Domaine Santa Duc Les Quatre Terres 2011
En mycket bra Côtes-du-Rhône från en lysande producent i södra Rhônedalen. Har provat flera årgångar tidigare och denna når väl inte riktigt upp till 2010:an. Druvorna kommer från fyra olika distrikt: Vacqueyras, Roaix, Seguret och Rasteau.
Ett snyggt vin, en "lätt Ch9dP", mumma för en Grenachlover som jag, som trots all alkohol inte har några problem att hålla balansen. Fantastiskt doft med charkuterier och mörk, "lite eldig" grenachefrukt.
Ett djupt rött vin med lång eftersmak, doft av kryddor, röd och torkad frukt, mineral, peppar. Smaken har inslag av röda bär, torkad frukt, kryddor, peppar. Typisk CdR, men lite mer animalisk och lite tuffare tanniner än man brukar uppleva.
Vinet hade vid tidigare provningar en eldig avslutning med tuffa syror men har snabbt lugnat ner sig och känns lite mer balanserad. Undrar om de övriga 2011
r från södra Rhône som man har i källaren behöver lagras så länge? Nu har jag inte så många Rhôneviner från 2011, så det borde inte vara ett problem (enligt CT bara 7 st). Vinet är helt klart klar att drickas nu eller inom en snar framtid.
De viner från södra Rhônedalen som jag provat från 2010 (enligt CT har jag 36 st kvar) har tuffare syror och tanniner, så de borde ha ett gynnsam tid i källaren. Synd att det var den sista flaskan, men det är inte så långt kvar till nästa årgång!
88p