Onsdagapizza kräfwa dessa drycker!
Valde ut en flaska ur vardera "spännandelådan" (sådant jag inte begriper varför jag köpte) och "hemsklådan" (sådant som följt med i auktionsloter).
Det blev ett från respektive Portugal och Spanien.
Spännandelådan:
2010 Herdade do Esporão Douro Reserva Quinta dos Murças, 85p
Detta är ett mycket bra vin, men inte bättre.
Är ett behagligt och mjukt vin mot mörk frukt, M syra och avtagande grova tanniner. Balanserad och lite tunn. Medium komplexitet och bra munkänsla. Aromatiken inkluderar svarta vinbär och violer, lerjord och slafsiga björnbär. Detta vin har en varm klimatkänsla som lägger till ett glatt leende på ansiktet.
Hemsklådan:
1989 Felix Solis Valdepeñas Viña Albali Gran Reserva, 87p
Tempranillo är fasen i mig en druva fylld till brädden av magi!
Mina förväntningar var på nivån "fruktansvärdhet". Jag hade dock helt fel när jag farhågade mig i den riktningen. Detta är ett förvånansvärt blygsamt och välsmakande vin som inte visar upp någon minsta form av oxiderade aromer eller överåldrad zombiedöd.
Ljusröd färg med en övergripande tawny tegling.
Rik doft med brett, jord, lera, tegel, våta stenar och … jag hatar att säga det här, men "dålig andedräkt", som folk som inte har använt tandtråd… (eller det där ruttet geggiga som kommer ut när du använder tandtråd mellan överkäkens bakre kindtänder…)
I munnen är detta ett vackert, milt vinsom pratar med en liten röst. Det finns fortfarande en del tanniner här, syran är M+ och vinet känns perfekt till mat. Utmärkt balanserad och mer än en aning komplexitet. Dofter av röda bär, tänd tändsticka, blöt mossa, härdande cement och lite brett som dröjer sig kvar i efterdyningarna. Vinet är rent och rakt.
Det här vinet var en stapelvara i mina yngre år, och jag är ganska säker på att jag för många år sedan avnjöt just denna årgång vid ett flertal tillfällen