Jodå, även denna helg så har det druckits en del vin.
Fredagen bestod av två läckerheter på pappret som tyvärr inte imponerade i den utsträckning man kan önska. Vinerna dracks till lite plockmat framför dumburken där det även blev lite tevespel.
2011 Charles Joguet Clos de la Dioterie Chinon
Omdöme
Finstämd och elegant, men tyvärr lite åt det tunna hållet. Ganska typisk CF, men det känns lite väl enkelt för sitt pris på 300 pix. Aromatiken bjuder dock på fin komplexitet, men jag saknar lite struktur och jävlar anamma. Kanske blir det bättre med lagring?
88p
Smaknotering
Komplex arom med inslag av röda vinbär, körsbärskärna, lingonris, grillad röd paprika och ceder samt aningen kaffe, stall och jasmin. I munnen är det lätt till medelfylligt med mjuka tanniner, rejäl syra och ngt tunn mitt. Eftersmaken är lång och intensiv med aningen stendamm.
2011 Fabre Montmayour Grand Vin
Omdöme
En argentisk Malbec i relativt fullmatad stil. Riktigt god och välbalanserad med sanslöst bra intensitet, men aningen anonym aromatik som dock har en del komplexitet. Ganska typisk för land, druva och region då jag kunde plocka vinet blint.
89p
Smaknotering
Rejält extraherat och solkysst med plommon, romrussin, viol, torkad frukt och ceder. Under den rejält avrundade frukten hittar jag nötkola, tjära, mintchoklad, piptobak och en hel del blyerts. Fylligt i munnen med intensiv och tjock frukt. Strukturerat med bra tannin, men syran är något låg. Rejäl längd i det aningen alkoholvarma avslutet.
Lördagen...
Var på besök hos
@Grapeskull där vi öppnade lite vin ihop. Trevligt värre, det blev några timmars vinsnack och sippande.
2005 Cellier des Princes Chateauneuf-du-Pape Les Hauts des Coteaux
Omdöme
Riktigt trevlig överraskning; en enkel Ch9dP som levererar rejält. Moget, trevligt och alldeles lysande. Var inne på att det kunde vara en italiensk cab, vilket var en dålig gissning, men en stiltypisk Ch9dP kan man nog inte kalla det, mer åt Bandol i så fall.
90p
Smaknotering
Moget, fylligt och välbalanserat. Tydliga drag av stall och lite kål direkt vid start. Körsbärsfrukt med lite drag av plommon och svarta vinbär. Under ytan finner jag tydliga och fina drag av eneträ, kåda, lagerblad och torkade örter. Välstrukturerat med bra tannin och syra. Aningen eldigt med viss behaglig sötma.
2010 Giacomo Borgogno No Name
Omdöme
Korrekt Nebbiolo med lite anonym och enkel karaktär. Hyfsad struktur, men inget att rekommendera med tanke på pris. Växer under kvällen så kanske behöver det lite tid på rygg?
87p
Smaknotering
Parfymerad åt tonårsparfym (syntetiska hallon) med sedvanliga drag av lite tjära, nypon, bittermandel och choklad. Bra tanninstruktur men aningen låg syra. Kompakt munkänsla med medelfyllig kropp.