StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om jag var lika cool som dig, så skulle jag också (kunna) lägga in hjärtan och pussmunnar.Ok. Fick inga tips på ställen med bra viner i min San Sebastiantråd så jag fick googla runt så gott jag kunde . Och vilken fullträff jag hittade - REKONDO .
Visa bifogad bild 1715
Det tar cirkus 20 minuter att promenixa dit från downtown San Sebastian. Där har Mr Txomin Rekondo sedan 1950-talet skapat sig en vinkällare med över 150 000 viner (siffran skiljer sig lite beroende på artikel man läser).
Visa bifogad bild 1716
Några citat från andra som besökt:
“Txomin Rekondo’s restaurant is a wine lover’s dream. He’s allowed his cellar to get completely out of control. With 150 000 wines, and a wine list that consists of a large book, you really need to arrive an hour early just to browse it and make your selection. You can get wines from around the world here, but the highlight is the extremely deep selection of Spanish wines, with multiple vintages and some remarkable prices that are well below market value for many wines.”
“Most importantly, the wine list has barely changed since our first visit with as many fascinating wines to choose from at as ridiculously low prices.”
http://www.jamessuckling.com/teaching-an-old-bordeaux-dog-new-tricks.html
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052748704188104575083464106950670
Finns en hel del skrivet på nätet och den gemensamma nämnaren är att alla verkar helt knockade av vad denne man har skapat. Så vi bokade bord i går kväll.
Vinlistan var suverän att studera … allt handskrivet!!
Visa bifogad bild 1717
Visa bifogad bild 1718
Maten smakade bra och var av god kvalitet men ingen riktig fullträff som man kommer att minnas. Jag kommer dock att minnas det vinet jag valde:
Visa bifogad bild 1719
Marqués de Murrieta Castillo Ygay Gran Reserva Especial 1968
Absolutely fabulous wine . Graciöst och sensuellt men ändå så intensivt och komplext. Helt otroligt att det är 46 år sedan druvorna skördades.
Mörkt tegelfärgat. Mogen och mycket komplex doft. Väldigt stor doftintensitet. Utvecklade aromer av röd mogen frukt, torkad frukt, rosor, violer, kryddor, tobak, läder, torkad chark, svamp … lager på lager. I munnen en elegant struktur. Torrt, slankt, medelfylligt och med silkeslena tanniner i kombination med en frisk syra. Perfekt balanserat med en stor intensitet i smakaromerna. Här finns massor med mognadstoner och det mesta från doften kommer igen - torkad frukt, kryddor, läder, torkad chark etc. Väldigt lång finish där frukten sitter kvar länge, länge .
Så nöjd med att det blev just detta vin från den enorma vinlistan. Det blev även ett vitt som jag lägger in lite senare ...
Verkligen ett ställe att besöka om man är vinnörd .
VILKEN MAJESTÄTISK AFTON!!!
OJ VILKEN NJUTNING!!!