Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
Hade förmånen att få delta i en fantastisk Leoville Las Cases-vertikal i fredags. Sex toppårgångar med rejäl spännvidd i uttrycket och ingen av dem kan kallas svag, inte ens den flaska som inte var hundra. Har vid tidigare tillfällen upplevt att denna "järnnäve med silkeshandske" är det bästa som Bordeaux har att erbjuda utanför 1 Cru och den här provningen förstärkte bara det intrycket. Ren epikurism och jag är fortfarande helt salig. Togs tyvärr inga starka noter men hoppas nedanstående kan vara av intresse ändå.

1985: oerhört vital och pigg, ingen brådska med att att dricka upp. Både muskulös och elegant. Har nog inte peakat än. Ett vin som hade blivit WOTN de flesta kvällar.
1986: den enda jag gissade rätt på. Finlemmad som årgången i stort och alldeles perfekt utvecklad och i balans. Mitt i prick och WOTN för mig.
1990: tyvärr en liten korkpåverkan och var svagare än den borde ha varit, men ändå ett stort vin. Dock inte på övre halvan denna kväll. och kan inte uttala mig om årgången.
1996: helt klart den största kroppen. Här hände det saker under hela kvällen och med facit i hand hade den nog behövt luftas längre än de andra. Magiskt vin som ännu inte är helt förlöst. Kanske objektivt sett det bästa vinet under kvällen.
2000: kvällens spetsigaste tanniner och här behövs helt klart mer tid. Men rasande elegant. Jag gillade den skarpt och tycker den var den kanske mest lovande flaskan.
2003: fortfarande något primär och stökig. Svagast i denna lineup i dagsläget men blir garanterat strålande då "allt" fanns där.

Jag rankade dem som följer: 86, 96, 85, 00, 03.
Jag exkluderar 90 - det är inte rättvist i och med defekten. Det var ändå väldigt gott.

85, 86 och 96 snuddar på maxpoäng. 90 kan jag inte avgöra pga den lilla defekten. 00 lär bli en fullpoängare om tio år, kanske bäst av alla till och med. 03 kommer inte vara långt efter men var alltför primär för mig för att jag ska kunna avgöra det.

En tanke som hängde med är att om man (som jag) kastat sig över hyllade primörer från 16 och 18-20 bör man planera in sin återstående livslängd så att den räcker åtminstone tre decennier framöver, så att man under det tredje hinner njuta frukterna av stora viner i stora årgångar :)

I övrigt hade vi Dompa 2002 som föråkare (är ingen bubbeldrickare men den var mycket bra, trevligare än 1996 vilket är min enda närliggande referens) och Haut-Brion 1988 som grand finale (lite pärlor för svinen efter provningen och alldeles för kort tid i karaff, men ändå magiskt bra). En näst intill perfekt kväll. Kommer sent att glömmas.
Har också haft korkad 90a, de gånger jag haft perfekt flaska har den varit magisk. Alltid trist när det händer.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det som känns märkligt är att MFW verkar ha vetat om förändringarna och tyckte att allt var strålande. Vem fick ni info av? Aloë eller MFW?
Kan ju tycka att MFW borde ha kunnat dra i nödstoppet (det är ju ändå deras medlemmar det handlar om). Tittar man på bilderna på maten och vinerna så känns det som frontalkrock...
https://www.instagram.com/p/CWTtOBisayZ/?utm_medium=copy_link
fist-312764_960_720.png

...hittade ingen smiley som funkade, så jag valde en rysk.

StefanAkiko

Har med benägen assistans av en svensk/italienare, som aldrig gått i svensk skola, men talar fantastiskt god skånsk-svenska (italienska, franska, farsi, engelska och japanska). Vi tillbringade aftonen på やんも (Yanmo) som tex @Mats har goda minnen av. Drack oss inte ens genom halva listan sakkar, men alla var ljuvliga. Som vanligt: 麒麟山辛口、Kirinzan dry. Och ett gäng andra godingar... Livet är vackert!

