Äntligen!
En månad efter tidernas tarminfektion så börjar äntligen doft- och smaksinnet normaliseras. Käkar fortfarande antiiflammatoriskt mot artriten i knät, en för mig tidigare helt okänd följdeffekt av den typen av bakteriella infektioner som jag drabbades av. Misstänker starkt att medicinerna har påverkat doft- och smaksinnet, allt har smakat mer eller mindre defekt, metalliskt och beskt.
Igår var vi på kräftskiva mm hos vårt gamla Älta-gäng varav inga är särskilt vinintresserade. Fick i uppdrag att ta med en flaska rött (inte till kräftorna, men till övriga rätter i form av pajer, ostar och sallader). Man försöker ju alltid att uppfostra omgivningen lite utan att krångla till det, så jag tog med en...
2011 Campogiovanni (San Felice) Rosso di Montalcino
Det smakade riktigt bra! Dessutom tyckte övriga det också, så jag lyckades att sprida lite upplysning också
Doft av söta körsbär, andra röda bär och en liten angenäm fatton. Bra drag i syrorna, fina tanniner och bra längd. Men framförallt så är känslan ATT JAG ÄR TILLBAKA!
Har en flaska kvar i källaren, tyvärr verkar det slut i övrigt på SB. På fredag kommer dock en Brunello från samma producent, kanske något att prova. Generellt så gillar jag nog RdM bättre än BdM, tycker ofta att Brunello blir lite "to much".
Eftersom det var lite BYO så fick jag också prova en enkel (som sagt var, inga vin-människor precis) Riesling från Penfolds, Rawson's Retreat 2013. Absolut drickbart för 75kr, faktiskt bättre än den
2009 Schloss Schönborn Erbacher Marcobrunn Riesling Erstes Gewächs som jag försökte mig på i fredags. Den kom jag inte alls överens med, mest bara krut och brända tändstickor som dolde alla tendenser till frukt. Men kanske var jag fortfarande inte riktigt tillbaka....