Mats
Gone todash....
Nej El Dorado är en annan, men en som låter som en jag gärna skulle vilja prova! Den jag menar är den här:Den heter (hette) El Dorado, inte Ygay Blanco. Bästa spanska torra vita genom tiderna
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nej El Dorado är en annan, men en som låter som en jag gärna skulle vilja prova! Den jag menar är den här:Den heter (hette) El Dorado, inte Ygay Blanco. Bästa spanska torra vita genom tiderna
Ah, ok. Kände inte till att det fanns en "Ygay". Har sett den vita Castillo de Ygay, men aldrig enbart "Ygay". Intressant.Nej El Dorado är en annan, men en som låter som en jag gärna skulle vilja prova! Den jag menar är den här:
Visa bifogad bild 1751
Producenten heter Castrijo. Notera skillnaden mellan första bokstaven - 'C' - och fjärde bokstaven - 'T'.Men jag har aldrig hört talas om detta vin och hittar endast en enda referens på nätet - en bild på flaskan i Vivino. Är det någon här som hört talas om vinet/producenten Cascrijo?
Visa bifogad bild 1750
Ah, ok. Kände inte till att det fanns en "Ygay". Har sett den vita Castillo de Ygay, men aldrig enbart "Ygay". Intressant.
Vet du något om druvor och tillverkningssätt?
Ja men det ser jag ju nu . Tack så mycket!!! Det fanns en del roligt att googla på . Har du stött på dem tidigare??Producenten heter Castrijo. Notera skillnaden mellan första bokstaven - 'C' - och fjärde bokstaven - 'T'.
https://www.cellartracker.com/classic/wine.asp?iWine=1599014
Jag vet bara att jag köper alla jag ser, och att jag ser dem alldeles för sällan...Vet inte så mycket exakt data om dem mer än att de var gjorda på Viura och fanns som Reserva och GR, dvs lagrade enligt sedvanliga regler om lagring min 3 år varav min 1 på ekfat och 5 år/min 2 år på ek (om nu R/GR-reglerna är samma för vita som röda). Kanske @StefanAkiko vet mer om våran gemensamma favorit YB?
Om du är ute igen på något välsorterat ställe och vill ha en vit rioja, kolla om de har den vita Ygayen. Är lite i samma stil som den vita Tondonian men ofta lite mer oxiderad och supergod. Tyvärr har de slutat göra den nu och gör ett annat liknande vin (Capellania), den jag provat var bra men inte lika bra som gamla Ygay Blanco.
Men har de slutat göra den? Googlar man lite så ser man att (artikel från 2013) ... "Murrieta is about to bottle its 1986 Castillo Ygay Gran Reserva Blanco, which is made from 98% Viura and 2% Malvasia, after 23 years maturation in 40-year-old American oak barrels." http://www.thedrinksbusiness.com/2013/10/murrieta-defends-traditional-white-rioja/
Blir också lite förvirrad när jag kollar på CT. Där finns det gran reserva vintages fram till 2005. https://www.cellartracker.com/list.asp?fInStock=0&Table=List&iUserOverride=0&szSearch=Castillo de Ygay blanco#selected=W174289_5_Kb35994b49b8654b7b1eb362f062e3c40
Eller har jag missuppfattat vilket vin du menar?
Aha. Tack. Här gäller det att ha hufvudet på skaft!!! Så vad är det då som gör att denna är bättre än Castillon??? Vad skiljer dem åt??Nej det är inte den jag menar utan dessa, Reservan och Gran Reservan, har dock själv bara druckit reservan. Den heter bara Ygay, dvs samma som den röda så söker man i CT på Ygay Blanco kommer bara deras Castillo Ygay upp som du hittade.
Aha. Tack. Här gäller det att ha hufvudet på skaft!!! Så vad är det då som gör att denna är bättre än Castillon??? Vad skiljer dem åt??
Är inte helt säker på skillnaden
Håller med Silice är utmärkt och väldigt trevlig nu medans olivaie är lite mer reserverad ännu. grymma viner dock.Drack nyligen Dom. Coursodon "Silice" från St-Joseph. Det var 2:a flaskan av tre som gick åt på kort tid från den låda jag köpte från Caviste för nån månad sedan. Det här vinet har verkligen en härlig frukt som gör det svårt att låta bli. Inget "stort" vin för långlagring tycker jag men jättegott att bara dricka eller ha till en köttbit från grillen. Fin frukt utan störande ek och ändå bra struktur. Tror inte jag kommer kunna hålla fingrarna från sista flaskan länge (förösker vara mer disciplinerad med "L'Olivaie" som kom i samma låda).