USA Prestige provning på Systembolaget igår. 9 viner som provades blint från höger till vänster i denna bild.
Visa bifogad bild 25981
Vinet med flest röster blev Ridge Monte Bello 2016, följt av Shafer Hillside Select 2014 och en delad tredjeplats för Opus One 2016 och SQN Rätsel 2016.
Det var svårt för de vita vinerna och pinots att konkurrera med dessa bombastiska viner. Domaine De La Cote La Cote 2014 var oväntat lätt och nästan lite tunn. Fortfarande en del gröna toner och stjälkar (whole cluster?) samt en dominerande syra, så det kanske är så att vinet helt enkelt behöver några år till. William Selyem Westside Road Neighbours befinner sig i motsatta ändan av spektrat men tydliga fat och en rundare stil. Ändå tillräcklig fräschör för att hålla liv i vinet och relativt låga 13% alk.
Kongsgaard Chardonnay 2015 fick fler röster än Montelena Chardonnay 2017, men för mig var Montelena det bästa vinet. Kongsgaard var enormt överekad och alkohollhettan tog över det mesta. Doftar och smakar mer som sprit än vin.
Kvällens vin för mig personlligen var ett jämnt lopp mellan Shafer Hilside Select 2014 och SQN Rätsel 2016, men kanske att Shafer hade liten fördel av 2 extra år i flaskan. Båda två fortfarande för unga.
Jag har för lite erfarenhet av Cali Bdx blends för att riktigt kunna bedöma Monte Bello och Opus One i detta skede, båda två var barnarov och behöver säkert minst ett årtionde för att allt ska hamna på plats.