Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Pessoa

Medlem
Om du frågar mig så är "rätt" Conterno = Aldo Conterno och framför allt då deras "Cicala" , "Colonello" och i viss mån "Romirasco" (dyrare). Tyvärr är prisbilden inte lika "rätt" som du har här med Conterno Fantino som jag inte känner till. För det priset så är det ju inte så mkt att tveka på i och för sig men hos Philipson brukar det ju var 12fl som gäller för de viner som har bra pris.

Även Giacomo Conterno får väl anses tillhöra "rätt" Conterno men min egen erfarenhet där är väldigt begränsad. Prisnivån är ganska smärtsam där.

Sedan finns Paolo Conterno också som heller inte anses vara "rätt" Conterno men vinerna ligger ganska ok i pris. Finns väl på SB av och till.

Diego Conterno då?

Silex

Medlem
Diego Conterno då?
Diego Conterno är såvitt jag vet inte (nära) släkt med Aldo eller Giacomo utan kommer från Conterno-Fantino familjen, och är en ganska ny product. Jag har provat den Barolo 2012 som säljs på SB och tycker den var helt ok, men behöver tid. Stram och ung i dagsläget. Finns ytterligare några smaknoter här på siten om du söker.

Mmm

Medlem
Ang. Conterno Fantino så är det 7 dagar i rotofermentorn och 24 månader på nya franska barriquer som gäller (enligt någon blogg som hade besökt stället). Känns ju som en fräsch approach.

grappa

Medlem
Jag har lite dålig koll på Barolo, av någon anledning har jag aldrig djupdykt i det distriktet.

Iaf, det finns en himla massa "Conterno". Just nu säljer Philipson Conterno Fantino Vigna del Gris 2008 för 249 DKK/ flaska. Är det "rätt" Conterno?
Rätt eller fel Conterno vet jag inte men Vigna del Gris är väl deras enklaste vin. Har testat en årgång och var inte helt nöjd. Deras Sori Ginestra 2005a är i alla fall fantastisk men betydligt dyrare. Här märks ingen modernism, i alla fall inte i överkant.

Mmm

Medlem
Rätt eller fel Conterno vet jag inte men Vigna del Gris är väl deras enklaste vin. Har testat en årgång och var inte helt nöjd. Deras Sori Ginestra 2005a är i alla fall fantastisk men betydligt dyrare. Här märks ingen modernism, i alla fall inte i överkant.

Jag raljerar lite (om ett vin jag inte provat ens)...
Är nog lite Taliban på ek i nebbiolo, hittade i mina smaknoteringar att jag lyckades såga en Aldo Conterno en gång pga ekbehandling. Och han använder inte ens nya ekfat :oops:

Zmirc

Medlem
Angående olika Conterno:

Diego var som antytts tidigare en del av Conterno Fantino under några decennier men startade eget i början av 2000-talet, läste någonstans att 2003 var första årgången. Verkar som att han har gått mot lite mer traditionella metoder. Min enda erfarenhet är 2012:an, den lovade hyfsat men jag tyckte att den var obalanserad i nuläget, behöver tid.

Franco brukar få en del beröm här och där, bland annat skriver Kerin O'Keefe upp honom i sin bok. Beställde en flaska från Solobarolo men den var del av en Accomassobeställning och då blev det inget till slut...

chambertin

Medlem
Jag raljerar lite (om ett vin jag inte provat ens)...
Är nog lite Taliban på ek i nebbiolo, hittade i mina smaknoteringar att jag lyckades såga en Aldo Conterno en gång pga ekbehandling. Och han använder inte ens nya ekfat :oops:
Jag hittar också fattoner i Aldo Conternos viner och dom använder en viss del ny ek men inga barrriquer. Det är stora liggare (slavonsk ek tror jag) som byts ut ganska frekvent (i alla fall var det vad man sa när jag besökte 2005, kan ju vara annorlunda idag såklart) och lagringstiden för Cicala och Colonello är uppemot 30 månader.

Keen

slan
När man ska hämta upp en webbeställning och hittar dessa stå övergivna på bordet i PK-Huset...
pqkdCsu.jpg

2 x 06 och 2 x 08. Var bara att klippa.
Tog en Domaine de La Côte la Côte 2014 innan.
Anledningen till att jag var där, från webbsläppet härom veckan:
1 st Sugarille Pieve di Santa Restituta, 2011

2 st Etna Rosso Prephylloxera Vigna di Don Peppino Tenuta delle Terre Nere, 2014

Last edited:

Rexel

Medlem
Jag har lite dålig koll på Barolo, av någon anledning har jag aldrig djupdykt i det distriktet.

Iaf, det finns en himla massa "Conterno". Just nu säljer Philipson Conterno Fantino Vigna del Gris 2008 för 249 DKK/ flaska. Är det "rätt" Conterno?
Var på Philipsson wine i december och producenten var där med sina viner. Köpte då bara deras langhe då annat prioriterades.
Om jag minns rätt provade jag alla deras barolo (årgång -11 om jag minns rätt), gillar deras stil med med bra "bett" och inte så mkt fat i smaken vilket jag "oftast" uppskattar mest i Barolo.
Bra pris o gillar du drag i munnen så tror jag det är ett bra köp. Funderar själv på att lägga en beställning, men vet inte när jag tar mig dit nästa gång.......skulle behöva fylla på med lite -08 barolo då jag gillar årgången.

M

Mouton

Angående Conterno, så finns det väl inga familjeband så vitt jag vet giacomo, och Aldo är väl dom mest välkända

M

Mouton

Barolo och deras producenter påminner starkt om virrvarret i Bourgogne, lite svårt att ta in, special studier krävs nog.

M

Mouton

Själv köper jag efter tycke Scavino, Aldo Ciacomo mm. Finns väl 3 st stilar enkelt sagt.. Botti = tradition bitti och franska ekfat nåt mitt imellan, och producenter som uteslutande använder barrique, moderna producenter

M

Mouton

Måste rätta mig lite. Traditonella producenter typ Giacomo Conterno lagrar sina viner efter jäsning på Botti Mellan skiktet ex Scavino på hälften Botti häften barrique, moderna producenter enbart ( som i Bordeaux) enbart barrique.. Botti och Barrique= ekfat.. Botti är stora många ggr använda, Barrique Bordeaux storlek= mindre ofta nya

Zmirc

Medlem
2x Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Kabinett 2015
2x Jean-Claude Marsanne Saint-Joseph
Det var sex flaskor kvar av den sistnämnda när jag tagit, tre minuter senare gick jag förbi stället igen och då var det tomt, strykande åtgång på den...

kayaker

Cyklist
De han hade på bilden var Olivier Leflaive, din länk går till Domaine Leflaive, viss skillnad...
Finns också.
https://www.cellartracker.com/classic/wine.asp?iWine=2032220
By Julia Harding, MW
JancisRobinson.com (2015-01-12)
(Dom Olivier Leflaive, Les Folatières Premier Cru Puligny-Montrachet White) Cask sample. Aroma much cleaner and zestier
than the Blagny Sous le Dos d'Âne. Delicately toasty, ripe citrus, freshness
only just the right side of tart. Intense and primary, currently rather one-dimensional.
(JH) (Drink between 2017-2020) 16.5 points

kayaker

Cyklist
Jag håller Vigna del Gris som Conterno Fantinos näst bästa Barolo. Det är definitivt inte deras enklaste vin.

Toppen