Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skrutt

Medlem
Veckans inköp blev en ganska blandad kompott:

2010 Deutz Rosé
2008 Pertois-Moriset Millésime
2014 Ridgeview Bloomsbury
2015 Keller Riesling Hubacker Großes Gewächs
2015 Keller Riesling Kirchspiel Großes Gewächs
2014 Rings Freinsheim Spätburgunder

Och efter @Mattias S passionerade inlägg häromveckan kunde jag inte låta bli att hugga 2 x 2013 Leon Barral Jadis!

Samt, sist men inte minst, den här rackaren:

Nej, som sagt, det var svårt att värja sig efter Mattias S...koningslösa reklamkampanj. :mad::cool::)

Grattis till köpet av Rings, en riktigt krispig och nobel spätburgunder som jag hittade i Tyskl. förra året

Skrutt

Medlem
Vad har ni för erfarenheter av Munskänkarnas provningsnoteringar i tidningen munskänken? Jag som är novis på detta område är givetvis intresserad av druv-/distriktstypiska viner, vilket dessa recensioner anger.
De anger också omdöme om prisvärdhet. Är det en en god början att ta ledning i dessa omdömen som en del i lärandet? Exempelvis att kanske köpa det som munskänken anger som både prisvärt och druv-/distrikstypiskt. Som exempel Château Lanesson (som tidningen angett som mer än prisvärt och typiskt) för att iaf få ett hum om vad Haut-Medoc bjuder på.
Jag litar på Munskänken, men brukar utgå från att de tre provarna övervärderar sötare viner i förhållande till min smak. Som det har antytts här tidigare så kan deras 15 p-vin vara mkt bra, så jag försöker att inte stirra mig blind på scoren.

Elvis

Medlem
Hämta ut min låda Charles Heidsieck med 2008-bas idag hos Franska Vinlistan. Önskar redan att jag köpt mer. Den fick i alla fall åka säkert hem:
IMG_8656.JPG

Kostjan

Mot bättre vetande
Köpte en låda till av Chateau Lanessan 2007 från Philipson... Mogen bra Bordeaux för 99 DKK.
Men man får vara ganska old-school, det ligger bredvid Gruaud Larose och har väl lite samma stall och rostiga stängsel i sej.
Verkligen bra pris!
Har inte testat 07 men Lanessan brukar vara ett säkert Bdx-kort. Old-school med lite skön brett och bra lagrings-cv.

Toby

Medlem
Senaste beställningen:

Barolo Lazzarito Fontanafredda, 1990
Gevrey-Chambertin 1er Cru Capita, 2014
E Guigal Hermitage Rouge, 2012
Masi Campolongo di Torbe, Amarone 2009

kimnyblom

Medlem
Såg att det släpps en Desbordes-Amiaud 1988 genom bolaget på onsdag. Enligt uppgift från importören ska den ha legat på jästen i 27 år hos producenten och degorgerades sept förra året. För 645 kr känns det ju som att det skulle kunna vara intressant att testa. Frågan är: Någon som har koll på producenten Desbordes-Amiaud? Bra eller dåligt?

https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/desbordes-amiaud-7740301

Kostjan

Mot bättre vetande
Såg att det släpps en Desbordes-Amiaud 1988 genom bolaget på onsdag. Enligt uppgift från importören ska den ha legat på jästen i 27 år hos producenten och degorgerades sept förra året. För 645 kr känns det ju som att det skulle kunna vara intressant att testa. Frågan är: Någon som har koll på producenten Desbordes-Amiaud? Bra eller dåligt?

https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/desbordes-amiaud-7740301
Helt klart intressant!
Aldrig hört talas om producenten, men en nydeggad 88 för dom pengarna är ju bara ett måste.

Toppen