PXL_20211122_114823775.jpg
PXL_20211122_095601729.jpg

StefanAkiko

Har med benägen assistans av en svensk/italienare, som aldrig gått i svensk skola, men talar fantastiskt god skånsk-svenska (italienska, franska, farsi, engelska och japanska). Vi tillbringade aftonen på やんも (Yanmo) som tex @Mats har goda minnen av. Drack oss inte ens genom halva listan sakkar, men alla var ljuvliga. Som vanligt: 麒麟山辛口、Kirinzan dry. Och ett gäng andra godingar... Livet är vackert!

Visa bifogad bild 24828Visa bifogad bild 24829

buteljen

Medlem

Visa bifogad bild 24828Visa bifogad bild 24829
Nu får du sluta trycka på vagnretur där borta i Japan :D

StefanAkiko

Men vafan!
Hur skall man operera FW då man har avnjutit några droppar och har glömska fummelfingrar på en mobbe?
...och dessutom tvingas "avnjuta" Bojo Nouveau med grillad kyckling.
16375855691572441267124819158953.jpg

Detta är inte ens nära gott...
Tveksamt om vi ens fick rätt dryck i den färdigploppade putellen. Men, skulle isf bara vara hemskt på ett annat (evt värre) sätt.
Suck.
Japan är vinmässigt på samma nivå som Swe på 70-talet. Barbarer! (Rättstavningen föreslår Barbaresco :) )

Last edited:

StefanAkiko

Men vafan!
Hur skall man operera FW då man har avnjutit några droppar och har glömska fummelfingrar på en mobbe?
...och dessutom tvingas "avnjuta" Bojo Nouveau med grillad kyckling.
Visa bifogad bild 24830
Detta är inte ens nära gott...
Tveksamt om vi ens fick rätt dryck i den färdigploppade putellen. Men, skulle isf bara vara hemskt på ett annat (evt värre) sätt.
Suck.
Japan är vinmässigt på samma nivå som Swe på 70-talet. Barbarer! (Rättstavningen föreslår Barbaresco :) )
...och här är fummelmurgels bild med kycklingen, garanterat ovegansk:
PXL_20211122_130022798.MP.jpg

... kycklingen är iaf magnificent!
(Strödde över Tougarashi.)

LeChat

Medlem
01A90C8B-ED0B-4FEA-8ED6-DC85676DB1E6.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso

Inte druckit BdM på ett tag så blev sugen på att öppna en flaska till dagens carbonara för gräsänkling.

Lite ek slår igenom i doften till en början men drunknar efter ett tag bland andra mer fruktiga och blommiga uttryck.
I munnen så smakar det Italien, fortfarande ganska ungdomlig, med bl.a. körsbär, plommon, läder och choklad.
Pianrosso brukar leverera, så även ikväll.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 24841

Inte druckit BdM på ett tag så blev sugen på att öppna en flaska till dagens carbonara för gräsänkling.

Lite ek slår igenom i doften till en början men drunknar efter ett tag bland andra mer fruktiga och blommiga uttryck.
I munnen så smakar det Italien, fortfarande ganska ungdomlig, med bl.a. körsbär, plommon, läder och choklad.
Din bild gör ju bara att man vill ploppa flera stycken. Är det ens lagligt att be medborgare att ploppa viner så till den milda grad åt både höger och vänster?
Jag blev (tyvärr) sjukt sugen på BdM nu, men skall fortsätta sova. Imorgon är middag på 一会、(Ichi-E) och magiska sakkar. Men, nog fändriken hade en BdM suttit fint med en Pizza-La…

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Visa bifogad bild 24841

Riktigt fin bild!!

