Gjorde lunch på Yokohamas 3-stjärniga pang
Alte Liebe (bara att de fortfarande saknar allt vad Michelins stjärnor och omnämnanden heter) och njöt storligen samtidigt som jag serverades en PHET skiva humple pie.
Vi hade med oss en flaska
2008 Troplong Mondot och hade tänkt oss att skynda oss vidare till avslutningen av veckans jobb osv. Inga möten kvar... Du vet! #Fridayfeeling
Men, sommelieren serverade ett helt menageri av överraskningar för oss. Han tom ploppade en ny flaska Eau de Vie Hors d'Age. Blev inte mycket jobb efter alla dessa njutningar. Ploppsan
Om vi börjar från början:
Även om Tokyos restauranger som Fleurelige, L'Effervescence och Joel Robuchon har högre anseende, lagar de inte bättre nouveau french än vad de gör på Alte Liebe. Michelinfolket besöker varje år Yokohama och delar styvmoderligt ut några glesa stjärnor samt "omnämnanden". Man bör komma ihåg att Yokohama har drygt tre gånger Stockholms befolkning och ca 10 ggr så många restauranger… Av någon mystisk anledning har Michelinfolket valt att aldrig besöka Alte Liebe.
Nu spelar det inte oss någon roll iom att vi är så pass erfarna att vi vet att uppskatta saker av hög kvalitet även om de saknar etiketter. Men, för kocken och hans enastående personal, skulle det naturligtvis göra stor skillnad.
Alla som besöker Tokyo, kommer vi släpa till Alte Liebe
Så här klassiskt underbart ser lunchdukningen ut.
Vi hade, som sagt, med oss en flaska:
2008 Château Troplong Mondot, 92 p.
Spretigt vin som har alla kvaliteter, men de är inte integrerade eller i harmoni med varandra. Vinet är tyvärr också lite ihåligt i slutet.
Förväntade mig mycket mer av denna flaska som nu kvalat in som den minst underbara av de Troplonger jag druckit hitintills. Finns betydligt mer plånboksvänliga viner i den här kvalitetsklassen.
Humble pie är alltid gott!
Vid förra besöket lämnade vi en skvätt av denna 1925 Banyuls Solera till sommelieren som hemläxa. Han kom fram till att det var en av de bättre porthusen och en vintage port från 60-talet någonstans. Han serverade det nu till mig. Blint. Coming back at ya!
Doft och smak klockrent underbar port!
Gott om fruktigt driv bland de mycket finstämda och vansinnigt välintegrerade mognadstonerna av fikon, teblad, tobak och vackra trämöbler. Ofantligt elegant vin. Självklart en Tawny! 30 eller 40 years och som buteljerats för rätt många år sedan. Det enda som inte stämde i ekvationen var färgen. Den skvallrar om att detta inte är en tawny. Gyllenbryn med mörkt center. Men, jag var renons på andra gissningar och vill fortsätta njuta.
Sommelieren skrattade vänligt och förklarade att det var mitt vin från förra gången.
Han hade också roat sig med att låta rätt många nördar smaka på det. Alla var rörande överens om att det var ett riktigt bra portvin.
Så kan det gå
Min första Eau de Vie Hors d'Age.
Prunelle Sauvage av Metté, Alsace (Vilda Slånbär)
Helt klar och transparent.
Vidunderlig doft av plommon, mörka körsbär och ett uns alkohol.
I munnen är detta magiskt! Om det inte vore för annat, hade jag gärna fått flaskan parkerad vid vårt bord.
(Ej uppskattad av hustrun.)
Behöver fler luncher här!