Ännu en vända på PRIMO.
Ett ungt och ett mindre ungt.
Château Nenin har bara imponerat på oss. För någon tid sedan klunkade vi i oss deras '75:a och det var första gången som hustrun verkligen gillade ett moget Bdx-vin. Välgjort så ända in i bängen!
2017 Delas Frères Hermitage Domaine des Tourettes, 93 p
Åt hållet svartröd, tom så att den färgar glaset.
Nosen drar åt Syrahbär med josighet, lakrits, anis och asfalt.
Innan jag ens smuttade på detta var jag redan i Australien
I gommen spelar den vackert ut Oz Shiraz-kortet/ackordet. Detta är ett fantastiskt vin. Kvällens nördiga sällskap kunde inte hålla med mer. En ultraung, djup, rik Syrah med riklig frukt som (trots över fem års vila) lyckas hålla tillbaka det gigantiska monstret av en tanninvägg som gömmer sig i bakgrunden...
Helt underbart!
Vår enda flaska av denna årgpng. Vi vill absolut hitta fler flaskor eftersom detta (för närvarande åtminstone) är en ok prissatt Hermitage av fantastisk kvalitet. 2009:an som jag drack med bla
@Mats i Spöland för lite drygt ett år sedan, var avsevärt mer klassisk i sitt uttryck, men fortfarande brutalt ung. Där hade iaf tanninväggen tittat fram på ett bra sätt.
1978 Château Nenin, 96p
Vi avnjöt nyligen en flaska av deras 1975, det var fantastiskt. Jämförelsevis är detta ett lite mindre vin. Objektivt (?) sett är detta fortfarande överjordiskt. Från den hyllade årgången 1978 som i princip gick sönder... Även om detta vin är minst 20 år från att vika ned sig.
Rött vin med tydlig tegling.
Näsan är Bdx-jord och CF - helt utan inslag av ålderdom eller oxidation. Tidlös på ett betagande sätt. Helt integrerade aromer och svåra att separera. Medium intensiv men exceptionellt tilltalande!
I munnen: tanninerna är nästan helt smälta. Det lätt syrliga ramverket ger en vacker struktur. Den lättare touchen när det kommer till kroppen och mitt-gommen, gör detta vin underbart till alla maträtter. Suveränt integrerat, balanserat och intensivt.
Fantastiskt!
En av de bästa 78-talet jag någonsin pillat i mig.
Slår lätt '78 Mouton - och dessutom till ett mycket bättre pris per nöjespressning
2015 Il Primo Vignano, Chianti Superiore, 91p
Serverades blint.
Min gissning: Aglianico från södern. Jag uttryckte också väldigt tydligt att detta vin under inga som helst omständigheter var från Toscana. Ödmjukhetspaj är mums
Mörk med begynnande mognadstoner.
Doften är neutral med en gnutta läder och jord.
I munnen är det kralligt, med gott om både solsken och värme, lite lägre syror och M+ grova tanniner. Inga körsbär så långt ögat kan nå. Däremot mer läder och jord och plommonkompott. Det uttrycktes också fernissa.
Kvällens bonus. Tog med mig sista slurken av en gammal, mycket god, vän:
1951 Domaine Sainte Barbe, Rivesaltes, 100p
Vet jag är tjatig, men det här är infernaliskt bra!
Det sista glaset från denna fantastiska vän som jag öppnade första gången i september. Behövs inget Coravin, bara att låta detta odöda vin släppa ut håret och flyga fritt.
Helt perfekt!
Efter middagen passade detta perfekt till ostarna i lite kyld temperatur.
Djupa rika aromer med en god sväng av rancio och allt som är underbart med åldrad VDN.
I munnen är det mer en passionerad kyss än ett vin. Den smeker överallt med sin sensualitet. Det här är magi i en flaska. Dofter av tobak, jord, läder, mer tobak, teblad, plommon, körsbär, röda bär, melon, maskrosor, torkade frön och potpurri.
Utmärkt balanserad och oändlig finish.
Väl hemma öppnade jag en flaska av årets bästa Champagne, 77p. Blir sällan bättre än så här med doft och smak av gammal Pommac.
Lördagen har visat sig vara lite "trög"…