chambertin
Medlem
Tanniner, sa någon tanniner?!
Jag grät inte, men jag kände mig helt utan att ljuga lite skinnflådd efteråt. En ganska så trevlig upplevelse trots allt. Jag är väldigt glad att jag fick prova denna best.
Det känns även relevant att fråga sig hur länge ett sådant här vin behöver på rygg när tio år knappt har lyckats mjuka upp vinet det minsta lilla?
Aha och jag som trodde du var oberörd. Annars hade man ju fått begära ett fatprov från pressvinet av detta för att se om du lever.
Själv har jag nog aldrig druckigt ngt så strävt vin förut (inkluderat några fatprover av Merlot, Cab och Petit Verdot från Pontet Canet som jag provade runt -85/-86 och som hittills har innehaft förstaplatsen)
Kan inte tänka mig att det här vinet någonsin kommer att komma i anständig balans. Frukten kommer nog att ha torkat ut långt före det att tanninerna mjuknat. Har dock nära 0 erfarenhet av Sagrantino och har blivit överraskad av hur fort t.ex Tempranillo mjuknar så jag kan ju givetvis ha fel även här. Vinet finns kvar hos Carlo Merolli förresten för 255:- MUK.
Här lite mer om producenten och vinet (i Umbrien huserar dom förresten): http://www.antonellisanmarco.it/web/eng/pannone.htm