Det har blivit en hel del vin de senaste 2 helgerna. Här är några av de viner som jag antingen inte druckit tidigare eller inte druckit på ett bra tag:
2011 Jordan Cobblers Hill
Visa bifogad bild 1966
Doft av svarta vinbär och örter
Smak av Svarta vinbär, körsbär och kryddor
Mycket frukt, men det finns både bra syra och tanniner i vinet som gör att det inte blir tråkigt. Passade mycket bra till grillat kött. En positivt överraskning! Funderar på att köpa några flaskor till, fanns i Augustisläppet.
NV Henri Giraud Hommage Francois Hemart Brut
Visa bifogad bild 1967
Doft som domineras av äpple och toner av bröd
Smak av rött äpple, citrus, lite smått oxiderade toner, fat.
Gott och lättdrucket. Kan tänka mig att dricka detta igen på restaurang, men kommer inte ha det hemma.
2000 Chateau Giscours (Margaux)
Visa bifogad bild 1968
Doft av tobak, stall, plommon och svarta vinbär.
Smak av körsbär, röda vinbär och tydliga toner av ceder och läder
Ett vin som var bra att dricka nu, men det kan också ligga ett bra tag till, då det finns en hel del syra. Vinet hade en bra balans. Brukar inte dricka så mycket franskt men fick detta då jag bytte avdelning 2006. Helt klart riktigt gott!
2009 Chateau Franc-Maillet (Pomerol)
Visa bifogad bild 1969
Doft av svarta vinbär och toner av ceder och läder
Smak av svarta vinbär, viol, plommon och läder
Bra och gott vin för grillkvällar! Innehåller en hel del syra och tanniner och dricks med fördel till mat.
2010 Ben Rye (Passito, sött vin från Sicilien)
Visa bifogad bild 1970
Doft av Aprikos och söt citrus
Smak av Aprikos, massa med olika tropiska frukter, torkad frukt, honung och avslut av citrus
Det här är förbannat gott! Sött förstås, men den tydliga syran (citrusen) gör att det aldrig blir sliskigt att dricka. Ren njutning. Jag kommer att köpa in en hel del till av detta vin. Vore intressant att lägga undan någon flaska och se hur det utvecklas. Risken är dock att man dricker upp allt.