This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Åh vad Bdx är underbart!Visa bifogad bild 27732
2008 Château Ducru-Beaucaillou
Idag blir det finvin. Anledning ingen, men ibland är det kul att dricka en flaska från ett bättre klassat slott.
Drack 2006 Ducru Beaucaillou förra nyår och kan väl inte påstå att jag blev direkt golvad. God, men en förväntar ju sig betydligt mer av en sån pjäs.
Årgångarna 2006 och 2008 brukar få ganska likvärdiga betyg om jag inte missminner mig. Då tycker jag nog med mina preferenser att 2008 är generellt den bättre årgången. Vilket även verkar gälla Ducru Beaucaillou.
Här finns en klassisk bordeauxdoft med härligt djup. Komplex smak med inslag av ung bordeaux med lite nerv, samtidigt som här finns tydliga tertiära aromer.
Inga direkt stalltoner än så länge men den visar upp nya sidor hela tiden så det kanske kommer. Balanserat, stiligt & läckert!
Mina erfarenheter är nog att 2006 är riktigt bra på högra stranden, medan 2008 är jämnare, kanske liten fördel vänstra stranden.Åh vad Bdx är underbart!
DB är ett av de där som verkar flyga många år under radarn, för att så småningom ploppa upp som fantastiskt! Har upplevt det hos flera andra, bla Comtesse Lalande, VCC, Figeac och Nenin. (Ej ens ett försök till komplett lista, och denna korta lista innehåller redan årgångsundantag…)
Håller verkligen med dig om att 2006 är en klenare årgång än 2008, som lär tolkas som "klassisk" redan om 15-20 år.
…men, visst är priset per plopp lite avskräckande… Själv skulle jag nog gå på Lynch Bages istället, eller … någonting från någon annan stans.
Och, ämnesavvikelse: vad gjorde min Bordeaux-hatande hustru i afton? Jo, hon beställde hem ett gäng Pomeroler. För en japansk sommelier och vinskribent vi har liknande smak som, rekommenderade det varmt…
Vem är jag att protestera mot sådant en magisk afton som denna lördag
Kan bara älska henne
14,5% redan 2010? What?!?Visa bifogad bild 27737
2010 Château Bourgneuf
Köpte 12 + 5 av detta vin i maj 2016. 12 st beställdes på nätet men tyckte tydligen att det var i klenaste laget så åkte inom Nordstan efter jobbet och fyllde en kasse.
Pris undrade ni? Hela 239:-
Förstod inte då och ännu mindre nu hur den kunde gå så extremt billigt.
Har nog hunnit dricka ca 5-6 flaskor med denna.
De tidigaste var lite kantiga med något hårda tanniner och lite utanpåliggande fattoner. Nu efter drygt sex år så har den blivit harmonisk och utvecklats snyggt.
Härliga aromer av bl.a. plommon, choklad, cigarr, lite mint. Alkoholen är på hela 14,5% och den är något kännbar, men inget som jag direkt stör mig på.
Den dricks något kall eftersom den inmundigas i ett kallt gammalt hus. Får hoppas att den väl tilltagna % kan skänka lite värme.
Hur upplever du alkoholen? Min fundering är nämligen om viner med hög alkoholhalt tjänar på att drickas relativt unga med alkoholen inbäddad i frukten eller om även dessa är lika lagringsdugliga som t.ex. bordeaux och bourgogne som ju har starkt renommé som lagringsviner men bara ligger runt 12-13 %, i alla fall förr i tiden.Visa bifogad bild 27768
2001 Sine Qua Non Midnight Oil
95.5% Syrah, 3% Grenache, and 1.5% Viognier
Middag hos en vän som bestämde att det var rätt tillfälle att öppna en SQN han haft i källaren i snart 20 år . Roligt att prova en SQN med ålder. Fantastiskt vin med en enorm koncentration och en lång, lång finish. Babyfettet som finns där när man dricker dem unga är borta och den är stramare och mindre yppig men fortfarande med en massa frukt. Silkeslena tanniner, tobak, läder, kryddor mm. Känns som den har lång tid kvar.
Hur upplever du alkoholen? Min fundering är nämligen om viner med hög alkoholhalt tjänar på att drickas relativt unga med alkoholen inbäddad i frukten eller om även dessa är lika lagringsdugliga som t.ex. bordeaux och bourgogne som ju har starkt renommé som lagringsviner men bara ligger runt 12-13 %, i alla fall förr i tiden.
Har du fler liknande upplevelser med viner som har hög alkoholhalt, 15- 16% för att tycka något mer generellt?