Käkade på Bloom igår. Trevlig upplevelse med många nya smaksensationer i munnen. Precis som nån skrev här så gör dom en grej med att man inte får veta vad man äter förrän efteråt. Ett koncept jag tyckte funkade mycket bra. Lite blindprovning på mat. Dom har ju tappat sin Michelinstjärna men vill säkert ha den tillbaks. Hur chansen är till det kan jag dock inte avgöra. Men vi hade iaf en jättetrevlig kväll. Här är menyn med korta kommentarer från minnet om dryckerna:
Välkomsten
Semitorkat Vattenmelon och Jordgubbar
Röd Räka & Dragon
Foie Gras & fermenterad Plommon
Pegasus Mousserande, Flyinge vingård 2015 Sverige - Inget speciellt men då är ju inte jag en skumpafan.
Förrätter
Krabba, Aprikos, Laxrom & Passionsfrukt
Gerard Bertrand, Picpoul de pinet 2018, Frankrike - Ganska enkelt vin som dock passade bra med maten.
Kikärtsbröd med grön salsa
Marulk, Kantareller, Yuzu-Kosho & Beurre Monté
Kumeu River, Chardonnay 2017, Nya Zeeland - Dagens höjdpunkt när det kom till vinerna. Härlig fräschör som satt som en smäck. Pärontoner. Nåt jag nog kommer köpa några flaskor av när det kommer på bolis igen.
Huvudsaken
Grillad lammsadel, Zucchini & Baba Ganoush
Quinta da amoreira da torre, Aragonez 13, Portugal - Rejält kraftpaket som närmast var odrickbart för sig själv men som ackompanjerade lammet med ackuratess. När jag hade vin över efter maten så fick jag dock spä ut det med lite vatten för att kunna njuta av det.
Färskost, gjord av gräsmjölk och smaksatt med Gruyere, Plommon, Bär & Ringblomma
Pegasus Fat, Flyinge vingård 2018, Sverige - Persikobomb som inte imponerade på mig.
Det söta slutet
Pink Guava & Cummin Masala Chai Gelato med variation av biscuits
Domaine Pouderoux, Maury 17, Grenache Noir, Frankrike - Svårt att misslyckas med söta viner va? Även det här var gott.
Variation av Praliner
Av mig får mat och dryck 4 söndersmulade vinkorkar av fem möjliga. Kvällen i sig fick fem.