Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hampe

Medlem
Vad har ni för erfarenheter av Munskänkarnas provningsnoteringar i tidningen munskänken? Jag som är novis på detta område är givetvis intresserad av druv-/distriktstypiska viner, vilket dessa recensioner anger.
De anger också omdöme om prisvärdhet. Är det en en god början att ta ledning i dessa omdömen som en del i lärandet? Exempelvis att kanske köpa det som munskänken anger som både prisvärt och druv-/distrikstypiskt. Som exempel Château Lanesson (som tidningen angett som mer än prisvärt och typiskt) för att iaf få ett hum om vad Haut-Medoc bjuder på.

Appel

Medlem
Klickade hem lite moget vardagsvin från Philipsonwine. Alltid bra att ha hemma, så man låter bli det andra ;)

12 flaskor Chablisienne Les Venerables Vieille Vignes 2008 - 99,95 DKK/flaska
12 flaskor Chateau Lanessan 2007 - 99,95 DKK/flaska
Kör de ut grejer till Sverige nu?

Mattias Schyberg

Administratör
Vad har ni för erfarenheter av Munskänkarnas provningsnoteringar i tidningen munskänken? Jag som är novis på detta område är givetvis intresserad av druv-/distriktstypiska viner, vilket dessa recensioner anger.
De anger också omdöme om prisvärdhet. Är det en en god början att ta ledning i dessa omdömen som en del i lärandet? Exempelvis att kanske köpa det som munskänken anger som både prisvärt och druv-/distrikstypiskt. Som exempel Château Lanesson (som tidningen angett som mer än prisvärt och typiskt) för att iaf få ett hum om vad Haut-Medoc bjuder på.
Ja, det tycker jag att du kan göra. De brukar vara ganska balanserade smaknoteringar och bedömningar i munskänken. Men som med allt inom vin så bör man bilda sig sin egen uppfattning och välja att lyssna på de som överensstämmer bäst med ens egna smak. Det kan vara olika personer/tidskrifter/forum/bloggar beroende på vinstil som ger dig bäst vägledning.

No ring to rule em all!

Mmm

Medlem
Philipsonwine har alltid varit lite underliga. Men de har ofta bra priser.

Jo, man kan ju bli galen av alla deras säljmejl och vilseledande marknadsföring. Typ "Köp detta vinet och spara 300 kr per flaska". Men det är 300 kr mindre än Philipsons normalpris (som så klart är saltat med ett par hundra-%). Man får verkligen sålla bland erbjudandena! Mitt livs bästa Philipsonköp var när de sålde ut alla Produttori di Barbarescos riservor årgång 2001 för typ 150 spänn flaskan... Har fortfarande kvar en del av dem.

Lanessan 2007 har jag haft en låda av hemma tidigare, och jag drack den sista flaska bara för någon vecka sen. Såklart den bästa flaskan! Det vinet är inget annat än en riktigt bra Bordeaux i perfekt mognad! För 127 SEK i dagens kurs! Chablisvinet är lite mer en chansning, men 2008 är en trevlig årgång som borde vara väldigt mogen nu!

sunqan

Vinös
Det märkliga med philipsonwine är att de till och med registrerat sig som distanshandlare hos skatteverket, men ändå väljer att inte sälja hit.

Trydebull

Medlem
Det var någon som kallade det här för att bikta sig för ett tag sedan. Så jag listar då mina hemsläpade synder för januari och de första dagarna under februari:
1 låda Pol Roger Sir Winston Churchill 2002
4 flaskor NV Krug
2 flaskor NV Krug rosé
3 flaskor de Venoge Brut Millésimé 2002
1 låda Beaumont des Crayéres 2004
1 låda Damien Hugot extra Brut BdB 2006 (ja, jag föll för lovorden på forumet och köpte blint...)

1 låda Domaine Trapet Gevrey Chambertin Bourgogne 2014
1 låda Chateau Saint-Pierre Bdx 2014
2 flaskor Chateau Soudars Bdx 2005
1 låda Chateau Simard Bdx 2000
1 låda Leon Barral Valiniere Languedoc-Roussillon 2013
3 flaskor Chateau Sixtine CdP 2012
1 flaska Penfolds Koonunga Hill Shiraz 2014
1 låda Julia Bertram Ahrweiler spätburgund 2015

1 flaska Dalva Porto Colheita 1975
1 flaska Dalva Porto Colheita 1977
2 flaskor Dalva Porto Colheita 1991

Daniel A

Administratör
Det var någon som kallade det här för att bikta sig för ett tag sedan. Så jag listar då mina hemsläpade synder för januari och de första dagarna under februari:
4 flaskor NV Krug
2 flaskor NV Krug rosé
1 låda Damien Hugot extra Brut BdB 2006 (ja, jag föll för lovorden på forumet och köpte blint...)

Jävlar. Njut hårt!

Ekdahl

Medlem
4 flaskor NV Krug
2 flaskor NV Krug rosé

Törstig?;)
Skojar bara, kan bara gratulera till potenta inköp utan kompromissa med varken kvalitet eller kvantitet!

Last edited:

Håkan

Medlem
4 flaskor NV Krug
2 flaskor NV Krug rosé

Penfolds Koonunga Hill, en katt bland hermelinerna? Koka sås? :D

Trydebull

Medlem
Penfolds Koonunga Hill, en katt bland hermelinerna? Koka sås? :D

Hahaha, ja, jag funderade faktiskt på om det var skämskuddenivå att ta med den. Hoppade över fyra flaskor drickfärdig och ganska enkel Chablis också just av den anledningen. Det var en rea-flaska på flygplatsen och jag han inte kolla upp den. Gav ung 50 svenska och tänkte "hur illa kan det vara". Men du har rätt, det kan bli sås eller gryta av den.

Håkan

Medlem
Hahaha, ja, jag funderade faktiskt på om det var skämskuddenivå att ta med den. Hoppade över fyra flaskor drickfärdig och ganska enkel Chablis också just av den anledningen. Det var en rea-flaska på flygplatsen och jag han inte kolla upp den. Gav ung 50 svenska och tänkte "hur illa kan det vara". Men du har rätt, det kan bli sås eller gryta av den.
Jag var på en Koonunga Hilla provning för många år sen, någon hade samlat på sig 20 årgångar. Rätt okej vin faktiskt och inte blev det nån större skillnad med lagring. Brukar vara ett säkert kort.

Trydebull

Medlem
Jag var på en Koonunga Hilla provning för många år sen, någon hade samlat på sig 20 årgångar. Rätt okej vin faktiskt och inte blev det nån större skillnad med lagring. Brukar vara ett säkert kort.

OK! Låter som någon som var Koonunga Hill-fan av rang. Jag har aldrig druckit det men högg en flaska pga kombon pris/Penfolds när det stod framför näsan. Gissar att det kan fungera när det kommer Bib-bekanta på besök. Annars hamnar det på sås-hyllan...

Sebban

Medlem
OK! Låter som någon som var Koonunga Hill-fan av rang. Jag har aldrig druckit det men högg en flaska pga kombon pris/Penfolds när det stod framför näsan. Gissar att det kan fungera när det kommer Bib-bekanta på besök. Annars hamnar det på sås-hyllan...

Det är inget fel på koonunga hill, bara du inte jämför med resterande viner du köpte. Ibland är det gott o dricka nått som inte svider för mycket i plånboken ;):)

Toppen