SV: Favoritchampagnerna i rangordning...
vintjej skrev:
Jag kan inte svar med säkerhet, ty endast idioter är tvärsäkra på sin sak.
Nåväl, de flesta av det här forumets medlemmar är nog rätt tvärsäkra på att toppbordeaux slår BiB.
vintjej skrev:
Visst får man ofta något som går under "accquired taste". Men med tiden kan man också bli mindre kategorisk och mer förlåtande och framförallt tycker jag att smaken ofta går i cykler. Ibland får man upp näsan för saker som någon annan pekar ut åt en, ibland fördricker man sig på en viss typ av vin o s v. Jag tror att tre år från nu så kommer din smak att se annorlunda ut jämfört med idag.
Jag förstår vad du menar och visst håller jag med om att min smak med all säkerhet kommer att ändras inom de närmsta tre åren (och framöver).
Jag menade inte att låta kategorisk, men det kändes som att Jos blev sur för att jag extrapolerade vilket vin som antagligen är bäst av två utifrån tidigare erfarenheter. Detta menar jag görs hela tiden, även av Jos själv. Jag förstår att DP har lagringspotential och att jag druckit den för ung, men efter att ha provat prestiger i olika åldrar har jag en erfarenhet av ungefär hur mycket lyft lagring ger och även ungefär hur stor skillnaden är mellan bra, halvbra och svaga årgångar av samma vin är. De generösast tilltagna förhoppningarna om hur bra DP kan bli med lagring, bättre årgång och senare degorgering räcker helt enkelt inte på långa vägar för att lyfta upp den till CdMs nivå. Sedan är DP säkert riktigt gott i rätt former och kan säkert ge en stor upplevelse.
Vad jag tycker är pinsamt är hur de här forumet medlemmar kategoriskt hånar BiB-pöbeln för att sedan föra liknande resonemang om pris kontra kvalitet, d.v.s. att över en viss prisgräns kan det inte bli bättre. Om någon champagne bara fått stämpeln "prestige" så finns det inte bättre, bara annorlunda som passar någons personliga smak bättre. Alla prestiger (bättre eller sämre årgångar åsido) är precis lika bra, personlig smak åsido. Det tycks vara sådant tänkande som gör att man buntar ihop Comtes de Champagne, Dom Pérignon (både vanliga och oenotequen) och Clos du Mesnil på samma nivå, när det är uppenbart för de som kan champagnedistriktet väl att Clos du Mesnil ligger i en nivå för sig.
Man sågar icke vinintresserade för att de inte tycker vin blir godare över 100 kr men anser själv att vin inte blir godare över 1500-2000 kr. Ja, det är en skillnad på nivån men det är en gradskillnad. Över en godtycklig prisnivå anses det inte bli bättre längre. BiB-pöbeln har dessutom ursäkten att den inte är intresserad av vin att luta sig emot, men vad är ursäkten för detta forums medlemmar? Ja, andra faktorer än kvaliteten spelar in för priset, givetvis, men över 1500 kr minskar bara hastigheten av kvalitetsökningen. Den prisnivå över vilken vin inte blir bättre alls (vilken jag inte vet var den går, om den alls finns) är betydligt högre än vad även det här forumets medlemmar tycks vilja medge (och även högre än jag själv trodde för ett par år sedan). Visst, kvalitetsökningen per krona är givetvis mycket mindre från champagne för 1500 kr till Clos du Mesnil än den är från 100 kronorsbubbel till sagda 1500-kronorschampagne, men att den inte finns alls som vissa här tycks tro var något jag ville markera att jag inte går med på.
Tack för ett sansat och vänligt inlägg, för övrigt!