Fredagsfeeling med gourmetpizza från PizzaLa och: först ut en flaska från Cahors. Un Jour. En gammal favorit som var väldigt trevlig att återbesöka, även om den var i yngsta laget.
2015 Le Clos d'un Jour Cahors Un Jour, 89p
Malbec från gamla världen så det skriker om det!
Färgen är svartlila. Finns ingen tillstymmelse till mognadstoner.
I nosen är det fruktkn**l hela vägen med blåbär, björnbär och någon lätt örtkvist.
I munnen är detta inte särskilt välkomnande. Sötman i doften återfinns inte någonstans i detta vin. Som en lätt bakis, hungrig oväns vresiga morgonhumör. Kantiga syror, skarpa tanniner och fatbehandling som mest känns som om man tvingats övernatta i en sprillans ny bokhylla Billy i ek (dvs laminerade spånskivor) från IKEA. Men det finns intensitet, stoppning och potential för många poäng uppåt på skalan. Ej extraherad eller fläskig.
Blir inte förvånad om den når 95p som mogen med dess (av oss) förväntade stringenta elegans.
Star Wars på Chewbakkiska!
Önskar ibland att jag hade en enorm vinkällare, och inte var förpassad till ett ynkligt hörn i ett litet förråd… Betyder att jag helt enkelt får hoppas på att detta vin kommer i retur till mig en vacker dag om en 10-15 år, sådär.
Visa bifogad bild 26792
En liten skvätt kvar tills imorgon, efter 10 km gubbjogg och en omgång Horo Yoi Setto på vår underbara lokala soba-restaurang.
Lucien Crochet är (för oss) en potentiell trontagare till att regera i vårt Sancerre.:
2018 Lucien Crochet Sancerre Les Calcaires, 89p
Ljust gul.
Helt underbar expression av Sb med svartvinbärsblad, kiwi, krusbär, nyslaget gräs, citrus-citrus-citrus…
I munnen sammalika i combo med över medel i intensitet. Syrorna är dock inte helt på min sida och ger lite kartig känsla. Solskensbadandet-utan-värme infinner sig tyvärr inte riktigt. Detta resulterar i att vinet inte levererar den genuina känslan av att vara ett riktigt bra vin från Sancerre.
…men det är gott som phan! Och plånboken behöver inte drabbas av panikångest.
Bättre om några år.
"Between eternity and time, the consciousness in me!"
Edit!
Faktum är att tjyvskvätten jag schlurpade i mig innan sänggång faktiskt levererade en halv solkyss. Tidigare 87p, nu 89p och med potential för att bräcka 90-snöret om några år. En flaska kvar och hoppet består!
Visa bifogad bild 26794
En fin skvätt kvar tills imorgon!