Gårdagen blev sannerligen en dag i Bacchus tecken, allt för att fira början på min semester. Började dagen hemma där jag öppnade upp två nyinköpta vin för att testa.
2011 Domaine Micael Lafarge Bourgogne Passetoutgrains L'Exeption
Slankt och ungdomligt med viss komplexitet. Inslag av blod, järn, röda bär (hallon, körsbär och lingon) och nypon. Aningen ljust läder och rårörd jordgubbssylt tittar fram efter en stund i glaset. I munnen känns det vattnigt och ganska snipigt med hög syra utan tillstymmelse till balanserande frukt eller sötma. Viss tannin i den något korta eftersmaken i form av te som fått dra aningen för länge.
Inget vin för min gom, men det finns uppenbara kvaliteter i denna späda och ungdomliga kropp. Komplexiteten i aromen hamnar strax över medel på pluskontot, medan den låga intensiteten och obalansen hamnar på minuskontot. För mig upplevdes det för mycket som ett plonk denna kväll.
(82p)
2009 Fattoi Brunello di Montalchino
Medelfylligt och fatat i semi-modern stil. Inslag av gröna färska kryddor (basilika, salvia?), mörk frukt och gummi direkt vid start som dock avtar relativt snabbt. Mörka körsbär, björnbär ceder, kanel, kryddnejlika och kakao tar över showen. Mycket fatkryddor det vill säga. I munnen är det syran som utmärker sig mest ihop med en relativt lång eftersmak. Tanninstrukturen känns ganska mjuk och väluppfostrad och intensiteten hamnar på medel.
(88p)
Ett gott vin, men inget som fick mig att lyfta på ögonbrynen trots ett högt betyg.
Kvällspasset på stan
Efter miniprovningen hemmavid så var det dags för en matbit så vi passade på att besöka
@Jimmy Örnewald på Norda Bar och Grill för lite krubb. Käkade lite trevlig torsk och frugan tog in lite hamburgare. Matvin blev en trevlig PN från Alsace av riktigt bra slag. Kanske har
@vininfo.nu koll på detta?
2010 Albert Mann Les Saintes Claires Pinot Noir
Jag har fått chansen att dricka ett par PN från Alsace tidigare och brukar tycka att de lite mer ambitiösa är riktigt bra. Ingen skillnad här, detta är RIKTIGT bra skit.
Stalliga och animaliska drag (rått kött) utmärker första sniffen men får snabbt sällskap av torkade körsbär, björnbär, lagerblad och parfymerade fat (sandelträ). Fin komplexitet som växer under kvällen där det tillkommer lite kafferost och tjära. Vinet är medelfylligt och "elegant", men jag förstår om många Bourgogne-fans snarare hade bedömt det som rustikt. Fin balans, hög intensitet samt lite lagom tanninstruktur.
Jag gillar detta som tusan, en PN helt kompatibelt med mina smakpreferenser. Lite kraftigare men utan att tappa finess. Allt annat än charmlös, men ändå komplex och krävande för smaklökarna.
(92p)
Lite sött som avslutning...
Vi tog in lite söta desserter och fick till detta en picolo-flaska med kvalitetsriesling från Mosel och Dr Loosen.
2006 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese
Uppenbara drag av botrytis (marsipan och saffran) med tropisk frukt som drar åt aprikos och aningen persika. Antydan till petroleum men mest i bakgrunden. Lagom söt med hög syra och intensitet med en rimlig längd och eftersmak.
Ruggigt gott! Påminner mer om en Sauternes än om riesling, speciellt i näsan. Lättheten med den låga alkholen är där man märker störst skillnad. En höjdaravslutning om ni frågar mig.
(90p)