Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mmm

Medlem
Alltid denna för-annde lilla månadspeng som hinder.
He he! Jo, kan tänka dej hur många fina flaskor jag fick lämna orörda i butiken :(

Men vinvärlden har varit skruvat länge nu, iaf i Bordeaux. Du kan köpa en ny flaska (t.ex) Ducru för 2000 spänn och lägga den i källaren i 20 år. Eller så kör du Carpe Diem och köper två flaskor från 1990 och korkar upp nu (med lite reservation att jag vet inte vad den kostar, men det är iaf inte 2000 spänn)

M

Mouton

He he! Jo, kan tänka dej hur många fina flaskor jag fick lämna orörda i butiken :(

Men vinvärlden har varit skruvat länge nu, iaf i Bordeaux. Du kan köpa en ny flaska (t.ex) Ducru för 2000 spänn och lägga den i källaren i 20 år. Eller så kör du Carpe Diem och köper två flaskor från 1990 och korkar upp nu (med lite reservation att jag vet inte vad den kostar, men det är iaf inte 2000 spänn)
Skruvat är helt rätt ord för priserna, titta på ch Petrus som kommer snart i webb släpp i årgångarna 2011-2012-2013, för det priset hittar du ledigt en super årgång av samma vin

M

Mouton

Men sen har vi årgång 2014, efter katastrof årgången 2013, och ett platt fall på Asien marknaden så finns många fynd. 2014 är en helt ok årgång, med andra orden luncheron årgång. Lagra ca 20 år

M

Mouton

Minns början på 90- talet när jag kunde köpa årgång 1982 av Latour, Lafite, Mouton, Cheval Blanc, Haut-Brion och La Mission för dryga tusingen, det var tider det (suck)

Mmm

Medlem
Kunde såklart inte hålla mej!

Ringde till grannen och undrade om hon ville ställa upp som leverkapacitet och öppnade La Clusiere 1994 och Ducru Beaucalliou 1969

La Clusiere är en vingård som inte finns längre, den sista årgången var 2001. Årgång 2000 fick Parkers 100-poäng, men det är inte hela sanningen. Fr.o.m 1998 var det Chateau Pavie som gjorde vinet, och från 2002 ingår vingården i Pavie. Det är en minimal bit land i Pavie området som är planterat med 100% Merlot, årsproduktionen var typ 1000 lådor vin. Men före 1998 var det någon gammaldags oldare som körde rejset, och fick förfärliga Parkerpoäng hela vägen.

Det finns inte en enda flaska av 1994 i Cellartrackers samlade vinkällare, och såklart inga smaknoteringar. Ingen har druckit detta vinet sen Parker sågade de jämns med fotknölarna efter buteljering. Och nu står det en låda på Vinbanken, bästa området i St Emillion, bra årgång, dålig oldare.

Vinet är fullständigt friskt och har inget sediment öht (dåligt tecken). Det är järn, lite gammaldags cassis. Inte alls för gammalt men ett enkelt vin som verkar helt osannolikt obefläckat av ålder. Funkar fint till en knastrande brasa. 84 poäng? Inget återköp.

Ducru Beaucalliou 1969 är ett helt annat djur.
Lite gammalt funk får vi vädra bort men sen är det St Julien för hela slanten. Ceder, stall och en aning sträng personlighet. Tanninerna är helt borta och vinet är klart gammalt, men det detta är ingen vin man dricker i första hand. Doften är magnifik! Lever och blir bara bättre under de två timmar vi dricker det. Kan nog bli påfyllning, men visst är det på väg nedför. Bara att dricka ett vin som växte när Armstrong spankulerade på månen :)

M

Mouton

Måste än en gång fråga.... Ingen mer än mig som ser chansen och tjäna grova slantar i ett släpp framöver?

M

Mouton

Är ju så sugen på denna själv, liten tilldelning... I detta fall, själv får vara bästa dräng;)

M

Mouton

Men annars kan jag ju säga, dom som investerar och inte köpte Ch pontet- canet för löjliga knappa tusingen missade sin chans... Finns en kvar dock

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Mouton jsg blir inte riktigt klok på dina inlägg, du verkar vara en trevlig prick! Ibland känns det som att du svamlar och i nästa kommentar är det informationsrika inlägg som inte bara är svammel.

Nu har jag sett dig i flera trådar skriva att det finns "fynd" framöver, men du vill inte avslöja vilka viner du refererar till innan du själv har köpt det. Hur tänker du? Skriver du bara för uppmärksamhet, eller är det någon rädsla för att du själv inte ska få tillgång?

Det här kan säkert verka som ett personligt påhopp om det läses på fel sätt. Det är det inte. Men för bövelen! Säg vilka viner du menar, i klarspråk, eller säg inget alls!

Per Stade

Lege artis
Lite blandat, några reaviner och en flaska blått, som jag har fått. :)

IMG_3948.JPG

Mattias Schyberg

Administratör
@Mouton jsg blir inte riktigt klok på dina inlägg, du verkar vara en trevlig prick! Ibland känns det som att du svamlar och i nästa kommentar är det informationsrika inlägg som inte bara är svammel.

Nu har jag sett dig i flera trådar skriva att det finns "fynd" framöver, men du vill inte avslöja vilka viner du refererar till innan du själv har köpt det. Hur tänker du? Skriver du bara för uppmärksamhet, eller är det någon rädsla för att du själv inte ska få tillgång?

Det här kan säkert verka som ett personligt påhopp om det läses på fel sätt. Det är det inte. Men för bövelen! Säg vilka viner du menar, i klarspråk, eller säg inget alls!
Håller med dig. Bra modererat!

Elvis

Medlem
Fick en Dom Pérignon 2006 i födelsedagspresent av mina föräldrar. De unnar sig sällan viner över 200 kr själva och det här var den garanterat dyraste vinflaska de någonsin köpt. Väldigt mycket trevligare än den skjorta jag brukar få. :)

Jag är lite skeptisk till årgång 2006 av Dompa så den här ska få ligga till sig i 5-10 år så får vi se om ett under sker.

MartinE

Medlem
Fick en Dom Pérignon 2006 i födelsedagspresent av mina föräldrar. De unnar sig sällan viner över 200 kr själva och det här var den garanterat dyraste vinflaska de någonsin köpt.
Det låter som underbara människor. Hoppas du får möjlighet att bjuda dem på den när den är färdigutvecklad!

Jag är lite skeptisk till årgång 2006 av Dompa så den här ska få ligga till sig i 5-10 år så får vi se om ett under sker.
Jag lovar: den kommer att bli magisk! Vi måste bara ha lite tålamod. Sisådär 6-7 år till...

Toppen