Lite Amerikansk Chardonnay med några "kopior"
Flight 1.
Liquid Farm White Hill Chardonnay 2014. Liquid Farms instegsvin, helt oekat och kommer från 9 olika vingårdar. Det startar ganska blygsamt och har rätt mycket mineral och citrus, både i doft och smak. Några fick vanilj och rostade fat, lite märkligt då det inte finns några här. Men det kändes som det kan ha varit rätt mycket svavel. Fortfarande ungt och känns som det kan lagras några år till. 88 p
Kutch Sonoma Coast Chardonnay 2017. Ett litet snäpp upp i intensitet, provade vinet för ett år sen och det har verkligen utvecklats. Skall något vara negativt så kändes det lite orent, klumpigt. Bra vin hursomhelst. 89 p
Ceritas Marena Chardonnay 2016. Detta är Ceritas instegsvin och jag gillade verkligen detta. Riktigt kalkigt och stenigt, härlig citrus, och en trevligt sälta. Återigen ingen ek. 92 p
Domaine de la Cote, Juliet Vineyard Chardonnay 2015. Hade ingen aning om att Domaine de la Cote gjorde ett vitt vin, det gör de men enbart 25 lådor, dvs ett fat. När jag tänker på de röda som är sparsamt ekade och naturvinsnära så är detta tvärtom. Här är det rejält med ek, smör, gröna äpplen, citrus, jättegott och flera var i Puligny-Montrachet på detta. Vinet växte med luft och blev riktigt riktigt bra. Kul detalj är att alkoholhalten enligt flaskan är 12.5%. 94 p
Sandhi Sanford & Benedict Chardonnay 2017. Då är vi tillbaks i den sparsamt ekade stilen. Återigen kalk och citrus, här är det varsam fatbehandling och kanske det elegantaste vinet i flighten. Riktigt, riktigt bra. 92 p
Flight 2.
Anthill Farms Peugh Chardonnay 2018. Första gången jag provade Anthill Farms och det gav rejäl mersmak. Doften är stenig med en hel del gröna äpplen och lite uns av smörkola. Smaken har gröna äpplen, kalk, honung och smörkola. Svårt hitta ett bättre vin för pengarna. Riktigt riktigt snyggt och sa jag elegant? 93 p
Ceritas Trout Grulch Chardonnay 2016. Var lyrisk förra gången jag provade men nu tyckte jag att syran var väl hög. Fortfarande en intensitet jag inte känt i något annan Chardonnay från USA. Väldigt mycket citrus både i doft och smak men citronerna och bergamotterna tar över och det blir lite mycket. Vinet kan dessutom inte åka snålskjuts på någon form av ek. Häftigt vin i egensinnig stil, men nog i fel fas. 90 p
Chanin Bien Nacido Chardonnay 2016. Återigen ett bra vin, ganska kraftfullt och mer bra mineralitet och syra. Äpplen och lite vanilj men även lite citrus som drar åt det lite bittra hållet. Bra matvin 92 p
Puligny-Montrachet Champs Canet 2011, Jacques Carillon. Ingen tog att detta var en Bourgogne. Nu hade iochförsig smaklökarna anpassat sig till den kalkiga, steniga stilen med lagom fatbehandling och rejäl dos med citrus. Bra nu men håller länge än. 93 p
Arnot-Roberts Trout Grulch Chardonnay 2019. Här går det inte heller att klaga på syran, förutom att den är väl hög. Här känns det helt klart att vinet är för ungt och det måste nog lugna ner sig några år. 89 p
Flight 3.
Walter Scott Seven Springs Chardonnay 2018. Ersättningsvin för ett skumt Littorai men detta presterade nog minst lika bra. Väldigt elegant vin, varsamt ekat, härlig mineralitet, gröna äpplen, citrus. Väldigt bra, nog det mest eleganta vinet i hela provningen. Mersmak och blir fantastiskt om några år. 94 p
Corton Charlemagne 2011, Henri Boillot. Trodde nog att vinet skulle stått ut mer men icke. Känns lite hämmat och fatbehandlingen är helt klart mer varsam än tidigare årgångar med Henri Boillot. Stramt, stramt med rejäl mineralitet och med rätt mycket gröna äpplen och citrus. Jättebra vin men det måste nog få några fler år på nacken för att bli magiskt. 93 p
Liquid Farm Four Chardonnay 2015. Detta vin har alltid varit en publikfriare, rejält med ek men med snygg frukt och bra syra. Ingenting att spara på utan bara att njuta av. Kvällens bästa vin enligt de flesta. 95 p
Liquid Farm Bien Bien Chardonnay 2016. Den här känns lite syrligare och lite mindre ekad än syskonet. Tycker den håller ihop bra men har inte riktigt fått charmen ännu. 92 p
Rhys Horseshoe Chardonnay 2014. Det vin som tydligast av dem alla känns nya världen även om stilen påminner lite om Jacques Prieur. Här är det apelsinmarmelad spetsad med vanlij. Kanske är syran lite låg eller så har det helt enkelt såpass mycket annat i vinet så att syran inte känns. Har provat vinet 3 gånger nu och jag gillar stilen. 92 p
Extra. Det blev en liten miniflight med två Pinoter.
Gevrey-Chambertin Lavaux St Jacques 2008, Lucien le Moine. Snygg sak, väldigt elegant och med bra syror och trevlig frukt. I bra drickfas men håller några år till. Kanske något rustik men det kan vara årgången. 92 p
Rhys Bearmallow Pinot Noir 2014. En vingård som är rätt nyplanterad och med några fler år på nacken kommer rendera i något högre priser. Tycker vinet idag är väldigt bra, klassisk Pinot utan några Nyavärldenvibbar alls. Stram, elegant, Snygg frukt, drar åt lingon/slånbär med lite inslag av sötare bär som hallon. I början av sin drickfas och tror det kan bli ännu bättre på sikt. Gillade detta mer än Lucien. 93 p.