Det blev en rätt magisk flaska igår! Efter all hype så var det inte ett svårt val att ta in en flaska, särskilt inte när SBs lager gick torrt på typ 2 sekunder...
2002 Krug:
Man märker direkt i doften att det finns synnerligen bra kvalité i glaset, med lager på lager av aromer som sakta men säkert kommer fram allt eftersom bubblet får lufta lite. Beskrivningen "det är nästan som en ny champagne för varje gång" kom och gick ett par-tre gånger.
Frukten domineras av mycket citrus, citrongräs, vit persika och mogna äpplen, mot en bakgrund av blöt kalksten, rök, nygräddat bröd, aningar av nyöppnad Fino Sherry-jästighet. Lätta mandel- och vit nougat-nyanser smyger sig in allt eftersom... Röken blir lite till en ananas-och-citron-på-grillen-variant, något som jag bara upplevt i en Chablis 1er Cru från 1991...
På tungan är det en alltjämt ung och vital champagne, säkerligen med många år kvar till sin absoluta höjd men det är ändå löjligt gott! Där doften är komplex är smaken mer rakt på sak och framförallt den primära frukten märks av. I takt med att glaset får lufta lite kommer en mer utvecklad sida fram med nötter och bröd, vit nougat och en kalkig stenighet som lyfter fram den fräscha syran!
För att säga något alls om strukturen på bubblet... Det finns en rätt substans i glaset; vinet balanserar perfekt på en knivsegg mellan argsint, ung och knuten, gentemot en lysande mogen frukt (bra skörd, bra år?
) som absolut gör att det går att avnjuta en flaska nu! Kommer den att vara bättre med tiden? Säkert! Går den att dricka nu? Definitivt! Enligt uppgift ska 00an vara betydligt mer ilsken och ung än den här yppiga 02an så jag är väldigt glad att vi tog in en flaska när det nu fanns tillfälle!
Poäng? Ja... Svårt. Doft och smak är lite i obalans om man ska vara lite kritisk, vilket antagligen är som sig bör med tanke på hypen. Jag vet att många skribenter delat ut full pott till den men det KAN ju vara med lagring i åtanke. Som vin i glaset igår blir det
96p.