Magisk årsavslutning på Vinklubben Vinminnens sista BYOB för 2022 hos mig i Lund. Vi har sannerligen provat en vansinnigt massa bra flaskor under året. Så även denna gång. Detta tillfälle var nog dock den enskilda gång som haft bäst flaskor, 11 viner av 15 fick över 94 snittpoäng.
Visa bifogad bild 27756Visa bifogad bild 27757Visa bifogad bild 27758
Visa bifogad bild 27759
Jag tog inte så mycket noter denna gång. Men utifrån minnet: Savart (mitt vin) presterade oerhört bra för sin nivå och fick 92p. Du MOL Chardonnay var grym, Spottswood Cab Sav likaså. Jag tog med Coulée de Serrant 2019 (öppnades kvällen innan) och den var lika bra som när jag drack den i London. Gissningarna var all over the place (Alsace?, Rhone?, Chardonnay?). Jag tror Chenin Blanc var uppe som förslag vid något tillfälle men den är så bra och annorlunda att alla blev superförvånade att det var Joly. Kul. Älskar att ha med riktigt bra kluriga viner. Jag hade även med Hundsruck Spätburgunder 2019 (öppnades kvällen innan) och där var de flesta överens om att det var en Bourgogne från Cote de Nuits. Den var riktigt bra men behöver naturligtvis mycket mer tid. Underbar doft, men rätt knuten i smaken. Kommer att bli fantastisk. Kul att testa av den i detta sällskap. Köpte en låda via PI. La Tyr har jag aldrig provat. Det var kul att prova en flaska med 21 år på nacken. Ett kanonvin.
Som sagt en riktigt bra avslutning på året! Kanske
@Daniel A kan fylla på med några intryck?
1. 2012 Spottswoode Cabernet Sauvignon Estate 96++
1. 2007 Domaine Pierre Usseglio & Fils Châteauneuf-du-Pape Cuvée de mon Aïeul 96++
3. 2015 Du MOL Chardonnay Clare Hyde Vineyard 95++
4. 2019 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant 95+
5. 2001 Château Montus Madiran La Tyre 95+
6. 2008 Kistler Pinot Noir Cuvée Natalie Silver Belt 95
7. 2011 Quinta do Vale Meão Douro 94++
7. 2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary 94 ++
9. 1996 Château Branaire (Duluc-Ducru) 94++
10. 2019 Rudolf Fürst Hundsrück Spätburgunder Großes Gewächs 94++
11. 2007 Kistler Pinot Noir Cuvée Elizabeth Bodega Headlands 94+
12. 2011 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny 92++
13. NV Savart Champagne Premier Cru l'Ouverture Extra-Brut 92
14. 2015 Heinrich Vollmer Cabernet Sauvignon Altum 90+
15. NV Georges Remy Champagne Grand Cru Rosé Les Vaudayants 89++
Sent omsider kommer här några nerslag från mig! Galet bra viner den här gången; blev lite överbelastning på superlativen stundtals. Märktes att det var "årsavslutning"!
Imponerad över hur bra
Savart Ouverture presenterade. Tycker alltid om det vinet, men det här är den bästa flaska jag druckit. Expressiv och charmig. Samtidigt lite besviken på
Remy (bonus från mig); inte för att det var dåligt på något sätt, men förväntade mig mer. Väldigt fruktig doft, men med lite udda/orena bitoner. Lite brustablettskaraktär över smaken. Behöver sannolikt tid.
Båda vita var galet bra, på helt olika sätt. Jag har druckit ganska mycket
Joly, men aldrig någon som betett sig såhär. Väldigt rent, maffigt och det där botrytisinslaget (som jag inte alls kunde identifiera blint) är så sjukt läckert. Blir att börja köpa Joly igen.
Du Mol var ett perfekt exemplar av chardonnay (med popcorninslag, vilket ändå inte är för alla, men jag gillar det skarpt). MUMS!
De röda vinerna gick från klarhet till klarhet!
2019 Fürst Hundsrück är en expressiv och charmig sak med lingon, blåbär, örter, och allmänt kryddig doft. Ren frukt i munnen, rätt sträva tanniner. Lager på lager. Blommar ut fint när den får stå i glaset ett tag. Viss råhet (pga ung). 94+p. De båda
Kistlerna är charmtroll de också, betydligt tyngre uttryck av pinot än tysken. Natalie är lite mer elegant än Elsabeth, men båda är galet bra (95p resp. 94p). Bordeauxen är exakt vad man kan önska sig av en bordeaux i en väldigt bra fas; bonus för stallighet (94p).
Clos Rougeard (mitt vin) är såklart ett väldigt roligt vin att öppna i det här sällskapet, men kom kanske lite väl sent i flighten; 2011an är ganska lätt i stilen, slank och elegant. Riktigt bra och uttrycksfullt vin, med väldigt inbjudande (och cab f-typisk) doft. Saknar lite kropp dock. 93p.
Enemigon och
Quinta do Vale Meão var båda väldigt bra, men lämnade inga bestående intrycket. Historien bakom Meão var ju väldigt rolig dock; det är den ursprungliga Barca Velha, vingård och allt.
Sen gav jag tre viner 96 poäng, och känner väl egentligen att alla tre fick ett onödigt snålt betyg. Men de kom sent, och sinnet börjar bli lite luddigt. Tyvärr något som ofta drabbar de tyngre röda som hamnar på slutet i större provningar.
2001 Montus, La Tyre
Expressiv med mörk frukt, kött, kryddig, bacon, buljong, choklad, lakrits, lite soja, torkad frukt. I munnen är det wow-känsla. Kraftigt med bra djup, väldigt lång eftersmak. Allt i doften återkommer mer eller mindre i smaken (minus bacon och soja). Väldigt läckra, avrundade men närvarande tanniner. Balanserande syra. 96p.
2012 Spottswoode
Expressiv med mörk frukt, lyxiga fat, tobak, plommon, lätt kryddigt. I smaken är det plommon, madurocigarr, kakao. Oerhört kraftig smak, med snygg frukt balanserad av kryddigheten; smakerna sitter kvar länge. Lager på lager. Väldigt balanserad redan, och även om det märks att den är relativt ung så är den i en trevlig fas där fräschören finns kvar samtidigt som begynnande mognad visar sig. Hade kunnat sitta med det här en hel kväll. Satt som en smäck till pizza! 96p.
2007 Usseglio, Cuvée de mon Aïeul
Väldigt fruktig doft, med lite jordgubb, mycket björnbär, mynta (intressant!), och choklad. I munnen är det lite som jag tänker mig det är att dricka bläck. Maffigt så det förslår, med massiv frukt, snyggt balanserat av chokladtoner och viss kryddighet. Här är det väldigt mycket av allt! Intressant nog så är avslutet tämligen svalt (även om det finns en viss alkoholhetta i avslutet), riktigt långt och med en angenäm bitterhet som vägar upp den inledande frukten. Fantastisk exempel på en utmärkt Châteauneauf! 96p.
Tycker det är intressant hur förhållandevis utspridd den här trion är i ålder, då jag tycker att samtliga ligger i en riktigt bra drickfas. Bra exempel på hur olika viner hanterar mognad, och även på min egna (tacksamt) breda smak.