en fruktdag :)
:)

Jag tycker faktiskt att L'Ame de la Terre är hennes/deras bästa champagne och att 2002 är den bästa av de årgångar jag druckit (även 1998, 2003 och 2004)! Men smaken är som baken! :)

Long time lurker, postar för första gången :)

Jag ringde till Scandinavian Wine & Food KB igår och frågade om St Vincent 2008 och de sade att R&L Legras precis är klara med den. De ska förmodligen ha 2008an till försäljning parallellt med årgång 2000 då de har många från år 2000 kvar. De har dessutom sänkt priset på 2000 till 525kr. De kunde inte svara på om den skulle komma innan eller efter sommaren men priset skulle förmodligen bli 800-900kr för 2008an.

Jag har gillat R&L Legras Blanc de Blancs och deras Cuvée Présidence skarpt så St Vincent 2000 för 525 känns plötsligt väldigt lockande att prova!

Mattias Schyberg

Administratör
Long time lurker, postar för första gången :)

Jag ringde till Scandinavian Wine & Food KB igår och frågade om St Vincent 2008 och de sade att R&L Legras precis är klara med den. De ska förmodligen ha 2008an till försäljning parallellt med årgång 2000 då de har många från år 2000 kvar. De har dessutom sänkt priset på 2000 till 525kr. De kunde inte svara på om den skulle komma innan eller efter sommaren men priset skulle förmodligen bli 800-900kr för 2008an.

Jag har gillat R&L Legras Blanc de Blancs och deras Cuvée Présidence skarpt så St Vincent 2000 för 525 känns plötsligt väldigt lockande att prova!
Hög tid att ge dig till känna. Välkommen! :)

Larseman

Medlem
Å andra sidan är väl Bolis reklamationsrätt så vid så att du kan köpa och om du när du dricker den har minsta misstanke om defekt kan du gå tillbaka och få pengarna tillbaka. Tror jag.
Förutsätter nog att den är reklamerad inom två år efter köp för att det ska vara möjligt. Återstår att bevisa inköpsdatum dock, något kvitto lär inte behövas enligt bolaget.

grappa

Medlem
Förutsätter nog att den är reklamerad inom två år efter köp för att det ska vara möjligt. Återstår att bevisa inköpsdatum dock, något kvitto lär inte behövas enligt bolaget.
Har personligen inte haft något problem med att lämna tillbaka betydligt äldre (dvs inköpta för längre tid sedan än 2 år) skadade viner. Det enda de kollat är att de har sålt produkten. Har bara hänt vid tre tillfällen och det var ca ett år sedan sist så det kan ha ändrats eller bero på butik.

MartinE

Medlem

Bra nyheter att de sänker priset på 2000! Det kändes som att de var lite snikna när de prissatte den häromåret och att de försökte rida på vågen efter (den fantastiska) 96:an. Det förvånar mig inte alls att den sålt dåligt. Men för 525 kr känns det som man får mycket (och sannolikt fint utvecklad) champagne för pengarna!

Trist dock att 2008 blir så dyr.

MartinE

Medlem
Om jag minns rätt så säger SB att man måste reklamera sin flaska inom tre år från det att vinet ifråga slutade säljas. Det spelar med andra ord ingen roll när man köpte den flaska man vill reklamera, så länge som det funnits någon flaska av samma sort till salu under de senaste tre åren!

magnum

Epernay, Frankrike
Om jag minns rätt så säger SB att man måste reklamera sin flaska inom tre år från det att vinet ifråga slutade säljas. Det spelar med andra ord ingen roll när man köpte den flaska man vill reklamera, så länge som det funnits någon flaska av samma sort till salu under de senaste tre åren!
Samma sort? identiskt vin eller samma varunummer?

Toppen