Berätta va du tyckte Huet:erna!Måndag
Visa bifogad bild 1525
Tisdag
Visa bifogad bild 1526
Onsdag
Visa bifogad bild 1527
Torsdag
Visa bifogad bild 1528
Dvs ... Lördag hela veckan + tre dagar kvar!!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Berätta va du tyckte Huet:erna!Måndag
Visa bifogad bild 1525
Tisdag
Visa bifogad bild 1526
Onsdag
Visa bifogad bild 1527
Torsdag
Visa bifogad bild 1528
Dvs ... Lördag hela veckan + tre dagar kvar!!
Då var 6 flaskor uppenbarligen för få...Det där är en riktigt bra rosé !!
Lite för god , har bara en flaska kvar.
Köpte 6 st just för att kunna lägga undan...................bra jobbat
Med facit i hand........jaDå var 6 flaskor uppenbarligen för få...
Avis moi? Nej då! Ser skitgott ut. MdDG -11 drack jag nyligen, men inte gillar jag det lika mycket som du gör, men riktigt bra är det.La Rochelle i Akasaka. Igen. Uttråkad? Nej, det är inte ens möjligt
Men, något fetare... Skall strax ut och löpa en runda.
2005 Chateau Clos de Sarpe (F)
It was a plummy, deep noted wine upon decanting. At the restaurant it had developed a veil of "dirty old wine". Not corked, cooked or oxidized, just OLD. Think: biological experiment...
However, behind its fault, is a young, fullbodied wine with snappy acids and high grade tannins. The concentration alone vouches for this wine having a grand and splendid future...
5 btls to go, next one around 2020, still expecting a very young wine, hoping to have a more thorough experience than tonight though.
2011 Mas de Daumas Gassac (94p)
Tonight we had our first 2011 Mas de Daumas Gassac for evaluation purpouses. Impression is: WOW! Insanely youthful but pure berried and elegant with high concentration and already in superb balance.
Interesting enough to look forward to and to enjoy multiple btls over the years, and since this is a wine with outstanding keeping abilities, we need to calculate the number of btls needed... Displays a healthy dose of Brett and sumi ink.
Some say this is their best effort since the earliest days. I haven't had all of them, but this is definitely one for our cellar AND for the longer haul. If you like the pure fruit of the South mixed with fine-tuned Brett than maybe you'd conscider this one as a companion for many years to come.
We will get at least two cases...
Vi nibblade också lite, här några exempel på vad kocken klämde ur sig ikväll:
Visa bifogad bild 1567
Amusée
Visa bifogad bild 1568
Hummer i gelé och vackra blommor. Spegel av persikosås.
Visa bifogad bild 1569
Sparrisgratin med räkor.
Visa bifogad bild 1570
Wagyu med fois gras. Åts med slutna ögon. Tillbehörstallrik med två såser och svartpeppar.
Visa bifogad bild 1571
Ost.
Visa bifogad bild 1572
Dessert: Brillat-Savarin på två sätt. Ostkaka het och glassversion kall. Makalös kompott.
2011 Mas de Daumas Gassac Rouge (90p)
Blint hade jag hamnat i Loire och CF alla dagar i veckan. Slankt, rejält stramt med sedvanliga drag av ceder, grön paprika, svarta vinbär med tydlig stjälkighet och en hel del lingon/blåbärsris. Jag gillar detta mer än den mogna varianten. Riktigt gott faktiskt, tur att jag har en egen flaska hemma.
Michelinfolket har aldrig ens varit dit...Avis moi? Nej då! Ser skitgott ut. MdDG -11 drack jag nyligen, men inte gillar jag det lika mycket som du gör, men riktigt bra är det.
Men...liiite noter kan du väl bjucka på? Om inte så får du gärna berätta hemligheten med hjärtat åtminstone.Studerar druvtypiska viner denna underbara sommarkväll Visa bifogad bild 1574
Ah, du är en sån där 'cock teaser'Har precis corvinat upp!!! Noter kommer
Hjärtan och poäng, vad mer kan vi begära.Visa bifogad bild 1576
1. Egly-Ouriet VV BdN 91 pts
2. RL Legras Presidence -02 90 pts
3. Palmer & CO 2008 84 pts
Hade på känn att du skulle gilla detHjärtan och poäng, vad mer kan vi begära.
I brist på hjärtan i din bild som sammanfattar din känsla så:Sommar, sol och mogen Ch-du-Pape...
Chapoutier Châteauneuf-du-Pape Barbe Rac 1997.
Skiiiitgott!!!
Det låter som en höjdarafton! Både du och vinet ifråga lär saknas imorgon när det blir åka av för några av oss göteborgare.Sommar, sol och mogen Ch-du-Pape...
Det blev grillat ute idag, timjan och honungsmarinerad kyckling med grillade majskolvar och bulgur. Tja, kanske inte det bästa att kombinera med en Barbe Rac från 1997, men livet är ju fullt av kompromisser och så även idag. Våran benägenhet beror delvis på styling av lägenhet där våra mer lättfotade viner ligger i ett förråd en bilresa bort. Fick mao leta efter något i vinkylarna istället. Visst är det synd om oss?
Visa bifogad bild 1580
Vinet serverades något svalt, skulle gissa på mellan runt 17-18 grader. Hade det i en kylbag för är det något jag inte gillar så är det för varma viner. Det lär ju snabbt bli varmt i glaset ändå...
Vinet då?
Visa bifogad bild 1581
Chapoutier Châteauneuf-du-Pape Barbe Rac 1997.
Här doftar det moget som sig bör. Tobak, läder, kaffe, nypon, russin och aningen torkade fikon och lakrits.
Smaken är fyllig och komplex. Än mer torkad frukt och nypon än i aromen. Rejält med munkänsla i form av kryddighet, eldighet och (inte minst) syra. Eftersmaken är sötaktig med russin och läder.
Skiiiitgott!!!
(eller, livet är inte slut vid 47...)
Hur gammal Egly? Degorgeringstidpunkt och antal månader på flaska står ju på baksidesetiketten.Visa bifogad bild 1576
1. Egly-Ouriet VV BdN 91 pts
2. RL Legras Presidence -02 90 pts
3. Palmer & CO 2008 84 pts
50 månader och deg september 2006 missade och skriva detHur gammal Egly? Degorgeringstidpunkt och antal månader på flaska står ju på baksidesetiketten.
Aha, en flaska som legat ett tag. På flaska juli 2002, d.v.s. basår 2001. Men det är väl rätt mycket basvin (från solera om jag minns rätt?) i just BdN:en.50 månader och deg september 2006 missade och skriva det