Lyfter upp den här tråden till ljuset igen!
Lyckades få med familjen till
108 * i Köpenhamn på en trerättersmiddag. Har varit svårt att övertyga dem om avsmakningsmenyns underbara värld, men det här blev en mycket bra "gateway drug"!
Öppnade med
Bøgehatte med røgede æggeblommer. Aldrig hört talas om svampen tidigare, och den verkar inte ha ett svenskt namn. Hypsizygus tessellatus, i alla fall, eller brown beech mushroom på engelska. Helt galet gott! Ser smått giftigt ut, är väldigt krispigt med förvånansvärt mycket tuggmotstånd (för att vara en svamp). Tillsammans med såsen på rökt äggula blir det en magiskt god rätt. Alla tummar upp!
Svinebryst Glaseret I Honning med vinter rødbede og sidste års ribs är den tyngsta och fetaste rätt jag ätit på restaurang. En av 108as grejer är att de har så kallade "livretter"; större rätter som ska delas mellan två personer. Det här är 4-500 gram sidfläsk marinerat ett bra tag i någon form av honungsrödvinsbärsblandning som ger vacker röd färg. Till detta serveras lite syrade rödbetor med svarta vinbär (tallriken bakom champagneflaskan) samt en mycket syrlig sås på röda vinbär. Mycket gott, där tillbehören hanterar fettet fint. Känns rätt dekadent att bara trycka in sidfläsk i ansiktet.
Efterrätten, ej på bild och ej med flådigt danskt namn, var en sjögräsglass, med rostat korn och kaffe(pulver). Riktigt god och intressant efterrätt! Brukar vara skeptisk till kalla efterrätter, men det här var bra.
Champagnen dracks huvudsakligen innan, mellan och efter maten. Hade siktat in mig på en 2013 Bouchard, Val Villaine, men den var tyvärr slut. På sommelierns förslag blev det något nytt istället:
(2014) Ruppert-Leroy, Martin Fontaine BdB (deg. sept. 2016). Generös och expressiv doft, knastertorr och galet attackerande syra i munnen. En mycket bra och lovande champagne, och en producent jag får kika lite efter framöver.
108 gav ett mycket bra första intryck! Kommer återvända vid tillfälle, för att ta avsmakningsmenyn. Varm och lagom närvarande personal och schysst lokal (industriromantiskt). Stor bonusen för deras vin/kaffebar som låg vägg i vägg.
(450 dkk för maten)