This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag har en Magnum 2007 i källaren, tror du att den kan ligga något år till eller ska man öppna den i sommar under en härlig grillafton med efterföljande ostbricka.
Åh i'm even more in love with the wine now . Vi har vildsvin på vår mark och kan leverera till nästa flaska . Dock inte chipotle ...Inköpt strax efter kl 16, hårt dekanterad kl 17, första provning kl 18:30. Sista glaset i min näve precis just nu. Penfolds 2010 St Henri Shiraz.
Liksom alla djupa smakupplevelser, oavsett om det rör sig om mat eller vin, finns det något primalskrik från barndomen inblandat. I detta fall är det ett slags sly som växer på skuggiga vattennära platser i Sthlms skärgård (jag har inte en aning om vad växten heter) som under svala fuktiga sommarkvällar, när myggen trivs som bäst, doftar väldigt parfymerat, nästan obehagligt övermäktigt. Svårt att förklara. Det närmaste jag kommer är en hypotetisk blandning av myrten och mysk. Jag minns doften tydligt, med känslan av att knalla runt barbent i skymningens halvljus, mellan liljekonvalj och den där andra, kemiska, jobbiga, osande gröna bunken. St Henri börjar svalt, precis som sommarnatten i skärgården, med blåbärsbuske, amerikanska blåbär, och blå plommon. Den parfymerade medicinaltonen från min barndoms halvskuggiga dungar i skärgården ligger som ett bakgrundsbrus. Med luftning träder slaktarbod och rödare frukt fram. Fylligt i gommen, med för ett premiumvin medelhög syra, mjuka tanniner, blå plommonfrukt och en fet, generös, lyxig konsistens. Bra slut, balanserat, korrekt, om än kort. Myrtenaromerna kommer tillbaks som en påminnelse.
För den som inte druckit svindyra premiumviner skulle jag rekommendera detta vin som ett prov på hur konsistensen i munnen kan kännas när man i vingården kan strunta fullständigt i kostnaden för att tukta rankor och druvor. För den som anser sig kunna vin hyfsat skulle jag rekommendera detta vin som ett prov på hur annorlunda, icke-fruktigt, icke-druvsaftmässigt, som en Syrah från Barossa kan smaka.
Komplext, ännu väldigt ungt givetvis, men faktiskt drickfärdigt. Fungerade fullkomligt briljant till min hemsnickrade meny. Grillad vildsvinskarré med egenfriterade tunna morotschips och sås på crème fraîche och riktig chipotlefrukt som jag tog med från Mexiko. Jag sätter 93 poäng idag, potentiellt upp till 96. Glöm snacket om Grange. Men detta är ett väldigt fint exempel på Barossas märkliga, utomjordiska smakspektrum.
Visa bifogad bild 1536
Ge mig adressen så skickar jag över en burk.Åh i'm even more in love with the wine now . Vi har vildsvin på vår mark och kan leverera till nästa flaska . Dock inte chipotle ...
Åh vad snällt . Frågan är om vildsvinet håller att skicka upp till din nästa flaska .Ge mig adressen så skickar jag över en burk.
Hur i helsike har du lyckats få in ett hjärta i texten? I'm impressed!Åh i'm even more in love with the wine now . Vi har vildsvin på vår mark och kan leverera till nästa flaska . Dock inte chipotle ...
Drack lite amerikansk megamastig alkoholbomb igår, en god och trevlig sådan med mycket av allt utan möjligen syra och fräschör...
Visa bifogad bild 1545
2009 Shafer Relentless Napa Valley (92p)
Utmärkande positiva drag: Mäktig intensitet, komplex, löjligt bra längd, det känns nästan trögflytande i munnen.
Utmärkande negativa drag: Baktung balans med relativt låg syra.
Ett mäktigt vin som börjar lite försiktigt i näsan med massor av chokladiga fat, kafferost, mynta och smörkola. Redan vid andra sniffen tonas faten ner och en tjock mörk frukt träder fram. Katrinplommon och svarta vinbär ligger som en tät matta på toppen men kompletteras snyggt med aningen kryddpeppar, lagerblad, lavendel, eneträ, kött, tjära och piptobak. Komplext till tusen! Viss mineralitet kan anas också, mestadels tegel eller murbruk, men här pratar vi subtila drag som dyker fram i slutet av resan och då framförallt i den sjukt långa eftersmaken. I munnen så känns det rejält tungt och alkoholstinnt med ganska låg syra. Tanninerna är på topp, men ändå söta och lätthanterade. Ett mycket fylligt vin med smått fantastisk intensitet samt lite alkoholsötma och beska.
Visst tusan njöt jag som tusan av detta vin. Om syran hade varit högre så tror jag poängen hade hamnat ett par pinnar upp utan tvekan, men nu gnäller jag och är petig förmodligen. Känner inte att jag kommer köpa på mig mer. Ett pris på närmare 600 spänn är lite för mycket för den vinupplevelse jag fick erfara.
Jo, det kan nog vara smart. Spontant så har jag svårt att tänka mig att denna vinstil faller dig på läppen, oavsett lagring.Kul! Har en 2008 Relentless, och är den det minsta lik 2009 så låter det som att det kan få ligga ett bra tag i källaren.
Köpte den förra året för att jag drack en lagrad flaska av Shafers Cabernet Sauvignon, minns lite dåligt men tror det var 2001. Var väldigt imponerad och sprang sen på Relentless några dagar senare.Jo, det kan nog vara smart. Spontant så har jag svårt att tänka mig att denna vinstil faller dig på läppen, oavsett lagring.
Inte förvånad, Chianti känns oftast mediokra, men de som förstår sig på stilen verkar se det annorlunda. Kämpa på!2006 La Spinetta Chianti Classico 'Casanova'
This is a casual wine in a tuxedo. If it wasn't for the empty mid-palate, I'd have scored way higher. It has intensity, complexity, ok heft and deliciousness with all things in balance. Still young, but ... a hollow mid palate, like a blah-blah-person without enough content. (sorry.)
I'm getting tired of all these hollow mid-palates. Only around 2 weeks left of this selfmortification tour de force around the Chianti area...
Wife cooked a fabulous tuna-pork-tomato based spaghetti sauce to die for and scored this 88 points.
Kämpar nu mest på för att slippa fäjsplanta Chianti nästa gång dessa viner förstör en blindprovningInte förvånad, Chianti känns oftast mediokra, men de som förstår sig på stilen verkar se det annorlunda. Kämpa på!