Jag och frugan var inbjuden till blandad vinprovning och krubb hos
@vininfo.nu och fru igår. En brokig skara vin helt utan tema. En halv BYOB kan man säga. Vi hade med oss en gamling och resten stod värdarna för. Provade således blint/halvblint de röda medan dessertvin och förvin dracks oblint.
Förvin...
2012 Domaine Tempier Bandol Rosé
Tog inga noter, men det var helt klart en trevlig rosé i heltorr tappning. Persika, grapefrukt, mineral (krita?) och aningen fat dominerar. Bra längd och intensitet. Läskande och gott med bra ambitioner. Känner mig inte trygg att ge betyg, men närmare ca
87-
90p borde det nog hamnat om jag hade fokuserat tillräckligt på detta.
Provning
2012 Girard Old Vine Zinfandel
Blint så famlade jag aningen i mörker rörande druva medan ursprunget var relativt tydligt även om jag helgarderade mig.
Mycket rostad ekfatskaraktär med inslag av smörkola, mörk frukt (plommon, svarta vinbär), mynta, dill och vanilj. Fylligt och intensivt med tät och viskös munkänsla samt tydlig eldighet.
(88p)
Spekulerade kring cab från Ribero först för att sedan landa i cab från USA på grund av myntan och den höga alkholen. Zinfandel var jag inte ens i närheten av. Backade även upp med Argentina och Malbec, även om det inte kändes helt rätt. Ett gott och kompetent vin, men lite anonymt. Grillvin av rang!
1976 Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine
Mitt bidrag för kvällen därför väldigt lätt att plocka ut blint.
Vinet öppnar upp med tjära, grillad röd paprika, läder, målarfärg och härliga bibliotekstoner. Vinet växer under kvällen och den sammanlagda bilden är komplex. Höstlöv, ceder, rotfrukt och tranbär kompletterar efter en stund. I den syrastinna eftersmaken känns det tydligt dammigt. Slankt, finstämt men rejält vitalt i munnen. Visst, möjligen har det sett bättre dagar, men det vet jag inget om. Silkeslena tanniner avslutar denna smaknot.
(92p)
Fullkomligt lysande åldring som gör mig riktigt glad!
2010 Chateau Margüi Coteaux Varois "Titien de Margui" Rouge
Blint så är det uppenbart präglat av varm syrahfrukt. Södra Frankrike och Syrahbaserat med backup på Bandol blev gissningen. Ganska spot on, men den relativt stora andelen CS missade jag helt.
Fylligt och mustigt med härlig stallighet (utedass) och mediumstekt kött. Inslag av björnbär, lakrits, peppar, kåda, svarta oliver, soja, ngt vanilj och aningen kaffe. Komplex och intensiv. Klart eldig men i balans. Relativt lång eftersmak med lite mörk sten och kryddnejlika.
(90p)
Riktigt bra vin och sanslöst prisvärt strax under tvåhundringen på SB. Charmigt, fylligt och syndigt gott!
Avslutning
2001 Ruppersberger Winzerverein Hoheburg Weisburgunder Trockenbeerenauslese
Inga noteringar och oblint. Mycket söt och viskös med mängder av torkade aprikoser, hjortron och apelsinlikör. Bra syra med rejäl intensitet.
(85-89p)
Kanske inte det mest komplexa ädelrötade vin jag har druckit men gott som avslutning. Kul att prova ädelrötad Pinot Blanc, dessutom.
Tack som tusan för en underbar kväll,
@vininfo.nu !