Rapport från lilla
Champagnedagen OFF i Göteborg med fem olika små leverantörer av odlarskumpa. Reservation för att alla vinerna provades på stående fot och i farten. Den första jag såg på plats var
@Mattias S som nästan hade gått varvet runt men inte var ledsen för att gå ett varv till.
Först ut var Vin & Natur med fokus på osockrat. Inte min grej så inget jag springer bena efter mig för. Men de presenterades av Mikael från Bhoga så lite bättre blev det.
Intressanta viner var
Christophe Mignon Cuvée Millesime 2010 som var en ren PM-skumpa vilket är ovanligt och
Bérêche et Fils Vallé Premier Cru. Kom inte riktigt ihåg varför då jag inte tog några anteckningar utan bara kryssat för. De hade även en möjlig bersåvältare für alle i
Oliver Horiot Rosé, en jordgubb och tranbärsbomb utan eftersmak.
Sen till dagens överraskning och glädjeämne, Kvalitetsviner! Ja de heter så... Men de har tagit över en av mina favoriter
Eric Rodez som i praktiken varit utan leverantör flera år. Testade
Crayéres, BdB och min gamla favorit
BdN som är en bra balanserad NV med röda äpplen och lite bröd. Den har slagit tungt motstånd blint men stack inte ut denna dag i ett imponerande fält. I den vanliga NV-klassen är den dock ett starkt köptips.
De hade även
Françoise Bedel L'âme de la Terre 2001 & 2002 som visar klass där jag faktiskt gillade den betydligt mognare (eller tröttare om man så vill) 2001 med apelsin, bröd och nötter.
Tredje leverantören var Grande Bouteille med tre flaskor av för mig den okände
Cedric Brouchard. En producent med bourgognestil som bara kör vingårdsskumpa om jag fattade det rätt samt extremt lågt uttag. Först
Les Ursules 2011 en ren PN med fantastisk komplex och rökig doft. Brödig och lång eftersmak, min favorit för kvällen av alla genom en kombination av nyhetens behag och inga förväntningar. Sen kom en ren
Pinot Blanc 2011! Kom inte ihåg mer än att det kändes snarlik en fatad chardonnay av klass, en köpbock fick den i kanten dock. Sist ut var
Côte de Bechalin PN 2008 men har inga anteckningar på den men den var bra.
När jag kom hem googlade jag genast Cedric och då ringde det en klocka om att jag läst om denna producent tidigare men glömt. Roligast var dock att en av länkarna var till
Finewines! Sjukt intressanta viner och även bra, kräver nog dock en van vindrickare då de troligtvis inte är så publika om jag får gissa. Trist nog tar de ingen privatimport från privatpersoner.
Fjärde leverantören var Wine Trade med Larmand Bernier och en imponerande
2010 Terre du Vertus Blanc du Blancs som bästa vinet (tyvärr ingen Cramant). Lite krutighet med honung och nougat. Tror även att det var en del blommighet såvida det inte var deras andra...
Till sist kom jag till Franska Vinlistan som jag även var inbjuden av så en jävsvarning är på sin plats. Värt att nämna var
Leclapart Amateur 2011 som var mer tilltalande än jag kom ihåg den även om den är lite svår. Grape, torr, lite blommor och svag förnimmelse av äppelmos.
Marguet Ambonnay 2010 som jag gjort en bock på i marginalen men inte kom ihåg hur den smakade...
Men däremot den nya av samme producent
Sapience 2007. Blandning från tre odlare om jag kom ihåg rätt, där alla står för var sin druvsort med 1/3 var. Mycket vanilj och fatkänsla samt mosad banan, Mattias la till dill och vit Rioja men det säger mig inte lika mycket. Kvalitetsskumpa rakt igenom och möjligtvis den mest elegant komplexa av alla för dagen även om Cedric Brouchard hade mer uns. Stark köprekommendation trots priset. Sen hans det såklart med lite
Selosse Initial, klassiska selosseblommor och svag oxidation men det mest minnesvärda med den var att Mattias gick igång. Snart är han fast i det riktiga träsket med!
Nästa inlägg blir om efterfesten som sopade banan med förfesten!