Jesper L

Medlem
Postup 2013

Druvan Plavac Mali är så sjukt underskattad. Massor med örter och en härlig kryddighet som värmer upp gommen fint! Finewine i all ära men 5 euro på en supermarket i Kroatien ger dig jäkligt mycket vinupplevelse om du vågar. Det är mörka bär, tung choklad, eklagrat så vaniljtoner kommer fram och en härlig hallonsorbet på slutet. Härlig mognad på denna flaska och varje gång jag dricker vin från Kroatien är jag så besviken att jag inte har fler flaskor än vad jag har…

Daniel A

Administratör
Den här lilla flaskan fick följa med mig hem efter Cristalprovningen hos @buteljen. Spännande!
_20211127_093328.JPG

????, ???
Mörkt röd, med inslag av brunt/lila.
Otroligt expressiv direkt, mängder av mörka bär (björnbär i spetsen), svårdefinierbar kryddighet (gammal svartpeppar?), svarta oliver, lite lakrits, lite ceder (och/eller läder?), varm sand. Efter ett tag även kött och plommon. Riktigt härlig och kompakt doft! I munnen är det kraftig frukt, mörka bär, oliver, kryddigt, pyttelite vanilj. Det är en märklig munkänsla, på ett positivt sätt; tanninerna är tämligen mjuka, men de sätter sig samtidigt i gommen och snörper till; det känns polerat redan samtidigt som det har mycket ungdomlig kraft i form av frukten. Syran är fint balanserad med resten, men blev aldrig klok på om den är hög eller låg. Avslutet är riktigt långt. Ungt men ändå vidöppet? Landar någonstans runt 94-95p. Grymt vin!

Jag vet inte riktigt vad det är. Min spontana tanke var en nordrhônare, men tycker inte det stämmer riktigt; oliver och kött leder mig dit, men tycker inte resten känns så syrahigt. Kanske en riktigt fet spanjor med ålder, men brukar ofta vara mer vanilj/ek då? Jag vet inte! Vad är det jag har druckit @buteljen?

Sebran

Medlem
Hemma efter en mycket trevlig och lärorik BYOB hos @Patrik Sellin . Vi var oftast rätt på de vita (4 viner) och ibland rätt på de röda (11 viner). Noter kommer, men som en retare börjar vi med lite bilder.
Visa bifogad bild 24856
En vit omgång.
Visa bifogad bild 24857
Andra röda omgången.Visa bifogad bild 24858
Första röda omgången.
Och sen ett sommarvin:
Visa bifogad bild 24859

Kul, tack för rapporten! Vilket/vilka viner gjorde bäst intryck?

Vingubben

Medlem
Den här lilla flaskan fick följa med mig hem efter Cristalprovningen hos @buteljen. Spännande!
Visa bifogad bild 24860

????, ???
Otroligt expressiv direkt, mängder av mörka bär (björnbär i spetsen), svårdefinierbar kryddighet (gammal svartpeppar?), svarta oliver, lite lakrits, lite ceder (och/eller läder?), varm sand. Efter ett tag även kött och plommon. Riktigt härlig och kompakt doft! I munnen är det kraftig frukt, mörka bär, oliver, kryddigt, pyttelite vanilj. Det är en märklig munkänsla, på ett positivt sätt; tanninerna är tämligen mjuka, men de sätter sig samtidigt i gommen och snörper till; det känns polerat redan samtidigt som det har mycket ungdomlig kraft i form av frukten. Syran är fint balanserad med resten, men blev aldrig klok på om den är hög eller låg. Avslutet är riktigt långt. Ungt men ändå vidöppet? Landar någonstans runt 94-95p. Grymt vin!

Jag vet inte riktigt vad det är. Min spontana tanke var en nordrhônare, men tycker inte det stämmer riktigt; oliver och kött leder mig dit, men tycker inte resten känns så syrahigt. Kanske en riktigt fet spanjor med ålder, men brukar ofta vara mer vanilj/ek då? Jag vet inte! Vad är det jag har druckit @buteljen?
Spännande. Grange med lite ålder?

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 24860

????, ???

När jag såg flaskan tänkte jag ’tinktur av rödvin’ och det skulle kanske blandas med en liter vatten...

Toppen