I denna förbaskat outhärdliga tropiska hetta suktade vi efter ett torrt vitt som ackompanjemang till något lättare, varför inte från havet. Jag ville också utmana vinets “fiende nummer 1” (husmanskostens bästa vän), pepparroten. Ett tredje skäl till kvällens övning var att prova några av vinerna som släpptes i augusti. Jag hade redan innan siktat in mig på Au Bon Climat’s chardonnay som är en av mina favoriter i prisklassen.
@Matlen kan säkert få den för 15 dolares därborta men på Monopolet kostar den 175 kr, vilket ändå har känts prisvärt, hittills.
För att spetsa till det lite provade vi ännu ett augustisläpp, Jim Barry Lodge Hill Riesling, också denna en av mina favoriter i prisklassen.
Mat: kallrökt lax på rostat smörat bröd och isbergssallad, plus smakgivare.
Två varianter av smakgivare: a) creme fraiche, pepparot, Dijonsenap, honung, pressad citron, anings dill; b) ceviche med avocado, majs, silverlök, koriander, citron, el diablito habanero, solrosolja och vitvinsvinäger. Salt och peppar incluídos.
2012 Au Bon Climat Chardonnay Santa Barbara County
Generös, öppen doft dominerad av gröna plommon, persika, rostad ek, karamelliserat smör och sött flott som flottyrmunkar friterats i. Fylligt, mkt bra frukt, balanserat, med fint långt slut av persika, rostad ek, och rökiga mineraler. En riktig charmör.
89-90p.
2013 Jim Barry Lodge Hill Riesling (Clare Valley)
Förvånansvärt öppen bouquet med gröna äpplen, granitkross, parfymerade vita blommor och lite tropisk frukt på djupet. Medelfylligt, snustorrt, med bra grön frukt och utmärkt “tugg” i syrorna. Lång och fin eftersmak med gröna äpplen och riktig, naturlig, syra. Bra redan nu men lär växa.
89-92p
Till maten:
Det skall sägas att alla fyra kombinationer var absolut förstklassiga, avsevärt bättre än slumpval från en meny, och skulle lätt ha kunnat rekommenderats av en standardsommelier på en finkrog i Svedala. Men… för de som söker perfektion var det två varianter som levererade lite extra smakupplevelser. Pepparroten levde upp till sin myt och hjälpte knappast vinerna att komma till sin rätt. Rostat bröd, rökt lax och smör skriker “välekad chardonnay” men i slutändan blev dock Riesling klar segrare i den första ronden, antagligen för att senapen, citronen och honungen överglänste pepparroten och gav rätt klangton till vinet. Väldigt väldigt väl avvägt, när allt kom omkring. Vad gäller chardonnay hade jag aldrig kunnat ana att de exotiska tonerna i jänkaren skulle accentueras av koriandern. Ceviche är omvittnat svårt att kombinera, Sauvignon Blanc från Limarí eller Elqui brukar rekommenderas, inte så konstigt med tanke på att det är just där i krokarna som ceviche uppfanns. Men, till min förvåning, så blev 1+1 = 3 tillsammans med Au Bon Climat. Mkt bra val, lätt att försvara med empiri när det dyker upp någon osnuten kissnödig sommelier som läst för många matmagasin.
Visa bifogad bild 1854